Springen naar inhoud

Verliezen in een koelhuis

• Log in om te kunnen reageren

HuysmansS

HuysmansS

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2010 - 18:04

Beste

Ik zou graag een studie maken rond het energieverlies in een koelhuis. Door het laden en lossen van vrachtwagens staat er een poort enige tijd open. Hierdoor komt er een hoeveelheid warme lucht in het koelhuis. Dit koelt af en condenseert bijgevolg. Dit brengt natuurlijk een grote kost met zich mee.
Ik heb via een meting achterhaald hoeveel keer gemiddeld per dag de poort voor het laden en lossen openstaat. (PLC geprogrammeerd en aan de poort gekoppeld)
Nu wil ik in functie ervan weten hoeveel energie dit extra vraagt om de temperatuur constant te houden in het koelhuis. (bedraagt -27°C)

Mijn denkpistes liggen in de richting van:
- berekenen hoeveel warmte ervan buitenaf in de koude ruimte terecht komt (met de poort open en zonder de poort open, maar dan doe ik eigenlijk aan warmteverliesberekeningen wat eigenlijk raar is voor een koelruimte
- de koellast berekenen maar hoe moet ik dan de warme lucht die door de muren en vooral door de openstaande poort in kaart brengen

Kan iemand me hiermee helpen?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 10 augustus 2010 - 18:22

Kun je niet eens proberen te meten hoeveel energie de installatie gebruikt op een dag dat de poort niet open gaat? Zondag? Je moet wel rekening houden met de buitentemperatuur. Dus bij voorkeur moet je metingen met zowel gesloten als open deuren doen, bij verschillende buitentemperaturen. En omdat de temperatuur over de dag verloopt, is het misschien handig om een standaard tijdsinterval te kiezen (bv. 8-18 uur).
Als je nu het verbruik uit zet tegen het aantal keren dat de deur is geopend, zie je dat die punten niet op een rechte lijn liggen. Waarschijnlijk liggen de meetpunten die gedaan zijn bij een hogere temperatuur ook hoger (je verliest meer energie per opening). Als je bij elk meetpunt de temperatuur erbij zet krijg je nu een aardig inzicht in de invloed van het openen van de deur.

HuysmansS

HuysmansS

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2010 - 09:39

Beste

Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn. Maar de gehele koelinstallatie (compressors, ...) staat niet enkel in voor het koelhuis. Hier zijn ook nog andere verbruikers op aangesloten, zoals kleine vriezers, productielijnen, perslucht enzovoort. Ik heb de mogelijkheid om het energieverbruik te meten op de gehele installatie.
Dan is natuurlijk de vraag, hoeveel procent van het energieverbruik het koelhuis voor zijn rekening neemt.

• Gast

Geplaatst op 11 augustus 2010 - 11:04

dan kan het inderdaad erg lastig worden op mijn manier. Nog een andere optie: je zet de koelinstallatie een uur uit, in elk geval in de ruimte waar de deur is. Je zet de deur open gedurende de zelfde tijd als tijdens normaal gebruik gebeurt en sluit hem dan weer.
Als je nu de temperatuurstijging behoorlijk nauwkeurig meet, dan moet je met het volume van het koelhuis en de twee temperaturen uit kunnen rekenen hoeveel energie er binnen is gekomen. Dit mag denk ik niet met de gewone mengverhouding, daarvoor is een adiabatische menging nodig, maar laten we daar niet op vooruit lopen.

Want je kan dan nog niet stellen dat er zoveel energie ook moet worden geleverd door de installatie, want die heeft geen rendement van 100%. Of kun je die op de één of andere manier achterhalen?
Of moeten we die ook gaan proberen te berekenen (wat erg moeilijk is als je de energie afneemt van een groter geheel).

HuysmansS

HuysmansS

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2010 - 13:07

Beste

Dat is inderdaad ook een interessante mogelijkheid. Maar als je de toevoer van de koude lucht stopzet zal je automatisch direct een temperatuursdaling krijgen, zonder dat het een rol speelt of de deur open staat of toe is. Je kan dus volgens mij maar een goede meting hebben als je pas start wanneer de temperatuur na een val (door stopzetten koude lucht) relatief constant blijft. Daarna kan de verdere daling van temperatuur in functie van tijd en volume een goede basis zijn voor de energieberekening.
Heeft u enig idee hoe dit dan berekend kan worden? Je spreekt van een mengverhouding toe te passen. Kan je dit even verduidelijken?

Het rendement van de koelinstallatie zal ik eens nazien of ik dit kan meten of berekenen. Maar het zou al heel wat zijn als ik weet hoeveel energie er moet toegevoerd worden als ik een rendement van 100% veronderstel

Bedankt

• Gast

Geplaatst op 11 augustus 2010 - 15:29

Ok ik was iets te voorbarig want adiabatisch mengen is volgens mijn leerboek alleen nodig als de lucht zeer vochtig is. In het normale geval is het misschien voldoende om gewoon te mengen, net als vloeistoffen, of nog simpeler (zie onder).

Ik wil nog even navragen: ruimte is koud, deur gaat open, warmte komt binnen, temperatuur stijgt, koelsysteem slaat aan en verlaagt de temperatuur weer. Toch?
Nu moet je de koeling uitlaten gedurende een uurtje, want je wilt juist weten hoeveel warmte er is binnengekomen door het openen van de deur. Door de koeling aan te zetten ga je deze meting onmogelijk maken. Het moet even de tijd hebben, omdat de temperatuurverdeling in de ruimte na het sluiten van de deur erg onstabiel is.

Je meet de temperatuurstijging in een bepaalde nauwkeurigheid (0,1 K, liever 0,05 K, afhankelijk van de grootte van de ruimte). De hoeveelheid lucht m in de ruimte weet je (volume, dichtheid, eventueel te berekenen met gaswet). Met de Cv van lucht kun je uit de temperatuurstijging de energietoevoer berekenen, want die is gewoon m.Cv.(T1-T0). Hierbij verwaarloos je de luchtmassa die binnen is gekomen want er is vrijwel evenveel lucht naar buiten gegaan.

NB: Als er een forse temperatuurstijging meetbaar is terwijl de deur niet open geweest is, moet deze 'natuurlijke' temperatuurstijging worden verrekend (afgetrokken van de 'gedwongen' stijging).

Maar graag bevestiging van de juistheid van deze berekening door andere leden.

HuysmansS

HuysmansS

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2010 - 15:48

Het koelhuis wordt gekoeld met een hysteresis van 5°. Als het -30° is stopt de toevoer van koude lucht, als het -25° is start de productie van koude lucht weer.
Ik kan deze meting het best doen in het weekend zodat andere koellasten tot een minimum herleid worden (zoals werkmensen, heftrucks, nieuwe warmere producten).

De energietoename m.Cv.(T1-T0) is dan theoretisch gelijk aan de energie die de koelinstallatie moet toevoeren om de temperatuur constant te houden?

De massa in de formule m.Cv.(T1-T0), bedoel je hier de massa van de aanwezige lucht in het koelhuis mee? Is dit niet de massa van de binnenkomende warme lucht?

Bedankt

• Gast

Geplaatst op 11 augustus 2010 - 15:57

De toegevoerde energie moet (later) door de koelinstallatie afgevoerd worden, dat klopt.

Het is niet de hoeveelheid binnenkomende lucht, want die kun je gewoon niet meten (kon je dat wel dan wist je direct hoeveel energie er binnenkwam, nl. temperatuurverschil.m.Cv). Het gaat gewoon over de lucht die in het koelhuis aanwezig is. We berekenen de hoeveelheid binnengekomen warme lucht uit de binnengekomen energie, die we berekenen uit de temperatuurtoename van de lucht binnen.

Ga je de temperatuur loggen? Dat zou wel het mooist zijn. Of zit er al registratie-apparatuur in het koelhuis?

Als je de meetwaarden hebt, laat eens iets op dit forum zien, dan kan ik meerekenen (of iemand anders als die een verfijning aan kan brengen). Succes,

HuysmansS

HuysmansS

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 09:03

Ik ga eens bekijken hoe de koelinstallatie beheerd wordt. Maar normaal gezien zou het loggen van de temperatuur geen probleem mogen zijn. Ik zal de resultaten zeker op het forum zetten.

Ik heb echter nog een paar vraagjes:

De massa van de luchthoeveelheid verandert toch met de temperatuur, immers pV=mRT. Dan kan ik toch geen exacte massa berekenen?

Als ik dan uiteindelijk de toegevoegde energie berekend heb, hoe kan ik dan een verband leggen met de kost om deze toegevoerde energie terug af te voeren dmv de koelinstallatie?

Bedankt

• Gast

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 12:46

De gaswet toepassend kun je stellen dat voor en na sluiten van de deur, druk en volume gelijk zijn. De temperatuur neemt naar mijn verwachting slechts zeer weinig toe, zeg van -30 naar -29. Het duurt even voor dat stabiliseert, en op dat moment is natuurlijk de lucht bij de opening warmer dan verder er van af.
Dus in de tussentijd zal er wel warmte- en luchttransport zijn, maar dat is denk ik niet te becijferen. Maar als de situatie stabiel is, dan is de temperatuur in Kelvin een paar graden gestegen en dat geeft nauwelijks verandering in de gaswet.

Ik zou er voorlopig van uitgaan, dat de toegevoerde energie de te meten grootheid is, en dat kan door de temperatuur te meten. Mocht het verloop erg groot zijn, zeg meer dan 5-10 graden, dan kunnen we zien hoe de gaswet moet worden gebruikt.

Over de energie toevoer en de arbeid die de koelinstallatie daarvoor moet leveren heb ik dacht ik aangestipt, dat daarvoor gegevens nodig zijn over de koelinstallatie. Maar met een pv-diagram van de installatie is nog wel te schatten welke arbeid een pomp moet leveren. Hoor het nog wel, succes met meten (doe mij ook een ijsje)

HuysmansS

HuysmansS

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 08:04

Ik heb de meting gedaan. Hier zal al wat cijfers

Met koeldeur open:
Start 8:45h -30.1°
Einde 11:30h -28.2°

Verschil: Tijd=>2:45h Temp=>1.9°

Met koeldeur toe:

Start 13.00h -29.3°
Einde 15.50h -27.9°

Verschil: Tijd=>2.50h Temp=> 1.4°

Het volledige bestand met temperaturen om de zoveel seconden zal ik hier nog posten.

• Gast

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 09:27

Geef ook nog even de afmetingen van het koelhuis. Heb je de deur zo lang open gehouden? Bijna 3 uur lang? Dat was niet de bedoeling ben ik bang. Geef even aan wanneer de deur open was en wanneer dicht, of de koelinstallatie in bedrijf was of niet, alles wat van belang kan zijn en (eenvoudig) beschikbaar is.

HuysmansS

HuysmansS

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 09:38

De afmetingen van het koelhuis zijn 60*40*10 (l*b*h)

De afmetingen van de koeldeur zijn 2.4*3.6 (b*h)

De koelinstallatie stond af tijdens de metingen. De reden waarom ik de koeldeur zo lang heb laten openstaan is om een voldoende groot temperatuursverschil te krijgen.

Dus ik zal even samenvatten wat ik juist gedaan heb:

Ik heb de koelinstallatie afgezet (wel de ventilators laten draaien), de koeldeur opengezet gedurende een bepaalde tijd.
Vervolgens de koelinstallatie terug opgezet om terug naar -31° te koelen en dan de installatie weer afgezet om te kijken wat het verschil zou zijn als de koeldeur toe is. Dus hoeveel de temperatuur daalt met koeldeur toe.
Dat laatste is natuurlijk niet exact omdat waar de temperatuursensors hangen, zou het -31° kunnen zijn maar iets verder zou het nog maar -28° kunnen zijn. Daardoor was er ook toen ik de koeling afzette direct een plotse daling op te merken.

• Gast

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 10:11

Aha, dus de koeldeur een korte tijd openzetten resulteerde in een niet-meetbare stijging van de ruimte-temperatuur. U zegt wel dat de ventilator aanstond, heeft u nog gemeten enige tijd nadat de deur kortstondig open had gestaan? Het zou kunnen dat de (iets) warmere lucht pas na enige tijd de thermometer bereikt, daarom zei ik ook enige tijd wachten met meten als de deur al een tijdje dichtstaat.

Maar uw methode biedt ook mogelijkheden. Zien of de koelinstallatie de temperatuur bij openstaande deur minder laag krijgt dan bij dichte deur. Ik denk dat je daarmee kan bepalen welk deel van de door de koeler opgenomen energie per tijdseenheid door de deur ontsnapt.
Maar dan alleen als ratio, want over de absolute hoeveelheden kun je nu niets zeggen. Maar ik wacht de gegevens af. (Graag voorzien van commentaar als 'deur open, koeler aan' etc.). Eventueel kunt u per PB om mijn email vragen als het gegevensbestand te groot is om te posten.

HuysmansS

HuysmansS

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 10:26

De temperatuursmeting heeft altijd opgestaan. Hierop zal je waarschijnlijk het verschil op kunnen zien. Ook heb ik het actief vermogen gemeten van het bedrijf. Op deze resultaten zal je ook kunnen zien wanneer ik de koeling heb opgezet of afgezet.

Ik zal de resulaten in een bestandje zetten met het actief vermogen ernaast en dergelijke.

Ik verwacht dat ik de resultaten binnen dit en 2 dagen zal ontvangen.

Alvast bedankt

(Misschien ook interessant, op de koelinstallatie zit niet echt een regeling. Ze springt voor de volle 100% op als het nodig is, anders staat ze af)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures