[statistiek] welke toets te gebruiken?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[statistiek] welke toets te gebruiken?

Ik wil nagaan of binnen een populatie een ordinale grootheid dezelfde mediaan behoudt na

een welbepaalde behandeling van alle elementen van die populatie. Welke toets stel je voor te

gebruiken om een hypothese hierover te toetsen?

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

Alvast bedankt!

Berichten: 1.116

Re: [statistiek] welke toets te gebruiken?

Ik wil nagaan of binnen een populatie een ordinale grootheid dezelfde mediaan behoudt na

een welbepaalde behandeling van alle elementen van die populatie
Vind ik sowieso een vreemde manier. Op deze manier wordt het aantal elementen dat je uit een populatie behandelt bepalend voor je uitkomst.

Ik zou gewoon doen: We hebben een grote populatie. Deze hakken we in twee groepen (niet noodzakelijk even groot). De ene groep behandelen we, de andere groep niet.

Daarna vergelijk je de groepen.

Dit kan afhankelijk van of je groepen wel of niet even groot zijn door middel van de chi-kwadraattoets, Mann-Withney/Wilcoxon of de rekentoets.

Berichten: 25

Re: [statistiek] welke toets te gebruiken?

Kan de Wilcoxon gebruikt worden als de elementen van ordinaal niveau zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [statistiek] welke toets te gebruiken?

Zoals JWvdVeer zegt mis je je controlegroep als je iedereen gaat behandelen. Zelfs al verandert de mediaan, je weet niet wat er gebeurt als je níet behandelt. Misschien is die variabele namelijk afhankelijk van iets anders dan die behandeling.

Maar als je het tóch zo doet, dan moet je de tekentoets van Wilcoxon gebruiken (anders de Wilcoxon-Mann-Whitney).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: [statistiek] welke toets te gebruiken?

Kijk eens hier: http://www.gmw.rug.nl/methodologiewiki/ind...e_van_een_toets.

Zoals je kunt zien ben jij als je deze tabel volgt veroordeeld tot de Mann-Whitney of Wilcoxon rank sum test.

Jij hebt namelijk 1 afhankelijke (een ordinale grootheid), 1 onafhankelijke (wel of niet behandeld), ordinaal meetniveau, dus heb je twee categoriën en dus moet je Wilcoxon of Mann-Whitney-test gebruiken volgens de tabel.

Reageer