Locale antesthesie onder kaaklijn niet mogelijk...

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Locale antesthesie onder kaaklijn niet mogelijk...

Ik ben op zoek naar informatie over iets dat ik al mijn hele leven lang heb. Beneden mijn kaaklijn ben ik niet / nauwelijks plaatselijk te verdoven. Boven mijn kaaklijn is dit geen enkel probleem. Voorbeeld: een kies uit mijn bovenkaak kan ( na verdoving ) zonder problemen getrokken worden. Bij het trekken van een kies uit mijn onderkaak heb ik een driedubbele verdoving nodig, en dan nog kan ik pijn hebben. Dit probleem heb ik dus ook met het plaatselijk verdoven van rug, armen, benen, etcetera. Daarnaast zorgt diezelfde kaaklijn voor allergische reacties. Zalf die onder de kaaklijn geweldig werkt, kan boven de kaaklijn een allergische reactie teweeg brengen, en omgekeerd. Ongeveer twintig jaar geleden had ik een 'inval' huisarts, die dit direct herkende ( de wel/geen verdoving en wel/geen allergische reactie hoorde bij elkaar, vertelde hij ), en daar zelfs een medische naam voor had. Hij was enthousiast, stelde mij veel vragen, en schreef dingen op. Achteraf bleek helaas dat hij dat niet in mijn medisch dossier had opgeschreven ( waar ik destijds blindelings van uit ging ), maar waarschijnlijk als informatie voor zichzelf...

Ik heb helaas nooit meer kunnen achterhalen wie die betreffende arts is geweest, en andere artsen die ik hierover vragen stel, kennen het verschijnsel helemaal niet. Voor alle duidelijkheid: het probleem ligt dus niet in de middelen waarmee ze me plaatselijk verdoven, want boven de kaaklijn werken ze wèl. Maar... waarom dan niet onder mijn kaaklijn???

Het vervelende is, dat als je geen medische naam hieraan kunt koppelen, (tand)artsen vaak doen alsof ze je geloven, maar toch een gewone verdoving geven. En daarna zijn ze stomverbaasd of worden zelfs boos als je gaat gillen van de pijn. In mijn hele leven ben ik maar drie (tand)artsen tegen gekomen, die me daadwerkelijk serieus namen, en eerst daadwerkelijk gingen testen of de verdoving hielp. Waar ik erg van geschrokken ben, is het feit dat ons zoontje precies hetzelfde lijkt te hebben. Het idee dat hij dezelfde trauma's moet ondergaan als ik, en zijn hele leven tegen dezelfde onbegrip van medici zal moeten vechten, hakt er bij mij behoorlijk in. Daarom: kent of herkent iemand dit, of.... weet iemand hier een medische naam aan te koppelen??? Of anders hoe ik aan meer informatie zou kunnen komen?? Is dit echt erfelijk; zou ons dochtertje dit dus ook kunnen hebben?? Ik zou graag contact op willen nemen met een arts die hier meer over kan vertellen, maar ik weet gewoonweg niet hoe / waar ik zo'n arts kan vinden...?

Graag uw hulp, want zo langzamerhand ben ik de wanhoop nabij...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Locale antesthesie onder kaaklijn niet mogelijk...

Beste Marrom,

Ik snap echt wel dat je een beetje ten einde raad bent, maar ik vrees eigenlijk dat je op dit forum (en, hoe erg dit ook klinkt, op geen enkel forum) goed zit voor dat soort vragen. De reden is simpelweg dat het quasi onmogelijk is om via een forum een diagnose te stellen. Vaak is daarvoor bijkomend onderzoek nodig (beeldvorming: CT, NMR, ... of bijkomende andere diagnostische methoden). Vandaar dat je bovenaan dit forum het volgende kan lezen:
Het is op Wetenschapsforum niet toegestaan (medische) persoonlijke problemen te bespreken. Zie ook de Bijsluiter en FAQ van dit forum.
Er kunnen immers erg veel redenen zijn waarom bij jou een verdoving niet werkt (meest frequent: een bezenuwing die 'anders' loopt bij jou dan dat dit gewoonlijk het geval is). Je kan in de volgende artikels wat meer lezen over mogelijke oorzaken, als je dat wenst:

- "How to overcome failed local anaesthesia"

- Failure of locoregional anesthesia in dental practice. Review of the literature

Trouwens, het is ook helemaal niet gek dat een erg hoge dosis van een locaal anestheticum voor een allergische reactie zorgt. Als we maar genoeg 'vreemde stoffen' in een lichaam gaan spuiten, dan zal er, op dat vreemd (= niet lichaamseigen) product normaal wel altijd een allergische reactie ontstaan. Aangezien een allergische reactie net een 'gezonde' reactie is van ons lichaam om zich te verdedigen tegen 'vreemde' stoffen.

Voor de rest kan ik je alleen maar aanraden, als je echt de reden wil kennen, om eventueel naar de derde lijn te gaan, in overleg met jouw eigen huisarts of jouw eigen tandarts. Dat houdt in dat je de stap zet naar een universitaire kliniek en zorgt dat je daar bij één of andere prof. terecht komt. Maar daarvoor zal je wel een doorverwijzing nodig hebben (alleen om te weten bij wie je dan het best kan gaan) van bv. jouw huisarts of tandarts.

Veel succes! ](*,)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 2

Re: Locale antesthesie onder kaaklijn niet mogelijk...

Sorry, ik ging er denk ik te gemakshalve te gemakkelijk van uit dat iemand dit zou kunnen herkennen enkel aan de gegevens die ik opgaf. Het was absoluut niet mijn bedoeling om 'even' een diagnose af te dwingen. De 'inval arts' die hier destijds een naam voor had, heeft mij niet onderzocht. De symptonen die ik vertelde herkende hij direct, zonder medisch onderzoek. Ik hoopte daarom dat enkel deze symptonen bij iemand een belletje zou laten rinkelen... En, even voor de duidelijkheid: ik heb tot op heden geen allergische reactie gehad op een ( te hoge dosis ) verdoving. Het zijn allergische reacties op bijvoorbeeld een zalf of creme, die ik normaliter ten volle tevredenheid gebruik voor benen, armen, hals, etcetera, maar als ik die creme op mijn wangen smeer, kan die daar een allergische reactie veroorzaken. ( of andersom ). Een allergische reactie is inderdaad een gezonde reactie op 'vreemde stoffen', maar juist omdat ik zo'n zalf of creme al heel lang gebruik voor overige lichaamsdelen, zou ( een ander deel van ) mijn lichaam dit toch juist niet een 'vreemde stof' mogen vinden? Maar goed, ik neem uw advies ten harte, en zal contact opnemen met mijn huisarts om mij door te sturen.

Alvast hartelijk bedankt voor uw reactie!!

Met vriendelijke groet,

Marrom

Berichten: 1.116

Re: Locale antesthesie onder kaaklijn niet mogelijk...

Mogelijk is hier sprake van Mozaïcisme. Maar dan vind ik het vreemd dat uw zoon daar ook last van zou hebben. Dit is namelijk zeer zeldzaam en in principe niet erfelijk.

Andere aanleg van zenuwen zoals Dido aangeeft vind ik persoonlijk niet zo waarschijnlijk, omdat dit niet uit zou moeten maken. Met lidocaïne moet elke zenuw hoe die ook ligt, die zijn eindpunten in de onderkaak heeft, tijdelijk verdoofd zijn. Daarnaast denk ik niet dat die `invalarts` dat dan opeens zou herkennen. Is niet bepaald een syndroom o.i.d., maar gewone normale anatomische variatie.

En inderdaad ben ik het met Dido eens dat wij hier geen diagnose gaan stellen. Het is overigens een relatief normaal verschijnsel dat allergische reactie op stoffen van plaatst tot plaats op het lichaam kan verschillen.

Daarnaast lijkt mij dat u ook op kunt vragen wie u zoveel jaar geleden als invalarts had. Ik neem aan dat er destijds notitie is gemaakt van wie u toen had en wat deze arts gedaan heeft (mogelijk een beetje te summier).

Maar mocht je het weten, dan ben ik geïnteresseerd ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Locale antesthesie onder kaaklijn niet mogelijk...

Andere aanleg van zenuwen zoals Dido aangeeft vind ik persoonlijk niet zo waarschijnlijk, omdat dit niet uit zou moeten maken. Met lidocaïne moet elke zenuw hoe die ook ligt, die zijn eindpunten in de onderkaak heeft, tijdelijk verdoofd zijn.
Volgens de review waarnaar ik refereerde, blijkt dit nochtans een vaker voorkomende reden te zijn van een niet werkende lokale anesthesie thv. de mandibula (= onderkaak). Ik heb dan ook geen reden om te twijfelen aan die wetenschappelijke literatuur. Al betekent dit natuurlijk helemaal niet dat dit ook de oorzaak is van het probleem dat Marrom beschrijft: ik hou het immers liever bij algemeenheden, omdat er sowieso toch te weinig info ter beschikking is voor een correcte diagnose.

De reden waarom ik vooral terugval op de review, is omdat ik niet echt op de hoogte ben van methoden die tandartsen gebruiken om een locale anesthesie toe te dienen. Het principe zal natuurlijk wel dezelfde zijn als in de geneeskunde, maar door het beperkte opzoekingswerk, kwam ik toch tot de vaststelling dat er verschillende technieken bestaan, die soms meer of minder kans hebben op slagen, naargelang de omstandigheden.

Over die afwijkende bezenuwing, gaat het dan vooral om een dubbele N. Alveolaris inferior:
Anomalous anatomical variants and anatomical relations

Anatomical variations can be found in the cranial region, and constitute the principal cause of dental anesthesia failure.

-Bifid inferior alveolar nerve

A double or bifid inferior alveolar nerve represents a possible cause of failure in inferior alveolar nerve block (3,4). In

0.4% of cases the inferior alveolar nerve presents two or even three trajectories through accessory foramina containing

small sensory nerve fibers. Langlais et al. (5), in a series of 6000 panoramic X-rays, recorded 57 bifid canals (0.95%),

while Sanchis et al. (6) obtained 7 images suggestive of a bifid canal in a series of 2012 panoramic X-rays. Nortjé et

al. (7), in 3612 patients, identified 33 bifid canals (0.9%), of which 20 were bilateral and 13 unilateral. These findings

indicate that bifid canals are not so unusual, though in any case the prevalence is in the range of 1% (3,5,8).
Daarnaast denk ik niet dat die `invalarts` dat dan opeens zou herkennen. Is niet bepaald een syndroom o.i.d., maar gewone normale anatomische variatie.
Ik ga er eigenlijk niet zomaar vanuit dat die arts de juiste diagnose stelde, zomaar op basis van de anamnese, vooral ook omdat die blijkbaar nergens terug te vinden was. Al kan het natuurlijk wel. Maar als er al zoveel artsen zijn die er zich over bogen, volgens Marrom, en geen enkele weet tot op vandaag wat het is, dan twijfel ik toch een beetje aan de spot-diagnose van die inval-arts...
En inderdaad ben ik het met Dido eens dat wij hier geen diagnose gaan stellen. Het is overigens een relatief normaal verschijnsel dat allergische reactie op stoffen van plaatst tot plaats op het lichaam kan verschillen.
Alleen al het feit, Marrom, dat we er hier over discussiëren in deze topic en we er niet zomaar uit geraken, duidt er op dat er heel vaak méér nodig is om te komen tot een correcte diagnose dan een kort berichtje over wat jij ervaart. ](*,)

Wees dus gerust ook maar een beetje kritisch bij de zaken die wij hier aanhalen. Er zijn immers te weinig gegevens ter beschikking, vrees ik, om een spotdiagnose te kunnen stellen (zoals dit bijna steeds het geval is bij een forum)...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer