Werkstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 51

Werkstuk

Hi,

Ik heb nu al bijna 7 weken vakantie en het begint een beetje, een heeel klein beetje, te vervelen. Daarom ben ik op het idee gekomen om een mooi werkstuk te schrijven in de laatste week van mijn vakantie, en ja als je toch een werkstuk gaat schrijven kan je er maar beter wat aan hebben. Ik zit nu in mijn vakantie tussen het 2de en derde leerjaar van een HAVO/VWO school en volgend jaar moet ik mijn profiel kiezen.

Ik vind de Exacte vakken wel interessant en ben dus van plan om het schoolprofiel Natuur & Techniek te kiezen met als keuze vak Biologie of Wiskunde D. Hier de link naar dit profiel Op mijn school wordt die keuze ondersteunt met een portfolio waarin je laat zien wat je voortgang en je niveau is.

Wat mijn idee is; ik schrijf een werkstuk dat ik aankomend jaar kan gebruiken als bewijsstuk, hiermee kan ik dan laten zien dat ik me verdiep in de stof ook buiten school.

Ik heb alleen nog geen idee waarover ik dit werkstuk kan doen, daarom is mijn vraag aan jullie; weet iemand een onderwerp waarover ik dit werkstuk kan doen?

Mijn niveau ligt dus best laag en daarom moet het onderwerp niet te moeilijk zijn, het beste zou zijn een basis beginsel zijn van Natuurkunde (want dat ligt me het best).

Alvast bedankt,

Basicnerd
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Werkstuk

De valversnelling bepalen?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Werkstuk

De valversnelling bepalen?
Kan je daar veel over schrijven?

Dat is toch ook best moeilijk?

Wel bedankt

Basicnerd
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Berichten: 412

Re: Werkstuk

Moet je dat echt volledig kunnen uitwerken? Of is tonen dat je ermee bezig geweest bent en dat je het ongeveer begrijpt, zonder heel de wiskundige achtergrond genoeg? Indien het laatste: je zou een paar filmpjes over "populaire fysica-onderwerpen" kunnen bekijken, daar een onderwerp uit kiezen en daar wat meer over opzoeken... En je opzoekingswerk wat samenvatten in een werkstuk.

Een voorbeeld van een filmpjesreeks die ik wel leuk vond was In search of giants:

1) The building blocks of matter: http://www.teachers.tv/video/23645

2) The forces of nature: http://www.teachers.tv/video/23903

3) The hunt for the Higgs: http://www.teachers.tv/video/23904

Edit: Die filmpjes zijn blijkbaar enkel vanuit de UK te bekijken op die site. Maar google de titels van de "afleveringen" en je krijgt de filmpjes ;) Zoals dit het eerste filmpje is.
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Werkstuk

Enige wat je voor het bepalen van valversnelling nodig hebt is een slinger met verschillende massa's eraan kan hangen en een stopwatch om de periode te meten. Wiskundig/natuurkundig heb je maar paar nietzo ingewikkelde formules nodig. Met jemetingen ga je dan kijken wat g is.

Er zijn natuurlijk veel experimenten om g te bepalen met elk zijn voor en nadelen. Sommige zijn simpel met grote onzekerheden en andere moeilijker met kleinere onzekerheden. Je kan er op elk niveau wel over schrijven. Ik denk dat je het zelfs mee kunt laten tellen met je praktische opdracht(mochten ze zoiets nog hebben).
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Werkstuk

Morzon schreef:Enige wat je voor het bepalen van valversnelling nodig hebt is een slinger met verschillende massa's eraan kan hangen en een stopwatch om de periode te meten. Wiskundig/natuurkundig heb je maar paar nietzo ingewikkelde formules nodig. Met jemetingen ga je dan kijken wat g is.

Er zijn natuurlijk veel experimenten om g te bepalen met elk zijn voor en nadelen. Sommige zijn simpel met grote onzekerheden en andere moeilijker met kleinere onzekerheden. Je kan er op elk niveau wel over schrijven. Ik denk dat je het zelfs mee kunt laten tellen met je praktische opdracht(mochten ze zoiets nog hebben).
Is opzich wel een leuk idee, alleen hoe meet je het dan??(moet ik zelf proberen achter te komen natuurlijk! ;) )

Ik ga het eens proberen, als ik nog een vraag heb zal ik die stellen

Bedankt!!! ;)

Basicnerd
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Reageer