Energie slinger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Energie slinger

Hallo,

Ik heb een vraagje over een vraagstuk van fysica.

De opgave is: Een slinger bestaat uit een blokje met massa 150g aan een touw met lengte 60.0 cm. Het blokje wordt aan het slingeren gebracht met een maximale uitwijkingshoek van 10°.

Bepaal de energie van het blokje.

Nu, ik heb het al proberen oplossen, ik weet de oplossing van het vraagstuk niet en vroeg me af of ik wel juist was aangezien ik maar 0.147J uitkom en dit lijkt me nogal weinig.

Ook stel ik de baanlengte gelijk aan de afgelegde afstand x. Is dit juist?

Zo ben ik erop gekomen:

s=α.l (de sinus mag je laten vallen aangezien het een kleine uitwijkingshoek is), dus dan wordt het 0.10 m

Voor de energie te berekenen doe ik dan gewoon: m.g.x= 0.150.9.81.0.10= 0.147J

Is dit juist of doe ik ergens iets fout?

Alvast bedankt!

Re: Energie slinger

Dat doe je niet goed, mg werkt alleen in verticale richting en kan dus alleen in die richting arbeid verrichten. Je moet dus de verticaal afgelegde weg weten.

Berichten: 6

Re: Energie slinger

Daar vreesde ik al voor...

Heb je enig idee hoe je dat ongeveer moet doen, want ik begrijp het zo niet echt..

Re: Energie slinger

Kijk eens hier en laat weten of je er dan uitkomt?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=130233

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Energie slinger

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Energie slinger

Dat doe je niet goed, mg werkt alleen in verticale richting en kan dus alleen in die richting arbeid verrichten. Je moet dus de verticaal afgelegde weg weten.
@Hilde-Gonde: lees bovenstaande als: De formule is niet E=m·g·x.

Ten eerste is x een aanduiding van plaats. Als je een afgelegde weg meet, gebruik dan liever s, of anders Δx.

Ten tweede, in deze oefening gaat het om een verandering in (potentiële) zwaarte-energie als gevolg van een verandering van hoogte. ΔEz = m·g·Δh .

Die bereken je met vrij eenvoudige goniometrie eens je de situatie voor je ziet (maak altijd zoveel mogelijk een schetsje op een kladje)
hildegonde.png
hildegonde.png (5.39 KiB) 249 keer bekeken
(hoek niet op schaal)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Energie slinger

Hartelijk bedankt voor het antwoord.

Ik heb na een hele hoop berekeningen met andere formules uiteindelijk de oplossing gevonden. Aangezien je de baanlengte van de maximale uitwijkingshoek natuurlijk kan gelijkstellen aan de amplitude, kan ik met deze gegevens het vraagstukje oplossen...

Reageer