Warmtegeleiding doorheen 2verbonden staven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 49

Warmtegeleiding doorheen 2verbonden staven

Gegroet

het betreft volgend vraagstuk:

Two metal rods -one lead, the other copper- are connected in series. Each rod is 0,525m in length and has a square cross section 1,5cm on a side. The temperature at the lead end of the rods is 2°C; the temperature at the copper end is 106°C.

A) the average temp of the two ends is 54°C. Is the temperature in the middle, at the lead-copper interface, greater that, less than, or equal to 54°C? Explain.

B)Given that the heat flow through each of these rods in 1,00s is 1,41joule, find the temperature at the lead-copper interface.

Ik zit volledig klem bij deze opgave...

Heb identiek dezelfde opgave gemaakt toen de staven parallel stonden en dit is simpel. Maar dit is ingewikkeld...

Wou gewoon proberen redeneren hoe ze aan dei 1,4joule komen. Maar niets, blijf gewoon in parallelschakeling denken...

Zou iemand mij het principe kunnen uitleggen

dank bij voorbaat

max

Re: Warmtegeleiding doorheen 2verbonden staven

OK leuke vraag. Ik doe mee. Volgens mij moet je het zo zien:

De temperaturen aan weerskanten zijn verschillend. Dit kan alleen als er voortdurend warmte wordt toegevoerd bij het koper-eind en warmte wordt onttrokken aan het lood-eind. Die hoeveelheid warmte is 1,41 J/s=1,41 W. Volgens mij is dit niet willekeurig gekozen maar ligt hij vast, maar zie later.

Je hebt voor je parallelschakeling de warmteweerstand van de staven berekend. De staven hebben een zijde van 1,5 cm dus een oppervlak A van 2,25.10-4 m2. Stel nu de temperatuur (mag in oC) op de helft T. Dan moet je een vergelijking kunnen vinden waarmee je de temperatuur T aan het eind van de koperstaaf kan bepalen.

Vervolgens moet je nakijken of bij die temperatuur aan het begin van de loden pijp, het uiteinde de temperatuur van de opgave krijgt, met dezelfde vergelijking maar dan met de gegevens van lood. Klopt dat niet, dan lijkt mij de opgave niet juist gesteld. Kun je hier wat mee of ligt je probleem elders?

Re: Warmtegeleiding doorheen 2verbonden staven

Volgens mijn berekeningen zit er inderdaad een fout. De gegevens zijn tegenstrijdig, want de temperatuur verdeelt zich volgens 390(106-T)=35.(T-2) met oplossing T=97,4 oC

Hierbij hoort een warmtetransport van ca. 4.17 J/s. Tenzij er een dynamisch effect moet worden meegerekend, bv. dat de temperatuur aan één zijde snel toe- of afneemt maar dat lijkt mij hier niet het geval. Succes,

Berichten: 473

Re: Warmtegeleiding doorheen 2verbonden staven

... ... and has a square cross section 1,5cm on a side.
... ... De staven hebben een zijde van 1,5 cm dus een oppervlak A van 2,25.10-4 m2.
Hier loopt het fout jongens ;) of ;)

Wat zal het zijn: 1.5cm zijde of 1.5cm² oppervlakte??

Voor de rest moet je toch met de formules:
\(Q= \frac{\Delta T }{R}\)
en
\(R = \frac{L}{k*A}\)
met

Q = warmtetransport (heat flow) in W
\(\Delta T\)
= temperatuurverschil in K

L = staaflengte in m

A = staafdoorsnede in m²

k = thermische geleidbaarheid in
\(\frac{W}{m*K}\)
het probleem toch kunnen oplossen, of niet?

Vraag is wat neem je voor k???

35 W/mK voor Pb en

390 W/mK voor Cu want dat zijn waarden voor 20°C en je staven hebben geen 20°C.

Dus moet je k ook gaan berekenen voor de staaftemperatuur die je niet kent.

Re: Warmtegeleiding doorheen 2verbonden staven

Rekenfout gemaakt. Het warmte transport van 1,41 klopt wel gewoon. Doorsnede is vierkant met een zijde van 1,5 cm. Het vreemde is alleen dat er overbodige gegevens in de opgave zitten. Misschien onjuist overgenomen, maar alles klopt wel gewoon.

Reageer