Berekening aantal gelijktijdige connecties

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Berekening aantal gelijktijdige connecties

Hallo,

kan iemand helpen met het volgende probleem. Hopelijk kan dit met enige statistiek worden opgelost.

Voor de dimensionering van een UMTS installatie moet ik het aantal gelijktijdige connecties berekenen op een UMTS installatie.

Even ter info: een UMTS installatie bestaat uit 3 cellen die elk in 1 richting stralen en die elk apart opereren.

Via het netwerk krijg ik volgende statistiek binnen per cell en per uur: het aantal seconden dat er tijdens dat uur 0 gebruikers waren, het aantal seconden dat er 1 of 2 gebruikers waren, ..., het aantal s dat er 15 of 16 gebruikers waren.

De limiet per cell is 16 gelijktijdige gebruikers. MAAR de limiet per UMTS installatie (de 3 cellen bij elkaar) is ook 16 gelijktijdige gebruikers.

Ik zou nu willen berekenen wat de kans is dat men op de hele UMTS installatie 0 gebruikers heeft, 1 gebruiker, 2 gebruikers enzovoort tot 16 gebruikers.

Bon, moest er nog bijkomende informatie nodig zijn lees ik het wel. En voorts hoop ik dat er iemand een oplossing vindt.

mvg,

Wim.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Berekening aantal gelijktijdige connecties

Als je de gegevens van die 3 cellen even bij elkaar op 1 hoop gooit krijg je (als ik je uitleg goed heb begrepen) 17 getallen:

S0 = het totaal aantal seconden dat er 0 gebruikers waren in een cel

S1 = het totaal aantal seconden dat er 1 gebruiker was in een cel

S2 = het totaal aantal seconden dat er 2 gebruikers waren in een cel

S3 = het totaal aantal seconden dat er 3 gebruikers waren in een cel

...

S15 = het totaal aantal seconden dat er 15 gebruikers waren in een cel

S16 = het totaal aantal seconden dat er 16 gebruikers waren in een cel

Als je deze aantallen alle 17 deelt door het totaal aantal seconden (S0+S1+..+S16) krijg je de relatieve frequentie. Laten we die P0 t/m P16 noemen. Dit lijkt me de meest nauwkeurige schatter van de bezetting van één cel die je op basis van jouw gegevens kunt construeren.

De geschatte kansverdeling van het aantal gebruikers op enig moment (d.w.z. tijdens een willekeurige seconde) op een installatie van 3 cellen, is dan de combinatie van al deze kansen voor het betreffende totaal aantal. Voor de eerste paar waarden wordt dat: (Qn = kans dat er n gebruikers op de installatie zitten)
\(Q_0 = {P_0}^3\)
\(Q_1 = {P_1} {P_0}^2{3 \choose 1}\)
\(Q_2 = {P_2} {P_0}^2{3 \choose 1} + {P_1}^2{P_0}{3 \choose 1}\)
\(Q_3 = {P_3} {P_0}^2{3 \choose 1} + {P_2}{P_1}{P_0}\cdot3! + {P_1}^3\)
\(Q_4 = {P_4} {P_0}^2{3 \choose 1} + {P_3}{P_1}{P_0}\cdot3! + {P_2}^2P_0{3 \choose 1} + {P_2}{P_1}^2{3 \choose 1}\)
enzovoort.

Voor grotere aantallen worden dat steeds ingewikkeldere combinaties, dus ik weet niet of je dit automatiseert, want in dat geval zou je beter gewoon alle mogelijkheden langs kunnen gaan.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 4

Re: Berekening aantal gelijktijdige connecties

Ok, alvast bedankt voor dit antwoord. Hiermee kan ik al iets proberen.

Wel een opmerking (maar ik denk niet dat het veel verschil maakt):

Ik heb inderdaad de tijd (per uur) dat er geen gebruikers zijn, maar vanaf dan is het gegroepeerd per 2 t.t.z. ik heb de tijd dat er "1 of 2 gebruikers" waren, en "3 of 4" gebruikers, enz. Ik weet dus niet of er 1 gebruiker was of 2 gebruikers.

En intuitief heb ik toch een probleem om zo maar alle tijden dat er x gebruikers waren op te tellen. Tussen de cellen is er geen direct verband.

Even een voorbeeld uit mijn gegevens, dat maakt het misschien duidelijker:

totaal CEL 0 users 1_OR_2 3_OR_4 5_OR_6 7_OR_8 9_OR_10

3564 cel_1 6 509 1674 1301 74 0

3564 cel_2 517 2804 243 0 0 0

3564 cel_3 493 1406 1454 199 12 0

Dit geeft gewoon de verdeling van het aantal seconden dat er een aantal users was tijdens 1 bepaald uur van de dag. Het zegt natuurlijk niets over hoe die seconden verdeeld zijn tijdens dat uur. De 517 seconden zonder gebruikers van cel_2 kan perfect 100s in het begin van het uur zijn, dan 200s in het midden en nog eens 217s naar het einde van het uur. Of elk 517e van het uur 1 seconde zonder gebruikers.

Berichten: 7.068

Re: Berekening aantal gelijktijdige connecties

Ik verwacht een Poissonverdeling gezien de omschrijving van de situatie. Heb je daar iets aan?

Berichten: 4

Re: Berekening aantal gelijktijdige connecties

Poissonverdeling, zegt mij vaag nog iets. Maar zoals je al kan aanvoelen, ik ben er niet zo veel mee.

Maar goed, met de info die Rogier mij gaf (waarvoor dank) ben ik wel aan de slag gegaan.

Ik heb dan maar alle mogelijke combinaties tussen de cellen genomen en de kans dat er een bepaald aantal gebruikers is met elkaar vermenigvuldigd en opgeteld.

voor de verdeling tussen 1 of 2 users, enz... heb ik verondersteld dat die evenredig verdeeld zijn.

Ik kom dus wel aan een resultaat. En ik denk wel dat het juist is (de sommen per site komt toch ook uit op 100%).

In elk geval, bedankt voor alle input.

mvg,

Wim.

Reageer