Springen naar inhoud

Dauwpunt argon/argonmengsel

• Log in om te kunnen reageren

Bogardo

Bogardo

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2010 - 23:09

Hallo,

Ik ben op zoek naar het dauwpunt van argon in de luchtspouw tussen dubbel glas.
Even een korte uitleg.
Ik ben momenteel bezig aan het uitzoeken of een verwarmd glas geschikt kan zijn om in een vrieskastdeur in te bouwen die tot -180įC gaat.
Langs de buitenzijde bestaat er kans op condensatie dus zal een verwarmingsstrook langs de binnenzijde van het glas ervoor moeten zorgen dat het glas op een temperatuur staat BOVEN het dauwpunt van de omgevingstemperatuur (afhankelijk van luchtvochtigheid). Dit is me vrij goed gelukt door heel veel formules in een excel file te plaatsen.

Nu bestaat er ook een optie om langs de andere zijde een verwarmde strook te voorzien. De enige reden indien ik voor deze optie zou opteren volgt uit het feit dat het argon/luchtmengsel (90% Ar, 10%lucht) een hoger daupunt zou hebben dan de koude wand.

Bijvoorbeeld. In de vrieskast heerst een temp van -180įC. Uit berekeningen blijkt (zonder enige verwarming) dat de temperaturen van een glas (4mm SGG glas - 13mm Ar/lucht spouw - 4mm SGG glas) als volgt zijn:
1) langs de koude kant van de luchtspouw op het glas: -174įC
2) langs de warme kant van de luchtspouw op het glas: -29įC

De warme kant wordt met verwarmingsstrook opgewarmd tot een positieve temp om condens te voorkomen -> no problemo voor het spouwgas om tegen te condenseren.
Echter, -174įC zit redelijk dicht tegen het dauwpunt van zuiver Ar (om en bij de -185įC bij atm. druk). Wat denken jullie ervan? Condensatiegevaar of niet?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44869 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 09:38

Mag je bij temperaturen boven het kookpunt eigenlijk nog wel van een dauwpunt spreken?

Verder zit ik met de vraag wat er gebeurt met je spouwvulling (ik neem aan dat het dubbel glas wordt geproduceerd bij normale temperaturen). Als je dan gaat koelen tot ca 100 K (vanaf ca 300 K) můet dit wel een drukeffect tussen je glasplaten hebben. Zonder vervorming van deze platen zou dat dan dalen tot 0,3-0,4 bar. Kan gewoon dubbel vlak glas (4-5 mm) daar eigenlijk wel tegen?

Overigens zou een drukdaling tevens een kookpuntsverlaging betekenen, wat je potentiŽle condensprobleem (als dat al bestaat, omdat je hoe dan ook boven het kookpunt blijft) zou moeten verkleinen.
Geplaatste afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures