Springen naar inhoud

Snelheid ontdooien/opwarmen

• Log in om te kunnen reageren

josr

josr

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2010 - 19:52

Hoi,

Ik heb een vraag over de snelheid van opwarmen en afkoelen (kan de moderator dit verplaatsen als dit niet onder dit onderwerp valt?).

Stel ik heb 1 kg (1 liter) water ingevroren op -18 graden celsius. Nu haal ik dit uit de diepvries en plaatst op de aanrecht bij kamertemperatuur van 20 graden celsius. De kamertemperatuur blijft constant. Hoe lang duurt het voordat alles gesmolten is?

Of andersom: ik koop een fles 1.5 liter frisdrank (zeg 1.5 liter water) bij 20 graden celsius. Ik plaats deze in een koelkast van 7 graden. Hoe lang duurt het voordat de hele fles de temperatuur van 7 graden heeft bereikt (laten we zeggen isolatie van PET-fles te verwaarlozen).

Wat is het effect van b.v. andere stoffen (b.v. ontdooien van vlees: vetstoffen, eiwitten, etc of bij frisdrank/sap de suikers etc) ? Zal dit het ontdooi proces versnellen of vertragen?

Oftewel: hoe lang duurt het om 1 liter water van temperatuur X te verwarmen/afkoelen naar temperatuur Y met een omgevingstemperatuur van Z?

Vroeger hadden we bij natuurkunde zijn A x B x C formule (of zoiets, nee niet de ABC van wiskunde ;-) ) waarbij een van die waarden dan in (K)Joule was wat de energie is die nodig is om 1 gram (liter?) water 1 graad te laten stijgen. Maar dat ging om energie en niet om tijd.

Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 13 augustus 2010 - 22:40

Je vragen zijn niet helemaal in overeenstemming met elkaar, of elkaars tegengestelde, maar dat is niet zo erg, ik begrijp je probleem. Huil maar.
En ja, ik ga je echt verdriet doen, want het valt niet mee wat je vraagt. Het wordt ook niet voor niets overgeslagen op de middelbare school.
In principe draait het om de vraag, hoeveel warmte (energie) een voorwerp op kan nemen uit zijn omgeving, en hoe snel. En dat hangt van heel veel factoren af. Ten eerste, zoals jezelf zei, eigen- en omgevingstemperatuur. Vervolgens de grootte, want je voelt wel aan dat twee halve ijsblokjes sneller ontdooien dan ťťn hele. Dit bepaalt hoe makkelijk de energie van buiten in het materiaal kan komen.
Dan de aard van de stof, want je kippetje bevat vet en vet isoleert. Als de omgeving energie af gaat geven aan de huid van de kip, wordt deze warmer. Nu wordt de vraag, hoe snel dringt die warmte dieper door? Dan moet het vlees warmte geleiden. Hoeveel?
Of in geval van sinas, de warme vloeistof kan gaan stromen en zo energie transporteren. Maar hoe snel?

Veel extra vragen, weinig antwoorden. Ik denk niet dat er rekenmethodes zijn om zoiets te berekenen. Wel voor simpele afkoeling van zeg 20 naar 10 graden, mits je weet welk materiaal, welke hoeveelheid, en nog wel wat meer. Voor ontdooiing ben je aangewezen op metingen aan 'gemiddelde' voorwerpen, een kip zoals die in de winkel ligt, een pak melk, een blok van 1 liter ijs, noem maar op. Googel eens op levensmiddelen ontdooien, dan vind je vast wel wat. Of doe zelf wat experimenten en zet de resultaten op dit forum. Succes en sterkte,

Thonan

Thonan

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2010 - 23:15

Ik moet bessie gelijk geven; het is geen makkelijke klus. De waarde voor LaTeX zal volgen uit allerlei randvoorwaaden. Als je een benadering wilt maken zul je eerst moeten beslissen wat voor model je wilt gebruiken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures