Uraniumerts

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Uraniumerts

Ik zit met een vraagje

Ik heb op internet gezien dat ze op een site uraniumerts verkopen. Ik vroeg me af, is dit gevaarlijk omdat er natuurlijk wel radioactieve straling van af komt.

http://unitednuclear.com/index.php?main_pa...x&cPath=2_4

Verder vraag ik me nog iets af. Op deze site staat dat er bij uraniumerts alleen beta en gamma straling vanaf komt. Maar ik dacht juist dat alle isotopen van uranium altijd alleen alfa straling vrij komt.

Wie kan mijn vraag beantwoorden

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Uraniumerts

Bart1984 schreef:Ik heb op internet gezien dat ze op een site uraniumerts verkopen.

Ik vroeg me af, is dit gevaarlijk omdat er natuurlijk wel radioactieve straling van af komt.
De halveringstijd van uranium is miljarden jaren. De straling is dan uiterst zwak.

De overige isotopen die bij het verval vrij komen zijn daardoor ook in slechts uiterst geringe concentratie aanwezig.
Op deze site staat dat er bij uraniumerts alleen beta en gamma straling vanaf komt. Maar ik dacht juist dat alle isotopen van uranium altijd alleen alfa straling vrij komt.
Uranium geeft inderdaad voornamelijk alfastraling af. (Bron: BINAS tabellenboek)

Berichten: 16

Re: Uraniumerts

thermo1945 schreef:De halveringstijd van uranium is miljarden jaren. De straling is dan uiterst zwak.

De overige isotopen die bij het verval vrij komen zijn daardoor ook in slechts uiterst geringe concentratie aanwezig.

Uranium geeft inderdaad voornamelijk alfastraling af. (Bron: BINAS tabellenboek)
Ok het is dus niet gevaarlijk. Maar er staan verschillende soorten erts op die site.
Uranium Ore (low radiation level)

2,000 to 10,000 CPM Like all radioactive samples sold by United Nuclear,

Uranium Ore(medium radiation level)

11,000 to 20,000 CPM Like all radioactive samples sold by United Nuclear

Uranium Ore (High Radiation Level)

21,000 CPM to 30,000 CPM Like all radioactive samples sold by United Nuclear,

Uranium Ore (super high radiation level)

31,000 CPM - 40,000 CPM Like all radioactive samples sold by United Nuclear

Uranium Ore (ultra high radiation level)

Over 41,000 CPM Like all radioactive samples sold by United Nuclear,
Dus ook de ultra high is niet gevaarlijk?? En wat betekend CPM? Is dat een natuurkundige eenheid voor straling of zo? Ik ben namelijk alleen bekend met Becquerel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Becquerel_%28eenheid%29

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Uraniumerts

Ik heb op internet gezien dat ze op een site uraniumerts verkopen. Ik vroeg me af, is dit gevaarlijk omdat er natuurlijk wel radioactieve straling van af komt.
leg het in geen geval onder je hoofdkussen, en lees die site:
Due to the high radiation level, these samples are recommend only for scientific/research use, or professional collectors.
Op deze site staat dat er bij uraniumerts alleen beta en gamma straling vanaf komt.
Welnee, dat staat er niet:
Like all radioactive samples sold by United Nuclear, the radiation levels measured are combined Beta and Gamma radiation. We never include Alpha radiation measurements as that produces a deceivingly high reading.A certificate of accurate radiation measurement is included with all samples.
Verder,

- de meest voorkomende isotoop (238) zendt ook gamma uit, maar is behoorlijk stabiel.

- Niet vergeten mag worden dat vervalproducten van uranium zelf in de meeste gevallen radioactief zijn.

- besef dat het materiaal van het monster zelf het leeuwendeel van de alfastraling zal tegenhouden, en anders de verpakking wel.

Kortom, wat je naast het monster meet zal veelal beta en gamma zijn.
En wat betekent CPM?
"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime. "

(Lao Tzu (betwist) )

We hebben een schitterende [Handleiding] zoeken met ;)

in dit geval bijvoorbeeld google cpm radiation, geeft o.a.

http://www.hps.org/publicinformation/ate/faqs/radiation.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Uraniumerts

@ Jan van de velde

Er staat niet alleen, Due to the high radiation level, these samples are recommend only for scientific/research use, or professional collectors.

Maar ook (bij low level uranium ore), Low Level Uranium Ore samples - ideal for beginning collectors or as an inexpensive radiation source

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Uraniumerts

Het stralingsgevaar is evenredig met de sterkte van de bron, met de tijdsduur van de bestraling en

omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tot de bron.

Berichten: 159

Re: Uraniumerts

thermo1945 schreef:Het stralingsgevaar is evenredig met de sterkte van de bron, met de tijdsduur van de bestraling en

omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tot de bron.


Alfastralers zijn toch alleen gevaarlijk als ze in het lichaam worden opgenomen?
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Uraniumerts

Alfastralers zijn toch alleen gevaarlijk als ze in het lichaam worden opgenomen?
Nee, alfastraLING is alleen gevaarlijk indien deze IN het lichaam ontstaat.

1) Een alfastraler zendt niet altijd alléén maar alfastraling uit: 238U (het leeuwendeel van uraniumerts) geeft behalve alfa ook gamma

2) Alfastralers vervallen, niet zelden tot dochters die zelf weer radioactief zijn. In het geval van 238U bijvoorbeeld tot 234Pa, een betastraler met een halfwaardetijd van 70 seconden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 159

Re: Uraniumerts

Jan van de Velde schreef:Nee, alfastraLING is alleen gevaarlijk indien deze IN het lichaam ontstaat.

1) Een alfastraler zendt niet altijd alléén maar alfastraling uit: 238U (het leeuwendeel van uraniumerts) geeft behalve alfa ook gamma
Dit is de eerste keer dat ik dit verneem, alle bronnen zeggen dat uranium enkel alfastraling afgeeft.
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Uraniumerts

alle bronnen zeggen dat uranium enkel alfastraling afgeeft.
Aangezien ik enkele bronnen heb die wel degelijk ook gammastraling noteren zul je dat wat preciezer moeten stellen.

overigens

http://www.rsc.org/pdf/radioactivity/number3.pdf
Most isotopes that decay by alpha emission,

do so to an excited state of the daughter

nucleus; this daughter nucleus then

decays to its ground state by emitting one

or more gamma rays
dan nog,
2) Alfastralers vervallen, niet zelden tot dochters die zelf weer radioactief zijn. In het geval van 238U bijvoorbeeld tot 234Pa, een betastraler met een halfwaardetijd van 70 seconden.
En dat vervalt dus weer tot...., en dat weer tot .... etc enz. En zo gebeurt er nogal wat in een klompje uraniumerts. Je kunt uranium een alfastraler noemen, een monster uraniumerts (waarin zich dus ook onvermijdelijk álle korter of langer levende dochters bevinden) straalt dus van álles uit. Voor iemand die het in zijn slaapkamer heeft staan zijn de alfa's daarvan het minste probleem.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer