Lewisformules/oxidatietrap

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

Lewisformules/oxidatietrap

Hey,

Ik snap de oxidatietrap niet ... Lewisformules lukt me nu wel.

Bijvoorbeeld op deze site http://www.stolaf.edu/depts/chemistry/cour...s/121/js/lewis/

en als je dan klikt op sulfuric acid, staat linksboven. Dan krijg je een lading bij de S en 2 Otjes. Maar hoe kan ik weten dat deze een lading moeten krijgen :S...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Lewisformules/oxidatietrap

Dan krijg je een lading bij de S en 2 Otjes.
Die krijg je in dit geval, als je het goed doet, helemaal niet. Alles is netjes kloppend te krijgen door op de juiste plaatsen elektronparen en dubbele bindingen bij te klikken.

Door hierin fouten te maken ontstaan dan weliswaar ladingen, die dan ook worden weergegeven, maar bij het checken van je structuur krijg je dan ook netjes een foutmelding.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 74

Re: Lewisformules/oxidatietrap

Jan van de Velde schreef:Die krijg je in dit geval, als je het goed doet, helemaal niet. Alles is netjes kloppend te krijgen door op de juiste plaatsen elektronparen en dubbele bindingen bij te klikken.

Door hierin fouten te maken ontstaan dan weliswaar ladingen, die dan ook worden weergegeven, maar bij het checken van je structuur krijg je dan ook netjes een foutmelding.


Bij deze zijn er meerdere goede antwoorden mogelijk, volgens show all resonance structures. Ik had de eerste, dan krijg je wel ladingen bij de S en O... maar hoe kan ik dat weten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Lewisformules/oxidatietrap

Dan heb je je vraag niet goed gesteld. Je vraag gaat dus meer over resonantiestructuren, ofwel elektronen die niet op een vaste plaats zitten, maar regelmatig stuivertje wisselen, zoals in een benzeenring.

Als je het molecuul volgens lewis kloppend krijgt behalve in het aantal elektronen per atoom betekent dat er geladen atomen in het molecuul zouden moeten zijn.

In zo'n structuur volstaat het dan om het atoom dat een elektron teveel heeft van een - te voorzien, het atoom met een elektron te weinig van een +. In werkelijkheid bestaan die extreme sitaties niet als een stabiele toestand. Dat wordt nogal ingewikkeld, een kwestie van quantummechanica, kansen zo je wil:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie_%28scheikunde%29
Voor bepaalde moleculen kan men meerdere "correcte" Lewisstructuren opstellen, hoewel geen van die structuren volledig in overeenstemming is met de eigenschappen van die stof. De werkelijke elektronendistributie ligt dan tussen de meerdere structuren in, die is een superpositie van de uiterste gevonden structuren. Resonantie of mesomerie in chemische verbindingen zorgt voor een grote stabiliteit.
Atomen die gemiddeld een beetje negatief zouden zouden zijn omdat ze gemiddeld in de tijd wat negatieve lading teveel hebben geef je dan beter een δ-. Lewis voldoet voor die gevallen niet.

Hoe je dat in elk molecuul zou kunnen weten, en ook of je dat eigenlijk op jouw niveau wel móet weten, zijn vragen waarop ik helaas ook geen antwoord heb.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Lewisformules/oxidatietrap

Gitaarheld schreef:Hey,

Ik snap de oxidatietrap niet ... Lewisformules lukt me nu wel.

Bijvoorbeeld op deze site http://www.stolaf.edu/depts/chemistry/cour...s/121/js/lewis/

en als je dan klikt op sulfuric acid, staat linksboven. Dan krijg je een lading bij de S en 2 Otjes. Maar hoe kan ik weten dat deze een lading moeten krijgen :S...
Je bedoelt waarschijnlijk formele lading en niet oxidatietrap. Het laatste is een waarde die je gebruikt bij redoxreacties en daar is hier gen sprake van.

Formele lading volgt uit de Lewisstructuur en volgt uit het tellen van elektronen. Zoals Jan aangeeft, een elektron "te veel" leidt tot een negatieve lading, een elektron te weinig leidt tot een positieve lading.

Te veel en te weinig is dan ten opzichte van het aantal valentie-elektronen van het atoom. En weten hoeveel valentie-elektronen een element heeft is een kwestie van uit je hoofd kennen, of afleiden uit de plaats in het periodiek systeem.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 74

Re: Lewisformules/oxidatietrap

Marko schreef:Je bedoelt waarschijnlijk formele lading en niet oxidatietrap. Het laatste is een waarde die je gebruikt bij redoxreacties en daar is hier gen sprake van.

Formele lading volgt uit de Lewisstructuur en volgt uit het tellen van elektronen. Zoals Jan aangeeft, een elektron "te veel" leidt tot een negatieve lading, een elektron te weinig leidt tot een positieve lading.

Te veel en te weinig is dan ten opzichte van het aantal valentie-elektronen van het atoom. En weten hoeveel valentie-elektronen een element heeft is een kwestie van uit je hoofd kennen, of afleiden uit de plaats in het periodiek systeem.
Oke,, maar zegt de lewisstructuur dan helemaal niks over de oxidatietrap ?? Heb zelf op school nog nooit gehoord over de oxidatietrap dus vind het een beetje verwarrend.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Lewisformules/oxidatietrap

Oke,, maar zegt de lewisstructuur dan helemaal niks over de oxidatietrap ?? Heb zelf op school nog nooit gehoord over de oxidatietrap dus vind het een beetje verwarrend.
Het zou fijn zijn als je goed duidelijk zou maken waar je nu naar op zoek bent. De opgave waar je mee begon handelde over Lewisstructuren, resonantievormen en formele ladingen. Daarvoor hoef je je niet druk te maken over wat een oxidatietoestand (trap) is.

Als je wel geconfronteerd bent met een opgave waarin je een Lewisstructuur moest tekenen en een oxidatietoestand moest bepalen, dan zien we graag de letterlijke tekst van die opgave.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer