[mechanica] strategie oplossen vakwerken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[mechanica] strategie oplossen vakwerken

Hallo iedereen,

dit is mijn eerste post op dit forum (en ik hoop echt dat jullie me van dienst kunnen zijn ;) .

Het probleem is het volgende: ik heb nu maandag 16 augustus herexamen mechanica (1e jaar universiteit).

Ik dacht dat ik alles begreep in mijn cursus toen ik naar de 1e zit ging (maar niemand buist natuurlijk voor niets).

Nu heb ik ontdekt in mijn cursus dat ik wat problemen heb met vakwerken.

Het betreft hier vooral de algemene oplossingsstrategie. (Ik wil het specifieke probleem ook wel inscannen e.d. maar ik denk dat mijn probleem vooral in de algemene strategie zit).

We worden verwacht om basis van de analyse van de knooppunten een vakwerk volledig te berekenen.

Mijn oplossingsmethode die ik nu hanteer stelt mij in staat om alle (of toch de meeste) krachten te berekenen op hun teken na.

Over het teken zit ik echt vaak te twijfelen, en ik vermoed dat ik gewoon iets fundamenteels verkeerd doe.

Wat ik doe om het teken van de krachten te bepalen:

- ik veronderstel dat de staven allemaal onder trek staan (ook al voel ik gevoelsmatig dat dit niet het geval is)

- ik maak alle knooppunten vrij en duid er de krachten op aan die de knooppunten ondervinden ten gevolge van de staven (wanneer ze onder trek zouden staan)

- vermits elk knooppunt in rust verkeerd kan ik van elk knooppunt 2 vergelijkingen opstellen (1 volgens de x-as, 1 volgens de y-as vermits het hier om 2D-vakwerken gaat)

- vervolgens werk ik deze vergelijkingen uit en kan ik een aantal verbanden vinden. Deze verbanden stellen mij in staat om de grootte van de krachtvectoren te berekenen. Vermits ik weet dat een kracht die op het uiteinde van een staaf werkt tegengesteld is aan de kracht die aan het andere uiteinde van de staaf werkt stel ik deze 2 overeenkomstige vectoren negatief aan elkaar.

Wat ik dus uiteindelijk doe is de bekomen grootte van de vectoren opnieuw invullen in de vectoren en vervolgens bereken ik het tegengestelde van deze vector. Zo bepaal ik dan het tegengestelde teken van de vector aan het andere uiteinde van de staaf en hiermee . Ik voel dat er hier iets fundamenteels verkeerd zit, maar ik weet niet wat.

Kunnen jullie me alstublieft helpen? (Zo neen, dan scan ik mijn probleem wel eens een keertje in...)

Ik heb ook al geprobeerd om gewoon met de absolute waarde van de grote van de vector te werken en die dan het teken te geven dat dan hoort bij mijn tekening maar ook dan kom ik niet echt tot de juiste oplossing.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [mechanica] strategie oplossen vakwerken

(Ik wil het specifieke probleem ook wel inscannen e.d. maar ik denk dat mijn probleem vooral in de algemene strategie zit).
Een goed praktisch voorbeeld zou denk ik wél nuttig zijn om een algemene strategie te illustreren en gelijk tastbaar te maken. Dus die scan lijkt me alleszins zinvol.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [mechanica] strategie oplossen vakwerken

Het onderstaande is het vraagstuk.

Ik heb er ineens de juiste oplossing bijgeschreven (die achteraan in mijn cursus te vinden was, intuïtief kan ik best wel inzien dat het hier een juiste oplossing betreft):

Afbeelding

Mijn vrijgemaakte knopen:

Afbeelding

POGING 1

In de volgende uitwerking heb ik dus telkens volgens de methode gewerkt dat ik in de veronderstelling ging dat de vector Rab = - Rba en daarmee doorgewerkt. Dit geeft het meeste succes, alleen klopt op een gegeven moment mijn teken dan niet meer tenzij ik mijn vector in de juiste richting veronderstel (ik heb het er voor de duidelijkheid bijgeschreven):

Afbeelding

POGING 2

In de volgende uitwerking ben ik ervan uit gegaan dat alles dus onder trek stond en heb ik gewoon verder gewerkt met de waarden die ik dan bekwam (tot ik voor een bepaalde staaf een druk uitkwam die groter was dan de aangelegde belasting):

Afbeelding

In principe zou ik het antwoord kunnen vinden via poging 1, door dus te veronderstellen dat de laatste vector eigenlijk verkeerd staat en dan verder te werken maar daarmee verlies ik immens veel tijd op mijn examen (tijd die ik tekort kwam de vorige keer). Ik ben dus op zoek naar een goede methodiek om dergelijke problemen op te lossen. Ik denk dat ik er niet ver afzit, eens ik de tekens geoptimaliseerd krijg heb ik het volgens mij volledig onder de knie.

Alvast bedankt!

Berichten: 119

Re: [mechanica] strategie oplossen vakwerken

Zover als ik zo snel heb gekeken heb is voormij methode één het snelste. Zo te zien heb je het trucje goed door van de knooppuntenmethoden. Neem aan dat je ook de snedemethode beheerst?

Voormij geldt vooral oefenen en nogmaals oefenen. zorgen dat je de goniometrie in het hoofd heb en de niet meer twijfelt aan je methode. simpel te controleren natuurlijk met wat evenwichtsberekening en een stukje realiteitsgevoel.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Berichten: 5

Re: [mechanica] strategie oplossen vakwerken

TeunisTVM schreef:Zover als ik zo snel heb gekeken heb is voormij methode één het snelste. Zo te zien heb je het trucje goed door van de knooppuntenmethoden. Neem aan dat je ook de snedemethode beheerst?

Voormij geldt vooral oefenen en nogmaals oefenen. zorgen dat je de goniometrie in het hoofd heb en de niet meer twijfelt aan je methode. simpel te controleren natuurlijk met wat evenwichtsberekening en een stukje realiteitsgevoel.
Dus wat je zegt is eigenlijk dat er niet echt een methode bestaat om snel de juiste tekens uit te komen?

Want welke methode ik ook gebruik, vroeg of laat kom ik ergens wel een verkeerd teken uit (zie scans) en dan wordt het twijfelen welke tekens nu juist zijn en de welke fout... (Ik krijg ze wel beredeneerd hoor, maar ik had gehoopt dat er een algemene methode voor bestond).

De snedemethode hebben we gezien in de les maar in de oefenzittingen nooit echt toegepast.

Ik snap de principes en kan deze wel toepassen in grote nood (maar dan niet zo geroutineerd als de knooppuntenmethode).

Berichten: 119

Re: [mechanica] strategie oplossen vakwerken

Bougey schreef:Dus wat je zegt is eigenlijk dat er niet echt een methode bestaat om snel de juiste tekens uit te komen?

Want welke methode ik ook gebruik, vroeg of laat kom ik ergens wel een verkeerd teken uit (zie scans) en dan wordt het twijfelen welke tekens nu juist zijn en de welke fout... (Ik krijg ze wel beredeneerd hoor, maar ik had gehoopt dat er een algemene methode voor bestond).

De snedemethode hebben we gezien in de les maar in de oefenzittingen nooit echt toegepast.

Ik snap de principes en kan deze wel toepassen in grote nood (maar dan niet zo geroutineerd als de knooppuntenmethode).
In formules moeten verkeerde richtingen van krachten terugkomen als positief of negatief.En vervolgens pas je de tekenrichting aan, in trek naar drukkracht.

Ik zelf prefereer ook de knooppuntmethode, maar de snede methode heeft ook wel zo zijn voordelen bij grotere objecten.

De beste methode is ervaring en veel oefenen. Sommige staven blijft lastig om een druk of trek in te schatten, maar dat zou uit de formules moeten blijken.

Ik heb je formules niet exact bekeken, ik zal dit van het weekend doen, als je dat prefereert.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Berichten: 5

Re: [mechanica] strategie oplossen vakwerken

TeunisTVM schreef:In formules moeten verkeerde richtingen van krachten terugkomen als positief of negatief.En vervolgens pas je de tekenrichting aan, in trek naar drukkracht.

Ik zelf prefereer ook de knooppuntmethode, maar de snede methode heeft ook wel zo zijn voordelen bij grotere objecten.

De beste methode is ervaring en veel oefenen. Sommige staven blijft lastig om een druk of trek in te schatten, maar dat zou uit de formules moeten blijken.

Ik heb je formules niet exact bekeken, ik zal dit van het weekend doen, als je dat prefereert.
Dus wat je zegt is eigenlijk dat ik het waarschijnlijk wel juist heb gedaan maar gewoon telkens ik een ander teken tegenkom daarover moet redeneren? ;)

Het zou fijn zijn moest je mijn formules eens willen bekijken, ik heb echt een vermoeden dat er ergens een verkeerd teken is geslopen in de 1e methode...

Alvast bedankt voor de reactie, het geeft wel vertrouwen als er toch al 1 iemand vindt dat ik het onder de knie heb.

Nu de professor nog overtuigen... :cry:

MVG

Bougey

Berichten: 119

Re: [mechanica] strategie oplossen vakwerken

Ik heb je antwoorden nog niet bekeken. Ik zal zelf van het weekend proberen er uitgebreider naar te kijken.

Voor mij is het deels weer even opfrissen en daadwerkelijk uitvoeren, maar eerst mijn verslagen afmaken en dan kijk ik er na. En maak ik de opgave ook. De reactie krachten kloppen, uit een eerste hoofdberekening.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Berichten: 5

Re: [mechanica] strategie oplossen vakwerken

TeunisTVM schreef:Ik heb je antwoorden nog niet bekeken. Ik zal zelf van het weekend proberen er uitgebreider naar te kijken.

Voor mij is het deels weer even opfrissen en daadwerkelijk uitvoeren, maar eerst mijn verslagen afmaken en dan kijk ik er na. En maak ik de opgave ook. De reactie krachten kloppen, uit een eerste hoofdberekening.
Je hoeft de opgave niet meer uit te werken hoor, ik heb morgenvroeg examen...

Tenzij je natuurlijk niet te stoppen bent, dan ben ik wel nog steeds geïnteresseerd in je antwoord (sommige vakken blijven interessant ondanks het feit dat je er ook examens van moet afleggen).

Bedankt voor de reactie! ;)

Reageer