Springen naar inhoud

Afgeleide berekenen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 13:14

Een puntmassa beweegt langs een kromme lijn LaTeX , zodanig dat de snelheid ervan constant is en LaTeX bedraagt. Bereken de x- en y-componenten van de snelheid wanneer de puntmassa zich bevindt op y = 5m.

Uitwerking:

LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

LaTeX

En wat moet ik dan doen?
Als ik voor x = 0.804 doe, dan komt er 10 uit.

En dat is niet het goede antwoord.

Veranderd door Stampertje, 14 augustus 2010 - 13:24


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2


  • Gast

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 13:22

Tweede regel met 5= klopt nog, daarna heb je een foutje gemaakt.

#3

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 13:25

Ja had ik verkeerd ingevuld wel het goede antwoord x = 0.804m

#4


  • Gast

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 13:44

Dan klopt het volgende deel ook niet. Je hebt nu gevonden welke x-coordinaat, nu moet je bepalen in welke richting het voorwerp gaat (moet evenwijdig liggen met de kromme y=e^2x). Hoe bepaal je de richting van die kromme in x=.804?

#5

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 12:42

Ik snap het niet hoe je dat moet doen...

#6


  • Gast

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 13:58

Eerst even: als je uitgebreidere antwoorden van me wilt, gef dat dan aan. Beknopte hints geven is mijn ding, maar dat hoeft niet het jouwe te zijn.
Ik hou het dus nog even vaag: weet je hoe je een raaklijn bepaalt? Daarvan bepaal je de richtingscoefficient, toch? Enig idee hoe je die berekende? Als ik meer zeg dan dit geef ik het antwoord dus ik hou het hier bij, maar zie het bovenstaande.

#7

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 14:09

Ik had het volgende vorige keer nog gedaan:

Zie bijlage:

LaTeX
LaTeX
LaTeX


LaTeX
LaTeX

Helaas klopt dit niet

Bijgevoegde afbeeldingen

  • grafiek1.jpg

#8


  • Gast

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 14:20

Ik zie niet precies hoe je de hoek berekende maar die lijkt me niet juist.
Kijk eens naar de grafiek van LaTeX
naamloos.GIF
Bedenk dat y=f(x). Probeer je te herinneren hoe je de raaklijn bepaalt. Tip: kijk naar de titel van het topic

#9

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 14:43

Raaklijn van grafiek LaTeX op punt x=0.8

LaTeX
LaTeX
LaTeX

y=9.90x - 4

Veranderd door Stampertje, 16 augustus 2010 - 14:44


#10


  • Gast

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 14:51

Heel goed, dus het punt beweegt zich nu op de lijn met rico. 9.9, met een snelheid van 4 m/s. Deze snelheid moet je nu ontbinden in x- en y-richting. Maak een schetsje, ik heb vertrouwen in je, je kan het.

#11

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 15:25

Maar deze raaklijn is toch gelijk aan y=e^2x op het moment dat y=5m?

#12


  • Gast

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 16:31

naamloos.GIF
Let op de schaal he, die is vertekend anders zie je niet veel. Dus, is jouw raaklijn daar gelijk aan f(0.8)? Nee toch, je had (bijna) het juiste antwoord. Ik heb de hoek tan-1(dy/dx) ingetekend, dat is dus de hoek die de raaklijn maakt met de x-as. Nu moet je langs de raaklijn de snelheid van 4 m/s ontbinden, toch? Daarbij gebruik je dan de gegeven hoek. Je hoeft hem overigens niet om te zetten in graden, je kan ook gewoon trigonmetrie gebruiken (cos=aanliggende/schuine zijde etc.).

#13

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 16:49

Ik snap niet hoe je aan -2.96 komt.

Maar in dat geval kan je volgens mij x berekenen omdat je weet dat de snelheid 4m/s

4 = 9.9x-2.96
x = 0.703m/s

cos = 0.703/4
cos = 0.17575

y = sin79,88 = y/4
y = 3.93m/s

#14


  • Gast

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 17:19

Nee waarom bereken je nu weer een andere x? Je weet toch op welk punt van de grafiek je zit? Nl (0.804,5)? Op dat punt weet je de hoek die de raaklijn met de x-as maakt toch? Want de rico is 9.9? Of de hoek is 84,23 graden (bijna loodrecht omhoog).
Teken een driehoek met daarin Vx en Vy, geef de hoek van 84 graden aan, en teken over die lijn de snelheid v=5 m/s, en geef de sinus en cosinus regeltjes waarmee Vx en Vy worden berekend?

#15

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 17:38

Mm ja sorry dat ik het niet begreep ;)....maar snap eigenlijk niet hoe je van de rico 9.9 aan de 84.23 graden komt....Vandaar dat ik er ook niet uitkom.

Daarnaast snap ik niet dat je aan de raaklijn y=9.90x-2.96 komt. De 9.90x snap ik, maar die -2.96 niet. ik had namelijk -4





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures