Elektrolyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Elektrolyse

Ik heb een tijdje op internet gezocht maar heb nergens een antwoord op deze vragen kunnen vinden.

Mijn scheikunde kennis is zeer beperkt dus vergeef me als ik nu domme vragen stel...

Is het mogelijk om met elektrolyse ook organische verbindingen te ontleden (suiker opgelost in water bv)?

Ik weet dat koolstof moeilijk hecht/loslaat maar het toch mogelijk koolwaterstof verbindingen te beïnvloeden dmv elektrolyse?

Is er ook een mogelijkheid een elektrolyse proces te versnellen ? Ik vroeg me namelijk af of opvoeren van het voltage nut heeft of dat het materiaal van de anode en kathode hier meer invloed op heeft.

.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektrolyse

Het is zeker mogelijk om organische verbindingen te ontleden via elektrolyse, maar je zit wel met enkele problemen.

Indien je bijvoorbeeld suiker in oplossing aan elektrolyse wil onderwerpen zal dit niet zomaar uiteenvallen in 2 componenten. In een oplossing zitten namelijk ook OH- en H+ ionen. Het kan dus goed gebeuren dat je water elektrolyseert i.p.v. je organische stof.

Beter zou natuurlijk zijn om gewoon suiker te smelten en dan te elektrolyseren. Wat je precies zult krijgen kun je bepalen via berekeningen maar deze heb ik nu even niet gedaan. Misschien ook H2 en O2, hetzelfde als bij de elektrolyse van water.

Om een elektrolyse te versnellen kan je de boel aanzuren om de geleidbaarheid te verhogen, maar hierbij moet je opletten dat de componenten geen invloed op de elektrolyse hebben.

Stel je wilt bijv. water elektrolyseren en je gaat het proces versnellen door HCl toe te voegen. Het resultaat van dit experiment zal zijn dat je chloorgas en waterstofgas aan de elektroden krijgt i.p.v. H2 en O2.

Je zoekt eigenlijk achter een indifferent zout om de stroom beter te laten vloeien.

Voltage verhogen of verlagen heeft enkel invloed op welke componenten die zich gaan vormen bij de elektroden.

Het effect van een ander materiaal als elektrode weet ik niet goed; vaak worden voor elektrolyse inerte elektroden gebruikt (deze nemen niet deel aan de reactie). Wanneer je actieve elektroden gebruikt (nemen wel deel aan de reactie) zullen ze naar mijn weten invloed hebben op de elektrolyse. (Klopt dit? graag nog reactie).

Wanneer je echter deze elektroden hanteert kun je mede bepalen bij welke spanning componenten worden gesynthetiseerd.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Re: Elektrolyse

En de grootte van de elektroden? Het lijkt mij dat hoe groter de electroden zijn, hoe sneller het proces gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektrolyse

Lijkt me ook correct ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer