[scheikunde] metalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 113

[scheikunde] metalen

kan iemand mij alle metalen opnoemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [scheikunde] metalen

Zei tabel van mendlejev :shock: of google ;)

Berichten: 113

Re: [scheikunde] metalen

hoe kan ik weten of het het een metaal is

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [scheikunde] metalen

Alleen de elementen rechtsboven in de tabel en waterstof zijn geen metalen. Ik weet niet precies hoeveel dat zijn (ongeveer 20 denk ik).

Bedenk wel dat de overige elementen wat eigenschappen betreft lang niet allemaal op ijzer over goud ed lijken. De linker twee kolommen bevatten alkali- en aardalkali metalen welke makkelijk reageren met sommmige niet metalen. De onderste rijen van het periodiek systeem bevatten zeer onstabiele (radioactieve) elementen die vervallen naar andere elementen.

De scheiding tussen metalen en niet metalen is vast wel in een periodiek systeem op internet te vinden.

Zie bijvoorbeeld:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Periodiek_systeem
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [scheikunde] metalen

Alleen de elementen rechtsboven in de tabel en waterstof zijn geen metalen. ....
Ik dacht dat een kenmerk van metalen is dat ze een onvoltooide buitenste elektronenschil hebben. In die zin voldoet waterstof daar ook aan, en ik meen wel eens gehoord te hebben dat waterstof chemisch gezien ook een metaal is. Kan zijn dat ik er helemaal naast zit, maar dan komt het commentaar vanzelf wel. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [scheikunde] metalen

Ik dacht dat een kenmerk van metalen is dat ze een onvoltooide buitenste elektronenschil hebben.


Het klopt wel wat je zegt volgens mij. Het omgekeerde klopt echter niet: Niet alle elementen met een onvoltooide buitenste elektronenschil zijn metalen (bv O, F, Cl, C enz.)

Mijn scheikundeleraar zei vroeger altijd dat je waterstof als metaal kunt opvatten. Maar omdat de eigenschappen erg afwijken van de andere alkalimetalen wordt hij over het algemeen gezien als niet metaal.

Waterstof is ook een beetje een bijzonder geval. Het is slecht een proton met een elektron eromheen waarbij de buitenste schil dus ook de enige schil is.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)


Berichten: 19

Re: [scheikunde] metalen

Volgens mij gaat het niet om incomplete buitenste schillen, maar om vrije elektronen, die dus makkelijk van het ene naar het andere atoom kunnen verhuizen. Daarom geleiden metalen zo goed elektriciteit en warmte.

Een meer specifieke vraag: wat is een zwaar metaal (jaja heavy metal). In de toxicologie hebben die een speciale plek, omdat ze zo giftig zijn (kwik, lood, maar ook chroom en nikkel, etc.). Ik ken echter geen definitie hiervan.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: [scheikunde] metalen

wat is een zwaar metaal


Dat zijn metalen met een hoge dichtheid, zoals lood, cadmium, kwik en arseen. Zelfs bij lage concentraties zijn die metalen zwaar giftig. Omwille van hun giftigheid worden ook edele metalen tot de groep van zware metalen gerekend. Ze worden ook niet afgebroken in het milieu of in het lichaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [scheikunde] metalen

(jaja heavy metal)
het sterkste metaal, volgens mij is het Titanium-kobal (er wordt kobal gemeng met titaan)

let op! ook als er enorm genoeg zo'n materiaal te vinden op onze planeet, het 'maken' ervan kost enorm véél geld.

(als ik mij niet vergist, geef het te maken met oxide -zuurstof-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Titanium

maar de vraag 'wat is het heavy'ste?'

zie lijst: http://home.hetnet.nl/~vanadovv/EltProps.html

volgens 'natuurwetenschappen.nl':

Osmium: 22,5 kg per liter

Iridium: 22,5 Kg per liter

http://www.natuurwetenschappen.nl/modules....e=print&sid=125
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] metalen

het sterkste metaal, volgens mij is het Titanium-kobal (er wordt kobal gemeng met titaan)
Wat is de definitie van "sterkste"?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [scheikunde] metalen

volgens mij, hé... lijkt me toch titanium (met kobal gemengd+ elektroluseert = 100%) het beste, als 'sterkste' metaal.

bij sterk bedoel ik daar mee:

-zijn stevigheid

-krachtig gezien zijn dichtheid

-kan uitstekend hoge temperaturen aan.

-niet roest -oxideerd-

-en belangrijk: licht qua gewicht



weet dat deze metalen gebruikt wordt bij vliegtuigbouw, Shuttles, landmachines,...
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: [scheikunde] metalen

Phillip schreef:volgens mij, hé... lijkt me toch titanium (met kobal gemengd+ elektroluseert = 100%) het beste, als 'sterkste' metaal.

bij sterk bedoel ik daar mee:  

-zijn stevigheid  

-krachtig gezien zijn dichtheid

-kan uitstekend hoge temperaturen aan.

-niet roest -oxideerd-

-en belangrijk: licht qua gewicht

 

weet dat deze metalen gebruikt wordt bij vliegtuigbouw, Shuttles, landmachines,...
Phillip,

- "Stevigheid" en "sterk" zijn zo'n beetje synoniemen, niet?

- Niet roest : dit is ten eerste een chemische eigenschap, ten tweede oxideert Titanium wel. Alleen baddert z'n oxidatielaag niet zo snel af, zoals dat bij ijzer wel het geval is...

Massa per volume-eenheid heeft niet dadelijk iets met stevigheid te maken.

Het heeft slechts zin om van de stevigheid van metalen te spreken als je er ook de krachten (belastingen) die er op uitgeoefend worden bij betrekt, zoniet heeft de term "stevigheid" weinig betekenis.

Bij de sterkteleer komen een aantal basis-belastingen kijken, deze zijn :



- Trek

- Druk

- Buiging

- Torsie

- Afschuiving



Daarnaast zijn er nog een aantal afgleide belastingen, zoals bijvoorbeeld knik, die een vorm van buiging is waarbij elastciciteit komt kijken.

De belastingen kunnen zowel statisch als dynamisch zijn. De weerstand die een metaal kan uitoefenen tegen zo'n belasting wordt uitgedrukt in Newton per vierkante millimeter. De waardes hiervoor verschillend van metaal tot metaal en we noemen dit weerstandscoëfficiënten.

In de meeste tabellen van materiaalleer waarbij de eigenschappen van metalen worden opgesomd zie je kolommen met onder andere waarden voor "elasticiteitsmodulus", "trekspanning", "hardheid", "lineaire uitzettingscoëfficiënt", "volume-massa", "warmtegeleidbaarheid" en "electrische weerstand".

Deze waarden kunnen je behulpzaam zijn om uit te maken of een metaal al dan niet "sterk" is. Het heeft echter geen zin om te trachten het sterkste metaal te vinden zonder daarbij de toepassing van het metaal te betrekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [scheikunde] metalen

met respect voor mijn synoniemen :wink:

maar ik dacht, dat titanium zodanig geêlektrolyseert wordt -of misschien een anti-roestlaagje bracht-

in ieder geval... wat zou volgens u, het meeste efficiënte 'krachtigste' metaal zijn, Chriis?

ps: ik beschik niet over labo mechaniek systemen, hoor :shock:

graag u -jullie- bedenking....

(bekijk het alsvolgt:'stel, vandaag op morgen bouwt men een ruimteschip, wat is dan volgens de meeste, het beste sterkste metaal?

-de meeste weten toch van ik, dat ik een futuristisch persoon ben :wink: en ja, het boeit me...)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: [scheikunde] metalen

stel, vandaag op morgen bouwt men een ruimteschip, wat is dan volgens de meeste, het beste sterkste metaal?
Wel, dat is het hem nou net.

Men zal meerdere verschilende metalen en legeringen kiezen naargelang voor welke onderdelen ze dienen... "Men kiest geen metaal voor een ruimteschip. Men kiest een metaal voor een onderdeel van een ruimteschip." Begrijp je?

De "carroserie" zou evt van titanium kunnen zijn, als men daar genoeg van voorhanden zou hebben. Maar er bestaan ook speciale legeringen die traditioneel in de ruimtevaart en de luchtvaartindustrie gebruikt worden omdat ze sinds jaar en dag hun degelijkheid bewezen hebben. Zo ook bij de scheepsbouw enz...

Reageer