Fluida

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

Fluida

Water stroomt verticaal uit een kraan. De diameter van de opening is 5mm en het water stroomt er uit met een snelheid van 30cm/s. Wat is de diameter van de waterstraal op een hoogte x onder de kraan? (negeer de effecten van oppervlaktespanning)

Oké, ik gebruik wet v. Bernoulli, en schrap de uitdrukking voor de druk erin, want die is op de 2 posities gelijk.

dat geeft, na vereenvoudiging van de dichtheid v water: v1²/2+g*x =v2² /2, met de veronderstelling dat de potentiële energie op positie 2 nul is.

Nu kan ik v2 schrijven in functie van A1, r1 en r2 door de formule voor debiet te gebruiken.

Dit invullen in mijn vergelijking, maar dan is er nog de onbekende x, die belet om r2 te berekenen.

Maar dit moet toch te omzeilen zijn? Aangezien het water een constante valsnelheid zal bereiken...

Iemand een idee?

Re: Fluida

Je werkwijze is juist, hoewel de opmerking dat het water een constante snelheid gaat krijgen dat niet is. Kun je je vergelijkingen uitwerken? Denk eraan dat x, hoewel jij hem niet weet, in principe geen onbekende is en dat die dus gewoon in je formule mag blijven staan.

Berichten: 48

Re: Fluida

Je werkwijze is juist, hoewel de opmerking dat het water een constante snelheid gaat krijgen dat niet is. Kun je je vergelijkingen uitwerken? Denk eraan dat x, hoewel jij hem niet weet, in principe geen onbekende is en dat die dus gewoon in je formule mag blijven staan.
Ah oké, dan heb ik 't opgelost. Wist niet dat je die x mocht laten staan.

Thanks!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Fluida

Wist niet dat je die x mocht laten staan.
bedenk dan eens wat hier eigenlijk staat:
Wat is de diameter van de waterstraal op een hoogte x onder de kraan?
de vraag is dus eigenlijk: "maak een formule die de diameter van de straal berekent als functie van x". Je móet dus die "x laten staan".
bazinga schreef:..//..

Dit invullen in mijn vergelijking, maar dan is er nog de onbekende x, die belet om r2 te berekenen.
voor elke x krijg je dus een zekere bijbehorende diameter. Precies de bedoeling van de zaak.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer