Beginnen met een telescoop

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 2

Beginnen met een telescoop

Hallo,

Ik heb voor mijn 10e verjaardag een bresser junior telescoop gekregen.

De maan is nu s-avonds niet te zien. Wat is dan het beste om mee te beginnen?

En hoe stel je de telescoop goed in.

Groeten Jan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Beginnen met een telescoop

Gefeliciteerd, het is erg leuk om met je eigen kijker naar de sterrenhemel te kijken. Als er een paar heldere sterren aan de hemel staan kun je die in beeld proberen te krijgen. Vooral bij sterren die wat lager aan de hemel staan is het een uitdaging om ze zo lang mogelijk in beeld te houden. Dan zul je merken dat de hemel snel beweegt, en dat de telescoop omkeert. En in een sterrengids of iets dergelijks kun je gaan opzoeken welke ster het precies is, wat zijn naam is. Misschien kom je een dubbelster tegen.

De maan is natuurlijk het mooiste hemellichaam om met je telescoop te bekijken, je kunt allerlei details van het maanoppervlak ontdekken. Volgende week staat de maan weer aan de avondhemel.

De meeste mensen zijn blij dat de maan vanavond niet aan de avondhemel staat, want vanavond is het maximum van de grootste jaarlijkse meteorenregen, de Perseiden. Zonder maan is de hemel donkerder, en dan kan men meer meteoren zien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Beginnen met een telescoop

De meeste mensen zijn blij dat de maan vanavond niet aan de avondhemel staat, want vanavond is het maximum van de grootste jaarlijkse meteorenregen, de Perseiden. Zonder maan is de hemel donkerder, en dan kan men meer meteoren zien.
Even voor de zekerheid: Het heeft geen zin om met je telescoop naar die meteoren te kijken. Daarvoor zie je een te klein stukje van de hemel door een telescoop.

Maar, als het helder is vanavond moet je ergens rond de 100° (kompasgraden, dus iets ten zuiden van oost) Jupiter zien opkomen aan de horizon. Rond middernacht staat die dan ongeveer op 110 kompasgraden, en 15° boven de horizon.

Met je telescoop kan ik je helaas niet helpen. Als je hier niet vlot genoeg hulp krijgt, kun je het ook eens op astroforum proberen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Beginnen met een telescoop

Bedankt, ik ga zeker kijken vanavond.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Beginnen met een telescoop

Het allereerste om mee te beginnen is trouwens overdag kijken naar objecten in de omgeving, bijvoorbeeld een kerktoren of een bordje in de verte met tekst die te klein is voor het blote oog. Je kunt dan controleren of de zoeker goed parallel is afgesteld met de as van de telescoop, of dat hij nog bijgesteld moet worden.

Vervolgens, als je meerdere oculairen hebt, kun je oefenen met het verwisselen van de oculairen, en hun beeldkwaliteit vergelijken. De grootste vergroting betekent niet automatisch de beste beeldkwaliteit. Een lagere vergroting heeft een grotere helderheid, een groter beeldveld, minder last van statieftrillingen, en is makkelijker scherp te stellen.

Berichten: 16

Re: Beginnen met een telescoop

cool ik heb een bresser telescoop skylux ng

groetjes lars

http://www.wikisky.org/

een online sterrenkaart dat is perfecte

Reageer