Exile schreef:Mijn cursus is alles behalve optimaal, de uitleg omtrent arbeid verricht door een constante kracht bestaat uit 4 lijnen
namelijk: 1 formule -> W=F * delta r = F * delta r * cos (tussenliggende hoek theta)
Dit is wat JWvdVeer W=F·s noemt, waarbij hij er stilzwijgend van uit gaat dat de kracht werkt in de bewegingsrichting
W>0 : 0 <= hoek theta < Pi/2 -> kracht en verplaatsing zelfde zin
W=0 : hoek theta = Pi/2 of delta r=0 -> kracht loodrecht op verplaatsing
W <0 : Pi/2 < hoek theta <= Pi -> kracht en verplaatsing tegengestelde zin
en hier zie je de invloed op de arbeid van een kracht als deze NIET werkt in de bewegingsrichting, maar er schuin/dwars op of er al of niet schuin tegenin.
Dus ja, het staat er allemaal wel, maar ik kan me goed voorstellen dat als dát zó alléén je eerste kennismaking met het concept "arbeid" is, dat er dan een en ander langs je heen gaat.
Er wordt zelfs niet eens gezegd wat Arbeid is in woorden, of wat het nut van arbeid is.
Ik ben al tevreden als ik uit wikipedia en de rest van het internet iets duidelijkere definities kan terugvinden zodat ik tenminste een notie heb van wat het begrip inhoud.
In het kort de energie geleverd door een kracht.
Stel, een forse veer duwt tegen een stevige muur. Die oefent een behoorlijke kracht uit. Maar dat kost geen energie. Die veer duwt over honderd jaar nog even hard tegen die muur en in de tussentijd heeft niemand er energie aan hoeven toevoeren. De kracht mag dan groot zijn, de verplaatsing is 0 en dus de arbeid (=energie) ook 0.
Je gaat met 4 man een auto verduwen. 3 man duwen van achteren, maar voor de 4e is er aan de achterbumper geen plaats meer en die gaat zijdelings tegen de auto duwen. Alleen de krachten van de 3 oefenen arbeid uit. De 4e duwt weliswaar even hard, maar haaks op de bewegingsrichting van de auto. De 4e man voegt daarmee dus niets toe aan de bewegingsenergie van de auto, en levert dus ook geen arbeid.
Een auto heeft een bepaalde voorwaartse snelheid v en dus ook een zekere bewegingsenergie ½mv². Als je de auto wil laten stoppen zul je er een achterwaartse kracht op moeten uitoefenen, een achterwaartse (en dus negatieve) arbeid moeten leveren. Stel de auto heeft 5000 J bewegingsenergie (die eruit moet) en je remkracht is 250 N. Volgens de wet van behoud van energie zal de remarbeid dus even groot moeten zijn als de bewegingsenergie (maar tegengesteld van richting)
W= F·s
5000 = 250 . s
de remweg s wordt dan 20 m.
"Het nut van arbeid" een beetje duidelijker?