Logaritmen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Logaritmen

Hallo allemaal!

Het is voor mij al een tijd geleden dat ik wiskunde heb gehad en het was nooit mijn sterkste kant.

Volgende week moet ik een test afleggen waar ook wiskunde B een onderdeel van is maar bij het studeren van de stof loop ik op iets heel stoms vast.

Met mijn oude texas instruments TI-30x IIS probeer ik de exponent te berekenen, simpele module.

vb. grondgetal is 2, uitkomst 8, we weten dat exponent 3 zal zijn, 2log(8= 3

Als ik het op mijn rekenmachine invoer krijg ik als uitkomst= 1.806....etc en zo krijg ik allemaal afwijkende uitkomsten bij het berekenen van de exponent.

Misschien is het iets heel simpels dat ik fout doe maar ik snap er geen zak meer van en zoveel tijd heb ik niet :S

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Logaritmen

Wat jij waarschijnlijk invoert in je rekenmachine is: 2log(8)maar log op je rekenmachine is gelijk aan log met grondtal 10

Om_{2}log(8) uit te rekenen moet je log(8)/log(2) intikken.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 5

Re: Logaritmen

Morzon schreef:Wat jij waarschijnlijk invoert in je rekenmachine is: 2log(8)maar log op je rekenmachine is gelijk aan log met grondtal 10

Om_{2}log(8) uit te rekenen moet je log(8)/log(2) intikken.


Echt onwijs bedankt, top!

Dit heeft mij lang opgehouden en dacht dat het simpeler kon door die log( toets maar nu komt het goed uit.

Nu weer verder studeren:).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Logaritmen

Voor de duidelijkheid, dat 'trucje' steunt op de regel:
\({\log _a}b = \frac{{{{\log }_c}b}}{{{{\log }_c}a}}\)
Je kan een logaritme in een willekeurig grondtal dus steeds schrijven als een verhouding van logaritmes in een grondtal naar keuze. Kies voor c bijvoorbeeld e (natuurlijke logaritme, ln op je toestel) of 10 (gewoonlijk log op je toestel).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Logaritmen

Opmerking: in Nederland is het gebruikelijk om de logaritme van a met grondtal g te noteren als glog a. In andere landen is de gebruikelijke notatie logg a.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 400

Re: Logaritmen

Om nog wat te verduidelijken: wanneer je het fout intikte heeft je rekenmachine
\(2.\mbox{log}_{10}(8)\)
berekend. Het puntje als vermenigvuldigingsteken schrijf je vaak niet als er geen verwarring mogelijk is en blijkbaar moet dat als er geen verwarring is ook niet ingetikt worden op je rekenmachine (ik ken je type rekenmachine niet, maar blijkbaar is dat ook op dat type het geval, want dat is inderdaad wat er berekend is).

Ook als het niet zou duidelijk zijn (omdat ik die indruk heb uit wat je schrijft): dat haakje achter de log toets is een echt wiskundig haakje. Als je het niet sluit is dat eigenlijk fout, maar dan gaat de rekenmachine ervan uit dat je het haakje helemaal op het einde van je invoer wil sluiten. Als je bijvoorbeeld log(5)+3 wil berekenen en je voert het zo in in plaats van 3+log(5 in te voeren, dan zou je wel je haakje moeten sluiten na de 5, anders wordt er log(5+3)=log(8) berekend omdat je rekenmachine er dus vanuit gaat dat je helemaal op het einde je haakje pas wil sluiten.

Berichten: 5

Re: Logaritmen

Bedankt allemaal!

Ik heb weinig kennis met wiskunde B dus met een boek kom ik er alleen slecht uit en heb dus hulp nodig van mensen met meer kennis daarover. ;) Helaas is het een onderdeel dat ik moet behalen dus zal ik me er stevig voor moeten inspannen...

Op internet heb ik een oefenexamen kunnen downloaden en probeer doormiddel van de formules het dan alleen op te lossen.

Als er mensen zijn die mij daarbij zouden kunnen helpen zou dat heel mooi zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Logaritmen

Als je met een bepaalde oefening problemen hebt, kan je in het huiswerkforum een topic openen. Geef dan duidelijk de opgave door en beschrijf eventueel wat je geprobeerd hebt en waar je vast zit; dan krijg je waarschijnlijk hulp!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer