Chemische kinetica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

Chemische kinetica

hallo,

ik zit met problemen bij volgende oefening

" Exotherme reactie:

2H2 (g) + 2NO (g) => N2 (g) + 2H20 (g)

s= k . (NO)2 . (H2)

Volgend mechanisme werd voorgesteld:

Stap 1: 2NO <-> N2O2 (?)

Stap2: N2O2 + H2 <-> N2O + H2O (?)

STAP 3: N2O + H2 <-> N2 + H2O (?)"

"A. TOON AAN WELKE STAP DE snelheidsbepalende IS"

"B. EENHEID VAN DE SNELHEIDSCONSTANTE"

"C. SCHETS HET ENERGIEVERLOOP IN FUNCTIE VAN DE REACTIECOORDINAAT"

"D. VERKLAAR DE INVLOED VAN EEN KATAYSATOR OP DE SNELHEID EN OP DE ENTHALPIEVERANDERING "

voor mij zijn vraag B,C,D geen enkel probleem maar met vraag A zit ik in de knoop. Aangezien dat de reagentia in stap 2 voorkomen in de reactiesnelheidsvergelijking dacht ik aan stap 2 die de traagste is en dus de snelheidsbepalende. Hoe toon ik dat aan??

Re: Chemische kinetica

Wat energie grafiek betreft:

Afbeelding

Eind energie waarde in lager dan begin energie waarde.

Als je eindwaarde min begin waarde energie doet krijg je uiteindelijk negatieve enthalpie waarde. Wat wil zeggen dat energie vrijkomt, wat een teken van exotherme reactie is.

Activering energie van reactie is het verschil tussen het hoogste energie waarde en begin energie waarde . De activering energie in exotherme reactie is veel lager dan die van endotherm reactie.

Re: Chemische kinetica

Katalysator zal de snelheid van de reactie doen toenemen.

Katalysator zorgt voornamelijk voor de verlaging van activering energie van reactie.

Het begin en einde energie waardes blijven dezelfde. Waardoor er geen veranderingen van de totale enthalpie van reactie optreden.

Bij katalyse van reactie zal gewoon de activatie van de complex sneller gebeuren.

PS hier is grafiek waar je verloop van reactie energie met en zonder katalysator kan vergelijken

http://www.curie-online.nl/curie/pagina.asp?pagkey=43149

Berichten: 212

Re: Chemische kinetica

die vragen zijn allemaal geen probleem het is enkel vraag A die ik niet snap

Re: Chemische kinetica

Nu zie ik pas dat je de andere twee antwoorden niet echt nodig had.

Wat de eerste vraag betreft.

De snelheid van totale reactie bepaald het traagst vorming van component.

Het intermediaire met hoogste energie inhoud zal de snelheid bepalen want die bepaald de transitie toestand van reactie.

Is er ergens in opgave de energie waarde's van een of andere stof aangegeven?

Anders probeer maar in tabellen te kijken.

Berichten: 212

Re: Chemische kinetica

er zijn er geen waarden gegeven maar het zullen waarschijnlijk de vraagtekens zijn die die waarden zullen voorstellen. Het is namelijk een examenvraag door studenten opgesteld en waarschijnlijk zijn die waarden niet meegegeven en kon ik daarom de oplossing niet vinden.

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Chemische kinetica

Je hebt helemaal geen waardes nodig. De orde van de reactie is gegeven, namelijk tweede orde in NO en eerste orde in H2. Uit die orde kun je afleiden welke stap snelheidsbepalend moet zijn.

Stel bijvoorbeeld dat stap 1 snelheidsbepalend is. Dan zou de snelheid van de totaalreactie afhangen van de snelheid van de eerste stap. En dan zou dus de reactie tweede orde zijn in NO.

Dat antwoord kan het dus niet zijn, maar probeer met deze logica nu eens te bepalen welke het wel is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer