Springen naar inhoud

Condenseren

• Log in om te kunnen reageren

blablablabla

blablablabla

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2010 - 18:26

Hallo

ik ben niet zo erg goe in fysica maar moet het nu toch leren dus had ik een vraagje in verband met een proefje
dat als volgt gaat:

Doe een snuifje zout onder in een reageerbuis. Leg het buisje plat en breng één grote druppel water in de mond van de buis. Sluit de buis af met een kurk en laat ze liggen...
Na enkele dagen is eht water op het zout gecondenseerd. Geef hiervoor de verklaring.

Ik heb er dus eigenlijk gewoon geen idee van zou iemand me een beetje kunnen helpen ?
alvast bedankt daarvoor

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 augustus 2010 - 18:42

Ken je de betekenis van "hydrofiel"?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

blablablabla

blablablabla

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2010 - 20:29

Ken je de betekenis van "hydrofiel"?

neen nog nooit van gehoord

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 augustus 2010 - 22:44

neen nog nooit van gehoord

Dat betekent dan tevens dat je uitleg niet erg diep hoeft te zijn.

Zout is een hydrofiele (hydro=water, fiel = houden van) stof. Makkelijk thuisproefje: strooi een lepeltje droog zout op een schoteltje en wacht een paar dagen: het zout trekt water(damp)moleculen aan uit de lucht en wordt plakkerig, uiteindelijk staat er een plasje zout water in je schoteltje.

Doe alleen een druppel water in je buisje en je ziet niet veel gebeuren. Watermoleculen houden elkaar redelijk goed vast, daarom heeft een druppel ook een bolvorm; dat kun je vooral goed zien als je wat water op een vet papiertje spettert. Maar met een denkbeeldige supersupermicroscoop zou je zien dat de moleculen in dat water nogal heftig trillen, en dat er daarbij regelmatig een watermolecuul van zijn buren een dusdanige opdonder krijgt dat hij uit de waterdruppel de lucht inschiet. Dat schiet dan met razende snelheid (gemiddeld 2-2˝ x de snelheid van het geluid)door het buisje heen, en botst onderweg tegen de wand van het buisje, tegen andere water- en luchtmoleculen in het buisje, als biljartballen op een soort dolgeworden driedimensionale pooltafel. Schoon glas houdt niet zo van water, dus de watermoleculen blijven lekker rondstuiteren. Regelmatig komen er zo weer dampmoleculen terug in de buurt van de druppel, schieten er in en worden weer door de andere watermoleculen vastgehouden.

Hoe meer watermoleculen er in de lucht zijn, hoe meer er uiteraard ook per seconde in de buurt van die druppel terugkomen. Zo krijg je een evenwicht, waarbij er per seconde gemiddeld evenveel watermoleculen de druppel verlaten als er terug in vallen.

Maar nu leggen we wat zout aan de andere kant van het buisje. Waterdampmoleculen gaan al rondstuiterend óók wel eens bij dat zout in de buurt komen, en worden daar dan sterk door het zout vastgehouden. Zo wordt het minder druk met dampmoleculen die terugkomen in de buurt van de oorspronkelijke druppel, maar er gaan er per seconde nog steeds evenveel weg. De druppel wordt dus langzaam kleiner, en het zout langzaam natter. Omdat zout water altijd beter watermoleculen vasthoudt dan zuiver water, dankzij die hydrofiele eigenschap van zout, zal op den duur bijna al het water verhuizen naar het zout.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

blablablabla

blablablabla

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2010 - 20:51

Oké heel erg bedankt !! dus eigenlijk omdat de dampdruk verzadigd is, gaat de waterdruppel niet verder verdampen (enkel dan watermoleculen die verdampen en terug watermoleculen worden) en terwijl ze dan terug watermoleculen worden worden ze aangetrokken door het zout, maar waarom eigenlijk is de druk daar hoger ofzo?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2010 - 21:25

en terwijl ze dan terug watermoleculen worden worden ze aangetrokken door het zout, maar waarom eigenlijk is de druk daar hoger ofzo?

Nee, onderlinge aantrekkingskrachten tussen zoutdeeltjes en watermoleculen zijn sterker dan onderlinge aantrekkingskrachten tussen alleen maar watermoleculen.

blablablabla

blablablabla

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2010 - 03:43

Nee, onderlinge aantrekkingskrachten tussen zoutdeeltjes en watermoleculen zijn sterker dan onderlinge aantrekkingskrachten tussen alleen maar watermoleculen.

oké heel erg bedankt ik ben hier op vakantie met het vliegtuig en ik vroeg me eigenlijk af hoe hoger je gaat wordt de druk dan groter of kleiner? en ik heb eens gehoord dat wanneer je aardappelen kookt op een hoge berg dat deze minder snel koken als op zeeniveau is dit waar ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 augustus 2010 - 09:01

Hoe hoger je gaat, hoe minder luchtmoleculen er boven je zijn die je naar beneden kunnen duwen. De druk wordt dus lager.
Dat betekent dat op een berg water kookt bij lagere temperaturen dan 100°C.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures