Zweten en zilverionen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Zweten en zilverionen

Hoi,

ik zag onlangs op tv een reclame voor een product dat door toevoeging van zilverionen de zweetgeur zou onderdrukken'.

Is dat realistisch? Heeft iemand hier wat meer wetenschappelijke achtergrond bij?

Laat jullie ideeën maar los ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zweten en zilverionen

Is dat realistisch?
Ja. Het is niet zozeer je zweet dat stinkt, als wel de bacteriepopulatie die op die zweterige plekjes leeft. En zilver is een bactericide.
Heeft iemand hier wat meer wetenschappelijke achtergrond bij?
populair wetenschappelijk dan:

http://www.doulton.ca/silver.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Silver#Medicinal
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Zweten en zilverionen

Zweten is in principe geurloos, behalve als zich op deze plaatsen bacteriën en/of schimmels gaan plaatsen (zoals Jan al vermeld had)

De afvalproducten van bacteriën, zoals eiwitten en ammoniak, veroorzaken de geur. De geladen zilverionen elimineren direct de groei van schimmels en bacteriën en neutraliseren onmiddellijk de geur door de ammoniak- en eiwitbindende eigenschappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zweten en zilverionen

Bepaalde fysische en chemische eigenschappen, zoals kookpunt en reactiviteit (resp) kan je op een heel begrijpelijke wijze verklaren, alles valt vaak terug op een kwestie van ruimtelijke structuur en schikking van de molecules.

Waar ik het veel moeilijker mee heb, is het laatste stukje van de zin: 'geur veroorzaakt door ammoniak' bijvoorbeeld:

als alles toch bestaat uit de elementaire bouwstenen, waarom zouden ze dan in bepaalde verbindingen een geur voortbrengen? Stralen ze stukjes stof uit ofzo, die de neus kan oppikken en toetsen aan receptoren, of hoe moet ik me dat (relatief) eenvoudig voorstellen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zweten en zilverionen

Het is zoals het smaken van moleculen, of het voelen van pijn. Dat zijn nu eenmaal zaken die door onze hersenen tot stand gebracht worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zweten en zilverionen

De waarneming van geur is veelal gebaseerd op de detectie van ionen in je neus.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Zweten en zilverionen

De waarneming van geur is veelal gebaseerd op de detectie van ionen in je neus.


Wil ik toevoegen dat de ionen door de geurreceptoren gedetecteerd worden. Elke ion activeert zijn eigen receptor en ieder reukzintuigcel zijn specifieke signaal doorgeeft aan ook weer specifieke cellen ( glomeruli) in de reukzenuw.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zweten en zilverionen

Dus als je ionen waarneemt met je neus, staat die stof eigenlijk ionen te 'verdampen'?

Of zie ik dat verkeerd?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: Zweten en zilverionen

In fysics I trust schreef:Dus als je ionen waarneemt met je neus, staat die stof eigenlijk ionen te 'verdampen'?

Of zie ik dat verkeerd?
Wat bedoel je? Silver? Die gaat de bacteriën schakelen waardoor er geen afvalproducten op het lichaam komen en ook geen geur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Zweten en zilverionen

De waarneming van geur is veelal gebaseerd op de detectie van ionen in je neus.
Hoe kom je hierbij? Waarom kun je dan ook ongeladen stoffen ruiken?

Zie ook dit topic.

Reageer