[Scheikunde] Titratiesommen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[Scheikunde] Titratiesommen

Dag allemaal,

Ik heb over een week een proefwerk over titraties. En mijn leraar heeft mij om te oefenen een paar sommen met antwoorden gegeven waar ik dan de uitwerking van zou moeten maken , maar daar kom ik niet uit. En het ergste is dan nog dat ik mijn leraar pas bij dat proefwerk weer zie.

Dus ik hoop dat iemand mij kan helpen

Als men een overmaat bariumchloride toevoegt aan 100ml verdund zwavelzuur, vormt zich een neerslag van 4,75 gram. Wat is de molariteit van de zwavelzuuroplossing?

Antwoord: 0,204M

Ieder beetje hulp is welkom,

Alvast erg bedankt iedereen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Titratiesommen

Ik heb nu niet zo heel veel tijd. Wat je moet doen:

Ga na wat die neerslag is, bepaald de molmassa, bepaal hoeveel mol er in totaal anwezig is. Ga doormiddel van chemisch rekenen verder. Mocht je het niet snappen dan zal ik het een proberen iets verder uit te werken. Tot die tijd: succes!
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] Titratiesommen

Confusius schreef:Dag allemaal,

Ik heb over een week een proefwerk over titraties. En mijn leraar heeft mij om te oefenen een paar sommen met antwoorden gegeven waar ik dan de uitwerking van zou moeten maken , maar daar kom ik niet uit. En het ergste is dan nog dat ik mijn leraar pas bij dat proefwerk weer zie.

Dus ik hoop dat iemand mij kan helpen

Als men een overmaat bariumchloride toevoegt aan 100ml verdund zwavelzuur, vormt zich een neerslag van 4,75 gram. Wat is de molariteit van de zwavelzuuroplossing?

Antwoord: 0,204M

Ieder beetje hulp is welkom,  

Alvast erg bedankt iedereen
bereken het aantol mol sulfaat in het neerslag: 0,0203513 mol. Zoveel zwavelzuur heeft dus gereageerd.

Er was 100 mL nodig om dit neerslag te verkrijgen dus [H2SO4] = 0,204 M

Berichten: 14

Re: [Scheikunde] Titratiesommen

Wow thnx, dit had ik niet verwacht zulke goede reacties bedankt beide!

Berichten: 14

Re: [Scheikunde] Titratiesommen

Uhm misschien heb ik toch iets meer hulp nodig :shock:

BaCl2 + H2SO4 --> BaSO4 + 2HCl

de neerslag is dus BaSO4

ik weet ook die neerslag 4,75 gram is

dan moet ik de molmassa bepalen volgens wouter:

Ba=137; S=32; O=16(x4)=64

dat is bij elkaar: 233

hoe vanaf dit punt op de molariteit van de zwavelzuuroplossing moet komen...zou ik niet weten[/u]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Titratiesommen

Hoeveel mol is dat dus in totaal? m.a.w. hoeveel mol is 4,75 gram BaSO4?

als je dit hebt bepaald, dan kan je door de verhoudingsformule zoals die in de reactie vergelijking staat vermeld terugrekenen naar de hoeveelheid mol zwavelzuur. Heb je dit gedaan dan ga je na met welk totaal volume je bent begonnen. Zo kan je dan ook de molariteit van het zwavelzuur bepalen aan het begin van de reactie.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [Scheikunde] Titratiesommen

n=m/M= 4,75g/233g per mol= 0,0204 mol BaSO4

BaCl2 + H2SO4 --> BaSO4 + 2HCl

In die reactie zie je dat 1 mol BaSO4 afkomstig is van 1 mol H2SO4 (zie voorgetallen) dus 0,0204 mol BaSO4 is afkomstig van eveneens 0,0204 mol H2SO4. Deze hoeveelheid zit in 100 ml (zie opgave) maar de concentratie wordt uitgedrukt in mol per liter of dus 1000 ml

dus 0,0204 mol *10= 0,204 mol/l

Berichten: 14

Re: [Scheikunde] Titratiesommen

Aha! dus zo zit dat. Echt super enorm veel bedankt .

Dan heb ik nog 1 kwestie waarbij ik wel wat hulp zou kunnen gebruiken. Door de vele getallen in deze raak ik volledig de weg kwijt.

Men heeft 1000 gram van een mengsel van watervrije soda, NaOH en watervrij natriumsulfaat. Daaraan wordt 100 ml 0,25 M zoutzuur toegevoegd. Het koolstofdioxide wordt verdreven en blijkt 0,22 gram te wegen. De nu zuur reagerende vloeistof kan weer geneutraliseerd worden met 25 ml 0,40 molair kaliloog. Wat was de samenstelling van het oorspronkelijke mengsel

Antwoord: 53-20-27 massa%

die reactie met zoutzuur waarbij CO2 onstaat moet volgens mij zo:

NaCO3 + HCl --> CO2 + OH + NaCl

maar hoe ik dan aan de hoeveelheid van die NaCO3 kom.. :shock:

En waarom wordt door deze reactie een van de andere stoffen een zuur?

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] Titratiesommen

Confusius schreef:Aha! dus zo zit dat. Echt super enorm veel bedankt .

Dan heb ik nog 1 kwestie waarbij ik wel wat hulp zou kunnen gebruiken. Door de vele getallen in deze raak ik volledig de weg kwijt.

Men heeft 1000 gram van een mengsel van watervrije soda, NaOH en watervrij natriumsulfaat. Daaraan wordt 100 ml 0,25 M zoutzuur toegevoegd. Het koolstofdioxide wordt verdreven en blijkt 0,22 gram te wegen. De nu zuur reagerende vloeistof kan weer geneutraliseerd worden met 25 ml 0,40 molair kaliloog. Wat was de samenstelling van het oorspronkelijke mengsel

Antwoord: 53-20-27 massa%

die reactie met zoutzuur waarbij CO2 onstaat moet volgens mij zo:

NaCO3 + HCl --> CO2 + OH + NaCl

maar hoe ik dan aan de hoeveelheid van die NaCO3 kom.. :shock:  

En waarom wordt door deze reactie een van de andere stoffen een zuur?
okee eerst maar eens de CO2. Door de toevoeging van HCl zal de volgende reactie optreden:

CO3(2-) + 2 H(+) --> H2CO3 + 2 H2O --> 3H2O + CO2

dus 0,22 gram CO2 is 0,0049988639 mol CO2 dat kwam van zoveel mol Na2CO3. De maasa van NaCO3 is daarom dus 0,5298295848 gram en nu denk ik dus dat je een verkeerd getal het gegeven in de vraag, want dit is geen 53 m%. Je zult waarschijnlijk 1000mg of 1 gram bedoelen.

Maar goed. Nu weet je de hoeveelheid soda. Je weet nu ook hoeveel H(+) er nodig was om de soda te laten reageren. Je weet hoeveel je in totaal aan H(+) toe hebt gevoegd. Dus weet je ook hoeveel H(+) er heeft gereageerd met NaOH. Dat is blijkbaar een overmaat en daarom titreer je de overmaat weg.(Reken nu zelf maar eens uit).

Dan volgt daaruit de massa van NaOH. Je weet ook de massa van het soda en dus ook de massa van Na2SO4.

Berichten: 14

Re: [Scheikunde] Titratiesommen

ja je hebt gelijk, het was idd 1,000 gram.

weetje ik hou nu al van dit forum

Reageer