onderscheid plantaardige en dierlijke cel tijdens mitose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

onderscheid plantaardige en dierlijke cel tijdens mitose

Klintersaas schreef:(Herkomst: toelatingsexamen juli 1997)

14) Als men een cel observeert die bezig is met een mitose, welk van de volgende aspecten zou dan een aanwijzing zijn dat we te maken hebben met een plantencel en niet met een dierlijke cel?
  1. afwezigheid van een spoelfiguur
  2. afwezigheid van centriolen
  3. replicatie van de chromosomen
  4. het verdwijnen van het kernmembraan
Verborgen inhoud
Antwoord B.


Stel een vraag over deze oefening.
Een plantencel heeft toch ook geen spoelfiguur? Want een spoelfiguur wordt gevormd uit het centriolenpaar en de microtubili, maar aangezien er geen centriolenpaar is kan er toch ook geen spoelfiguur zijn?

Groetjes

Berichten: 1.116

Re: onderscheid plantaardige en dierlijke cel tijdens mitose

Nee, cellen kunnen zich namelijk gewoon delen zonder centriolen. Ook dierlijke cellen. Dat is mede een reden waarom mij het nut van het hebben van centriolen ontgaat. Maar allez.

De belangrijke structuur voor het onstaan van het spoelfiguur is de centrosoom. Hierin zitten bij dierlijke cellen twee centriolen en bij plantaardige cellen niet. Deze centrosomen hebben plaatsen waaraan tubuline gehecht kan worden en dus microtubuli zich kunnen vormen (engels: nucleating sites).

Ik weet niet of je soms nog ergens een boek over celbiologie hebt, maar daarin kun je wat informatie over opzoeken. Voor zover ik weet is de functie van centriolen ook onbekend en zijn ze in elk geval niet essentieel voor de celdeling.

Ik hoop dat bij deze je vraag duidelijk is. Je haalt dus in feite de functie van centriolen en centrosomen door elkaar: centriolen zitten in centrosomen. Centrosomen vormen de basis voor het spoelfiguur.

Reageer