Glomerulaire filtratie barriere

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Glomerulaire filtratie barriere

Is het juist dat:

-->anionen (negatief geladen deeltjes) door de glomerulaire filtratie barriere worden tegengehouden

-->kationen (positief geladen deeltjes) worden doorgelaten door de glomerulaire filtratie barriere

Ik vind het niet logisch, zo zal urinaire milieu zure karakter bevatten.

En wat is precies de glomerulaire filtratie barriere? Zijn dat de podocyten die negatief geladen zijn?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Glomerulaire filtratie barriere

Voor zo ver mijn kennis reikt, een aantal punten:

- Het feit dat een deeltje een anion of cation is (bijvoorbeeld chloride Cl- of Na+) betekent niet automatisch dat zo een deeltje een H+ kan opnemen of afstaan (en daarmee volgens Lewis tot base respectievelijk zuur wordt gerekend). Wel is het zo dat bijvoorbeeld het acetaat anion CH3COO- de geconjugeerde base is van ethaanzuur CH3COOH.

- Menselijke urine is zuur tot zeer zeer licht basisch; pH variërend van 5,0 tot 7,5 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Urine). Op zich is dat logisch, omdat urine o.a. de zwakke zuren kreatinine & urinezuur bevat. Verder bevat urine aminozuren.

- De barrière tussen afferente arteriool en proximale convuluut is vrij nauw. Het capillair, welke vanuit het afferente arteriool in een kluwen vertakt, bevat fenestrae. Dat houdt simpelweg in dat er gaten zitten in het endotheel van het capillair, waardoor uitwisseling goed mogelijk is. Podocyten reguleren de uitstroom van bloed naar proximaal convoluut door middel van sleuven welke reguleren welke moleculen wel en niet doorgelaten worden. Podocyten sluiten het uitwisselingsgebied af met eiwitten als nephrin (https://oa.doria.fi/dspace/bitstream/10024/.../1/nephrinr.pdf) en podocalyxin welke zich in de glycocalyx (suikermantel) van de podocyt bevindt.

Ik hoop dat het enigszins verhelderend is geweest.

Re: Glomerulaire filtratie barriere

Dus podocyten bevatten geen lading en glomerulaire brarriere is zogezegd technisch proces?

Voor de rest is het me duidelijk, erg bedankt....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Glomerulaire filtratie barriere

De post van lauwekoffie verklaart al een hoop, maar ik zal het nog even kort samenvatten:

- Het glomerulaire membraan bestaat uit 3 lagen: endotheel, lamina basalis en epitheel (podocyten).

- Al deze 3 lagen hebben een negatieve lading: endotheel en epitheel door de glycocalix en de lamina basilis

door proteoglycanen.

- Deze 3 houden dus negatief geladen moleculen makkelijker tegen dan positief geladen moleculen, ware het niet dat:

- Positief geladen moleculen groter dan 70 kDa ook worden tegengehouden.

Met andere woorden, de glomerulaire barriere is ladings- en grootteselectief.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Glomerulaire filtratie barriere

Dat de grens van het wel of niet tegenhouden bij 70 kDa ligt, wist ik niet. Bedankt! Ben ik weer wat wijzer.

Re: Glomerulaire filtratie barriere

Ik snap dat mijn grootste fout was dat ik dacht dat door de opname van positief geladen deeltje's in urine, zal urine zuur worden.

Bedankt voor de hulp. Maandag is mijn examen ;)

Reageer