Springen naar inhoud

Afgeleide

• Log in om te kunnen reageren

Student_lessius

Student_lessius

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 11:34

Hey mensen

Hoe zou ik deze moeten afleiden en berekenen? In mijn boek staat dit als uitkomst, maar ik begrijp dit niet helemaal.

Ik weet wel dat de formule zegt; eerst D(eerste bewerking)(tweede bewerking)+ (eerste bewerking)D(tweede bewerking). Maar vanwaar komt (x+1-x-2x+1) en dan de tweede vergelijking? nl.2e^-2x(-x-x+2)

f'(x)= (x+2x-1)e^-2x

= (2x+2)e^-2x+(x+2x-1)(-2)e^-2x(x+1-x-2x+1)
=2e^-2x(-x-x+2)
= -2e^-2x(x+x-2)

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoordt!
Groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 11:49

f'(x)= (x+2x-1)e^-2x

Foei, dat schrijf je toch niet zo? Je moet de afgeleide bepalen van f(x)=(x+2x-1)e^-2x. Dan schrjf je dat gewoon op. Daaronder zet je f'(x)= en dan ga je aan het afleiden.

= (2x+2)e^-2x+(x+2x-1)(-2)e^-2x(x+1-x-2x+1)
=2e^-2x(-x-x+2)
= -2e^-2x(x+x-2)

Kan ik niet helemaal volgen met die disco-kleuren maar volgens mij zit je fout in de eerste regel, en wel direct na de eerste e^-2x. Ik denk dat daar wat bij hoort. Als je dan het rode weglaat dan kom je op het goede antwoord uit. Succes,

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 11:50

Rode gedeelte hoort er simpelweg niet bij. Om je afgeleide te vereenvoudigen kan je 2e^-2x buiten haakjes halen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 12:47

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures