Springen naar inhoud

[statistiek] ben ik fout?

• Log in om te kunnen reageren

Polyethyleen

Polyethyleen

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 11:06

Op 1 juli 1997 werden in heel Europa dezelfde vier gewichtsklassen ingevoerd.

- XL: zeer grote eieren die meer dan 73 g wegen;
- L: grote eieren die tussen 63 en 73 g wegen;
- M: middelgrote eieren die tussen 53 en 63 g wegen;
- S: kleine eieren met een gewicht lager dan 53 g.

De eieren worden gelegd door:

(A) Kippen van een biologische kippenhouderij
(B) Kippen met vrije uitloop
© Scharrelkippen
(D) Kippen uit een legbatterij

Je wil nagaan of de gewichtsklasse van de eieren beïnvloed wordt door de manier waarop de
legkippen worden gehouden.
De in de tabel hieronder opgenomen resultaten komen van een “simple random” steekproef.
Wat kan je besluiten op basis van de gegevens in de tabel? (gebruik als significantie 5%)

(A) L XL L XL L M M
(B) M M L L XL M L
© XL L M M M L S
(D) S M S M S L S

Sorry voor al de ei-vragen het lijkt een soort thema in het boek.

Wat ik wil vragen is of iemand me op weg kan helpen. Ik ben nog al verward doordat er bijna geen cijfers aan te pas komen. Uit de vraag leidt ik af dat ik de correlatie moet zoeken, maar in het boek hebben alle voorbeelden tabellen met cijfers.

Hopelijk kan iemand me helpen. ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 11:41

Je kunt hiervoor verschillende toetsen toepassen, zoals één van deze (weliswaar niet allemaal geschikt voor jouw situatie).

Heb je meer informatie bij de vraag of in je boek waaruit je kunt opmaken wat voor toets je wordt geacht toe te passen? Of moet je dat ook zelf bepalen? In dat geval lijkt me hier een Wilcoxon toets wel geschikt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Polyethyleen

Polyethyleen

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 12:00

dit is alle informatie die men krijgt in de oefening

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 13:47

Ik denk persoonlijk dat je in dit geval Krusskal-Wallis-toets of chi-kwadraattoets moet gebruiken. En dan overweegt mijn neiging eerder naar de laatste, gezien je hier met proporties werkt. Gezien je samples klein zijn kun je mogelijk zelfs beter de Fisher-exact-toets gebruiken. Maar dat is aan jou.

En ik ben gewoon lekker eigenwijs, wss. evenals de TS, want ik ga je gewoon weer lekker terugsturen naar het schema wat ik je al een paar keer eerder heb gegeven: Keuze van een statistische toets.

Het probleem met de Wilcoxon-toets is dat je maar twee verdelingen met elkaar kunt vergelijken. Je zou dan 6 vergelijkingen moeten uitvoeren (A(B + C + D) + B(C + D) + CD). Maar dan beantwoord je niet de algemene vraag of het in het algemeen uitmaakt op welke manier je het doet. Je beantwoordt dan enkel de vraag of er tussen twee

Polyethyleen

Polyethyleen

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 14:12

De fisher exact staat niet in mijn handboek uitgewerkt dus die kan ik niet gebruiken.

Bij de Chi² krijg ik de formule:

X² = (n-1) sample variance / population variance

Heeft dit geheel dan niets met correlatie te maken??

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 14:51

Heeft dit geheel dan niets met correlatie te maken??

Kun jij mij vertellen wat correlatie is? Dan kom je daar waarschijnlijk vanzelf achter.

• Gast

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 17:12

- XL: zeer grote eieren die meer dan 73 g wegen;
- L: grote eieren die tussen 63 en 73 g wegen;
- M: middelgrote eieren die tussen 53 en 63 g wegen;
- S: kleine eieren met een gewicht lager dan 53 g.

(A) L XL L XL L M M
(B) M M L L XL M L
© XL L M M M L S
(D) S M S M S L S

Omzetten naar getallen is toch wel mogelijk? Klassengemiddelden nemen van beide middelste klassen, en dan verder redeneren naar de onderste en bovenste klasse (gebruik de regelmaat).

Polyethyleen

Polyethyleen

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 17:21

S M L XL
(A ) 0 2 3 2
(B ) 0 3 3 1
(C ) 1 3 2 1
(D ) 4 2 1 0

Ik heb het omgevormd naar deze getallen Chi² is niet mogelijk omdat er nullen in staan ?

• Gast

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 17:36

Chi kwadraat is niet mogelijk omdat de aantallen te klein zijn. waarom heb je 0, 1 etc genomen? Er zijn meetwaarden, zoals 53<ei<63. Dat levert ordinale meetwaarden?

Polyethyleen

Polyethyleen

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 17:48

moet ik de ondergrenzen nemen?

ik had het aantal XL in groep A enz genomen

Veranderd door Polyethyleen, 12 augustus 2010 - 17:48

• Gast

Geplaatst op 12 augustus 2010 - 18:08

Normaal gesproken neem je het klassenmidden. Maar je gaat geen gemiddelden en zo berekenen (neem ik aan) en dus maakt dat niet heel veel uit. Bij onder/bovengrenzen kom je bij de eerste/laatste klasse in problemen. Ik zou gewoon voor 53-63 al waarde 58 nemen, voor de andere klassen dan 48, 58, 68 en 78. Je gaat dan voorbij aan de mogelijkheid van eieren van meer dan 83 g maar die lust toch niemand. Nee daar zijn er zo weinig van dat die gemiddeld niet hard meetellen (niet hardgekookt).

Even voor de zekerheid, ik geef dit aan omdat jij opmerkte dat je geen voorbeeld kon vinden zonder getallen. Misschien lukt dat nu wel, hoewel ik vermoed dat je toch met chi-kwadraat niet veel kan. Met t-toets ook niet, hoewel dit toch biometrische gegevens zijn. het beste lijkt me (maar ik heb daar nog niet veel ervaring mee) Fischer-exact. Maar ja dat hoort niet bij jouw cursus. Misschien anova of toch een parameter-vrije toets. Maar bij die keuze geven anderen je hulp, ik heb daar niet wild veel ervaring mee. In elk geval succes,

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures