Welke ster of planeet zie ik daar? 2

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Welke ster of planeet zie ik daar? 2

hey , ik had even een vraag.. ik wil graag meer weten over sterren en planeten. als ik bijvoorbeeld naar buiten kijk zie ik rechts van de maan een felle ster of planeet. ik zelf dacht eerst venus maar weet iemand war je informatie kan vinden over zulk soort dingen? en hoe zie je het verschil tussen planeten en sterren (ik zelf dacht dat planeten feller waren)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? 2

de heldere ster die een tijdje vlak boven de maan heeft gestaan is weldegelijk venus (nu staat ze er trouwens een eindje van).

Je tweede vraag klopt niet echt. Van sommige "sterren" kan je heel goed zeggen: dat is een planeet. Vooral voor jupiter en venus gaat dat op (misschien ook wel mercurius). Maar voor de andere niet echt. Mars heeft wel een tijdje heel helder geweest, maar zal dat zeker niet blijven. neptunus, Pluto, Uranus, beetje saturnus zijn "even" helder als al die andere sterren.

Het beste wat je kan doen is opzoeken of er ergens een planeet staat (natuurlijk moet je niet proberen om met een amateurkijker meteen pluto in beeld te krijgen :?: . Als bv saturnus aan de hemel staat, kan je dat makkelijk controleren als de ringen te zien zijn.Voor andere is dat soms moeilijker. Een geoefend oog kan zeker geen kwaad!

Als je natuurlijk met meerdere mensen gaat waarnemen en die hebben meer ervaring op dat gebeid, kunnen ze je zeker helpen en nieuwe dingen leren ontdekken aan de hemel buiten planeten!

Een zeer goede site met info: www.urania.be

je hebt daar info over alle planeten en ook over verder afgelegen zaken. Gebeurt er wat nieuw in de wereld van de échte :shock: sterren, kan je het daar lezen. Verder hebben zij een discussieboard en veel meer.

er zijn nog heel wat goede sites! Via google of een andere zoekrobot moet je er zeker nog wat vinden!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Reageer