Normaalkracht en wrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 412

Normaalkracht en wrijving

Hallo!

Ik zit met een fysicaprobleem. Ziehier, een overgetypt stuk uit mijn cursus:
Bereken de versnelling van het ganse stelsel en de spanning in de draad, wanneer het blok A over het tafelvlak schuift zonder wrijving.
blok.jpg
blok.jpg (10.02 KiB) 175 keer bekeken
Op het blok A werken drie krachten:

- het gewicht G_1 = M_1 g

- de reactie N van de tafel: vermits er geen wrijving is staat deze normaal op het tafelvlak

[...]
Wát? ](*,) "Vermits er geen wrijving is staat deze normaal"? Wikipedia zegt:
Een normaalkracht in de natuurkunde of andere wetenschappen is de kracht die loodrecht op het raakvlak met een voorwerp werkt. Bij een voorwerp op een vlakke horizontale ondergrond is de normaalkracht dan ook even groot als de zwaartekracht. Deze heffen elkaar op waardoor het voorwerp op zijn plaats blijft.
De normaalkracht staat toch sowieso loodrecht op het tafelvlak, ongeacht er nu wrijving is of niet? Ik had begrepen dat de normaalkracht het "terugduwen van de tafel" was zodat het blok niet door de tafel zakte. Wat heeft dat met wrijving te maken?
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Normaalkracht en wrijving

de tekst heeft het dan ook niet over een normaalkracht, maar over een reactiekracht van de tafel (ongelukkigerwijs gecodeerd met N).

In geval van wrijving zou de tafel een reactiekracht leveren gelijk aan de resultante van de normaalkracht en de wrijvingskracht. Niet meer loodrecht op de tafel dus.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 412

Re: Normaalkracht en wrijving

Jan van de Velde schreef:de tekst heeft het dan ook niet over een normaalkracht, maar over een reactiekracht van de tafel (ongelukkigerwijs gecodeerd met N).

In geval van wrijving zou de tafel een reactiekracht leveren gelijk aan de resultante van de normaalkracht en de wrijvingskracht. Niet meer loodrecht op de tafel dus.....
Oké, dank u! ](*,) Dat maakt het ineens duidelijk.
Vroeger Laura.

Reageer