Springen naar inhoud

- - - - -

1 op 10 nederlanders vindt dat

• Log in om te kunnen reageren

Poll: attitude tav. holebi's (= homo's, lesbo's en biseksuelen) en hetero's (10 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

Holebi's verdienen dezelfde rechten als hetero's

1. Ja, ze verdienen dezelfde rechten (stemrecht, trouwen, adoptie,...) (8 stemmen [80.00%])

Percentage van stemmen: 80.00%

2. Neen, holebi's verdienen minder rechten dan hetero's (2 stemmen [20.00%])

Percentage van stemmen: 20.00%

3. Holebi's zouden AL hun burgerrechten moeten verliezen (0 stemmen [0.00%])

Percentage van stemmen: 0.00%

4. Holebi's zouden een gevangenisstraf moeten krijgen om tot inkeer te komen (0 stemmen [0.00%])

5. Het maakt mij niet uit wat er gebeurt met holebi's (0 stemmen [0.00%])

Holebi's hebben evengoed het recht om te trouwen als hetero's

1. Ja, holebi's hebben evengoed het recht om te trouwen (10 stemmen [100.00%])

Percentage van stemmen: 100.00%

2. Neen, holebi's zouden niet mogen trouwen (0 stemmen [0.00%])

3. Het maakt mij niet uit wat er gebeurt met holebi's (0 stemmen [0.00%])

Ik erger me er méér aan als ik holebi's elkaar zie kussen op straat dan als ik hetero's elkaar zie kussen op straat

1. Ja, ik erger me meer aan holebi's die elkaar kussen dan aan hetero's die elkaar kussen op straat (3 stemmen [30.00%])

Percentage van stemmen: 30.00%

2. Neen, ik erger me evenveel aan holebi's die elkaar kussen als aan hetero's die elkaar kussen op straat (4 stemmen [40.00%])

Percentage van stemmen: 40.00%

3. Neen, ik erger me helemaal niet aan hetero's of holebi's die elkaar kussen op straat (2 stemmen [20.00%])

Percentage van stemmen: 20.00%

4. Ik heb daar geen mening over (1 stemmen [10.00%])

Percentage van stemmen: 10.00%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 juli 2010 - 11:37

Eén op tien Nederlanders vindt anno 2010 nog steeds dat "gevangenschap homoseksuelen tot inkeer zal brengen" en dat "de formele rechten van homo's moeten worden afgepakt", volgens de krant 'De Morgen'.

Dat is het schokkende resultaat van de homofobiemeter van ontwikkelingsorganisatie Hivos, Nederlands grootste aidsbestrijder wereldwijd. Ook uit cijfers van het Nederlandse Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat 10 procent van de Nederlandse bevolking zo negatief staat tegenover homoseksuelen dat ze vindt dat homoseksuelen niet mogen leven zoals ze dat zouden willen.

Helft neemt aanstoot
Ook blijkt uit onderzoek dat de tolerantie in Nederland dunner is dan het lijkt. Zo neemt bijna de helft van de Nederlanders aanstoot aan zoenende mannen, terwijl maar één op de tien aanstoot neemt aan zoenende hetero's. Ook homojongeren hebben nog grote problemen, één op de twee heeft ooit nagedacht over zelfmoord.

In 76 landen homoseksualiteit nog altijd verboden
Hivos constateert wereldwijd een achteruitgang in tolerantie: in 76 landen in homoseksualiteit bij wet verboden. Vorig jaar was dat nog maar in 72 landen zo.
...

uit: Eén op de tien Nederlanders wil homo's in de cel steken en hun rechten afpakken (De Morgen, 31 juli 2010)

Al is het wel opletten geblazen, aangezien de enquête vermoedelijk niet representatief is voor de NL bevolking:

Uit de Homofobiemeter van ontwikkelingsorganisatie Hivos blijkt dat tien procent van de bevolking vindt dat homoseksuelen straf verdienen - een tijdje in de cel zal hen wel tot inkeer brengen. Een zelfde percentage is ook tegen formele rechten voor homoseksuelen.
...
Marijke Haanraadts van Hivos 'schokkend', want 'het zijn niet de gemiddelde Nederlanders die onze site bezoeken'. De Hivos-woordvoerdster bedoeld daarmee dat ze denkt dat het percentage homofobie onder de 'gemiddelde Nederlander' nog hoger zal zijn.
...
'Vraag is of het onderzoek op de Hivos-site helemaal representatief is', zegt Tijsma. 'Maar dat er mensen zijn die dit vinden is op zich schokkend genoeg'. Uit wel representatief onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat ongeveer een op de tien Nederlanders ‘homonegatief’ is. 'Of zij ook allemaal vinden dat homo’s het gevang in moeten is de vraag, maar dit is op zich nog een flink aantal', zegt Tijsma.

Ook blijkt uit onderzoek dat de tolerantie in Nederland dunner is dan het lijkt. Zo neemt bijna de helft van de Nederlanders aanstoot aan zoenende mannen, terwijl maar één op de tien aanstoot neemt aan zoenende hetero’s. Ook homojongeren hebben nog grote problemen, één op de twee heeft ooit nagedacht over zelfmoord.

'Daarom vinden we dat het nieuwe kabinet zich nog meer moet inzetten voor homo-emancipatie', zegt Tijsma. 'Er moet bijvoorbeeld een verplichting komen voor elke school om voorlichting over homoseksualiteit te geven'.

Positief in de Hivos-peiling is volgens COC Nederland dat 70 procent van de respondenten vindt dat het ondersteunen van homo-emancipatie bij ontwikkelingssamenwerking hoort. 'Wij zien daarin ondersteuning voor het feit dat onze ondersteuning aan buitenlandse LHBT-bewegingen moet worden voortgezet en niet beëindigd, zoals de minister van Buitenlandse Zaken heeft besloten', zegt Tijsma.

Hivos constateert wereldwijd een achteruitgang in tolerantie: in 76 landen in homoseksualiteit bij wet verboden. Vorig jaar was dat nog maar in 72 landen zo.

'Dan denk je: in Nederland is het voor homo's goed geregeld', zegt Hivos-woordvoerdster Haanraadts. 'Maar ook dan is er intolerantie'.

uit: Hivos-Homofobiemeter: '10% wil homoseksuelen opsluiten (COC,30/07/10)

En bij deze krijg je ook de gelegenheid om een niet-representatieve poll over hetzelfde thema in te vullen...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures