Laptop voor interieur architectuur

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Laptop voor interieur architectuur

Hai,

Ik ben bezig af te studeren aan de Haagse Hoge School richting Bouwkunde, volgend jaar begin ik aan mijn Master Interieur Architectuur aan dee HKU. Nu is mijn lappie langzaam aan het afsterven en moet ik een nieuwe hebben.

Het belangrijk dat ik zware programma's naast elkaar kan draaien op mijn nieuwe laptop zoals Vectorworks, Autocad,Photoshop en sketchup pro.

Mijn laptop gaat daar nu van over zn nek dus weet iemand wat voor mij en andere studenten Bouwkunde of Inetrieur ideaal zou zijn?

Wat zijn de de miniamel specs waarmmee ik uit de voeten zou moeten komen???

groetjes

Meg

ps is een mac bete dan een normale

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Laptop voor interieur architectuur

Nee een mac is niet per definitie beter dan een normale.

Voor dit soort programma's heb je inderdaad redelijk wat computerkracht voor nodig, maar ook een gpu (een grafische 'kaart' is geen overbodige luxe. Voor een nieuwe ben je dus al gauw E800 kwijt. Wat interessant is is om op te zoeken of je de 64-bit software kan krijgen, vooral met photoschop meen ik dat dat sneller gaat.

Dus, kijk naar een laptop dat een extra GPU aan boord heeft.

Lees eens deze best buy guide van tweakers.net : http://tweakers.net/reviews/1758/4/tweaker...cificaties.html

Persoonlijk zou ik nooit zulke software op een laptop draaien. Ik heb het niet zo met laptops. Geef mij maar 24" scherm 1900x1200 voor autocad en foto-bewerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Laptop voor interieur architectuur

ps is een mac bete dan een normale
Het is anders. Als je veel van computers kent is het handig, als je niets van computers kent ook. Als je niet zo veel van computers kent zou ik geen mac aanraden, aangezien alle software die je ter beschikking gaat krijgen toch vooral zal voorzien zijn voor windows.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 3

Re: Laptop voor interieur architectuur

Thanks!

Ik zou idd ook liever vanaf een workstation werken, maar met werk in Amsterdam, School in Utrecht en wonen in Den Haag kan ik eigenlijk niet echt anders....

Ben nu aan het kijken naar de HP Elitebook 8540w, met quadcore en 4 gig aan geheugen...

best een duur ding maar lijkt me wel geschikt..

Ben wel een beetje van een Mac afgestapt, volgens mij betaal je voornamelijk voor de looks...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Laptop voor interieur architectuur

Ik denk dat een belangrijke keuze is of je een laptop beschouwd als een "desktop replacement" of een laptop die je dagdagelijks mee rondsleurt en onderweg wenst te gebruiken.

Een desktop: Als je deze wil meenemen op een eenvoudige wijze zit je telkens met een vervelende verhuis, bescherming, kabels enz.

Een laptop: Ik vindt het (voor het werk dat ik doe) een hel dat hier geen numeieke toetsen op staan vergelijkbaar met een gewoon keyboard (en ik ken dergelijke losse dingen).

Het kleine scherm is ook lastig voor langdurig gebruik (afhankelijk type software).

Ik vind de ideale kruising nu (ga dit zelf ook kortelings doen) een laptop "desktop replacement", wat een deel een kruising is.

Schermen gaan tot 18.4", het keyboard is haast zoals een gewoon keyboard (met numerieke toetsen). Het nadeel is dat deze zwaarder zijn (tot ca 5kg) dan een gewone laptop, maar hem meenemen naar waar ook is buiten dat even makkelijk dan een andere laptop (stomme verhuis van heel de desktop met scherm en kabels gemeden).

Intern schijfcapaciteit gaat tot 1.3 Terabyte (met meerdere uitgerust met 1 Tera) enz, enz, ....

Hoe zwaar moet die zijn. Met bepaalde software (grafisch, audio, simulatie, .....) kan hij (binnen praktische begrenzingen) niet zwaar genoeg zijn.

De keuze is dus eerder bepaald door het budget dat je ter beschikking hebt.

Ik vind deze site leuk om in te selecteren, maar er zijn er gegarandeerd andere ook (en meer Nederlandse).

http://www.laptopshop.be/keuzehulp?pricera...ir=a&option[1]=5905&ref=1381&gclid=CJ7e19rcpKMCFcQp3godPlvC5A

Eens je een beter idee hebt wie, wat, ...., kan je nog steeds prijzen checken elders.

Ik denk nu in de richting ACER, maar er zijn zeker vergelijkbare dingen (haast onmogelijk om ze allemaal in detail te vergelijken).

Voor mij persoonlijk zie ik een laptop eerder als een heel makkelijk mee te nemen computer dan een onderweg gebruik ding. Dus die 4 a 5 kg vind ik niet belangrijk.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Laptop voor interieur architectuur

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de Lenovo Thinkpads. Ze zijn na de overname van de laptop divisie van IBM door Lenovo nog steeds erg degelijk. Zeker als je veel met je laptop gaat slepen en deze lang mee moet gaan dan kan naar mijn mening een stuk stevigheid geen kwaad.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Laptop voor interieur architectuur

Voor mij persoonlijk zie ik een laptop eerder als een heel makkelijk mee te nemen computer dan een onderweg gebruik ding. Dus die 4 a 5 kg vind ik niet belangrijk.
Ik heb daarvoor een andere oplossing. Ik heb een desktop computer die evenveel kan als een laptop maar voor een lagere prijs, en met het geld dat ik uitspaar kocht ik een netbook (die kosten rond de 200€ voor toch een volledige computer)

Zo combineer ik kracht met zeer gemakkelijk transport ;) Op verplaatsing wil ik toch niet gamen...

Verder vind ik die thinkpads ook best in orde. Ze zien er misschien niet zo esthetisch uit, maar ze zijn wel onverwoestbaar.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Laptop voor interieur architectuur

Mech schreef:Ik zou idd ook liever vanaf een workstation werken, maar met werk in Amsterdam, School in Utrecht en wonen in Den Haag kan ik eigenlijk niet echt anders....

Ben nu aan het kijken naar de HP Elitebook 8540w, met quadcore en 4 gig aan geheugen...

best een duur ding maar lijkt me wel geschikt..
317070 schreef:Ik heb daarvoor een andere oplossing. Ik heb een desktop computer die evenveel kan als een laptop maar voor een lagere prijs, en met het geld dat ik uitspaar kocht ik een netbook (die kosten rond de 200€ voor toch een volledige computer)

Zo combineer ik kracht met zeer gemakkelijk transport ;) Op verplaatsing wil ik toch niet gamen...

Verder vind ik die thinkpads ook best in orde. Ze zien er misschien niet zo esthetisch uit, maar ze zijn wel onverwoestbaar.
Je hebt gelijk dat een desktop functioneel meer waar voor zijn geld bied. Maar voor zover ik kan zien zit Mech in een eerder vergelijkbare situatie die ik schetste. Met name je hebt je CPU (mogelijk) nodig op verschillende locaties, met al zijn rekenkracht, opslagcapaciteit en geïnstalleerde software en werk waar je mee bezig ben.

Ook DePurpereWolf heeft gelijk dat een groter desktopscherm prettiger werken is.

Aan de voorlopige selectie van Mech zie ik dat hij in de richting van een "desktop replacement" denkt.

Voor het bedrag van zijn voorstel (en minder) kan je een laptop hebben met een beduidend groter scherm, beduidend grotere harde schijf, meer standaard geïnstalleerde RAM, modernere processor .......

http://www.misco.nl/search/~query~HP+Elite...83-_-4297363310

Hoe vergelijk je het "onverwoestbaar zijn" van laptops. Op wat zijn dergelijke uitspraken gebaseerd?

Ik type dit berichtje vanaf mijn laptop Thinkpad 2629-6UG (mijn desktop is stuk) = ouder type van rond eeuwwisseling. Terwijl dit voor mij steeds een weinig gebruikte noodcomputer was (heb me nooit thuis gevoeld op een laptop), zijn verschillende letters ook reeds van de toetsen verdwenen.

Ik vermoed dat de klassieke gekende namen (merken) evenzeer voldoen.

Ik zoek zelf naar een "desktop replacement". Ik vind het verdorie niet gemakkelijk om te weten wat een beste koop is.

Ik had steeds de indruk: koop niet het allerlaatse want dat is exponentieel duurder, maar hetgeen reeds een tijdje (relatief kort in de CPU wereld) op de markt is.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Laptop voor interieur architectuur

;) Ik zoek dus naar een laptop die mij zo weinig mogelijk het gevoel geeft op een laptop te werken, en zeker geen twee computers te gebruiken (tenzij al het oude als backup medium of om tijdrovende simulaties of macros te laten lopen).
Eric

Reageer