Springen naar inhoud

Standaardafwijking vissen

• Log in om te kunnen reageren

polyprop

polyprop

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2010 - 12:27

Als ik een normale vis heb die tussen de 35 en 77 gram weegt is het gemiddelde gewicht dus 66 gram.

Hoe bepaal je uit deze gegevens de standaardafwijking van de normaalverdeling met een betrouwbaarheidsinterval van 90%?

Hoe bepaal je het 90% schattingsinterval voor het gewicht van 12 vissen?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 13 augustus 2010 - 13:41

Daarvoor heb je in plaats van een maximum en minimum een aantal tussenliggende meetwaarden nodig.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2010 - 16:06

Is dit werkelijk alle informatie die je hebt?

Als ik een normale vis heb die tussen de 35 en 77 gram weegt is het gemiddelde gewicht dus 66 gram.

Tja, ik het een normale vis die tussen de 35 en 77 gram weeg. Ofwel die vis kan al die mogelijke waarden aannemen (gezien geen van die waarden dan onreëel zijn, een vis die nu 77g is, heeft alle gewichten tussen die twee gehad). Maar wat geven die 35 en 77 aan? Zijn dat de grenzen van het 95%-betrouwbaarheidsinterval soms?

Overigens vind ik de conclusie `is het gemiddelde gewicht dus 66 gram` helemaal geen logische conclusie. Het gemiddelde gewicht is of LaTeX of je hebt hier een typefout voor de 35 begaan, wat dan 55 zou moeten zijn.

Als je een schattingsinterval wilt creëren moet je in dit geval weten hoeveel vissen je hebt (n), wat de gemiddelde lengte is van de vissen (µ) en de standaardafwijking (LaTeX ).
Deze waarden kun je evt. ook uit een ris meetwaarden halen, zoals Bessie ook al aangeeft.

Hoe bepaal je het 90% schattingsinterval voor het gewicht van 12 vissen?

Stel, we hebben twaalf vissen met een gemiddeld gewicht van 66g en een standaarddeviatie van 15g.

Dan verwachten we dat we met 12 vissen een gewicht halen van LaTeX

Met de kwadratenwet, weten we dat de standaardafwijking wordt: LaTeX

De vraag die we dus moeten beantwoorden zijn nu nog de grenzen.
Ik neem even aan dat je een GR hebt, dan volgt hier namelijk uit:
LaTeX

Je weet dat 90% ergens tussen 1.5 en 2 standaarddeviaties van het gemiddelde ligt, dus ergens tussen 688 en 714. Dat is dus ook waar ik ga zoeken in de GR door middel van een plot. Intersect levert mij in dit voorbeeld een X van 706.5 op.

Ik weet dus dat de ondergrens 706.5 en de bovengrens (2µ - x) = (1584-706.5) = 877.5.

Thonan

Thonan

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2010 - 23:07

Overigens vind ik de conclusie `is het gemiddelde gewicht dus 66 gram` helemaal geen logische conclusie. Het gemiddelde gewicht is of LaTeX

of je hebt hier een typefout voor de 35 begaan, wat dan 55 zou moeten zijn.

Dit is nog altijd 56. Lang leve het hoofdrekenen... ;)

• Gast

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 08:47

TS: De voorbeelden van JWvdVeer zijn gebaseerd op hypothetische waarden, dus je kan ze niet gebruiken hoor! Zoals hij zegt, je moet meer gegevens hebben.

Ik heb nog een principiele vraag, niet over de wonden die de haakjes in de bek veroorzaken hoor, maar gaat het om vissen van dezelfde soort? Hebben ze dezelfde leeftijd? Of geheel willekeurig, zo uit de sloot? Dat maakt volgens mij wel uit voor het soort verdeling dat je mag gebruiken.

Volgens mij mag je in sommige gevallen de normale verdeling helemaal niet gebruiken. Bijvoorbeeld als het gaat om verschillende generaties van één langzaam groeiende soort, dan kun je de normale benadering denk ik niet gebruiken, alleen voor gemiddelden van een steekproef.

Dan nog een ondermaatse opmerking, maar dat wist je misschien al, er is een verschil tussen steekproef-gemiddelden en standaardafwijkingen, en (theoretisch bekende) gemiddelde en standaarddeviatie van normaal verdeelde populaties.

polyprop

polyprop

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 15:44

Nee dit was alle informatie die we kregen.
Een 'normale vis' weegt tussen die twee waarden, hieruit het gemiddelde (56 gram) zoeken en een standaardafwijking bepalen. Of dit gaat aan de hand van de % die gebruikt worden in de standaard normaal verdeling om de curve te beschrijven ;)
wellicht dat het 90% betrouwbaarheidsinterval er iets mee te maken heeft

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures