Springen naar inhoud

Verandering van vectoriŽle snelheid

• Log in om te kunnen reageren

scheikunderamp

scheikunderamp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 13:50

In de bijlage zit een opgave van fysica.
Ik dacht als de bal met een even grote snelheid terug wegkaatst dat
de verandering dan 0 is. Het correcte antwoord is echter 2,83.

Kan iemand mij misschien op weg helpen?

Bijgevoegde miniaturen

• fysica3.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 13:55

2.83 is 2.0 maal wortel(2)?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 14:04

Je kan een driehoek tekenen met de snelheidsvector voor en de snelheidsvector na de botsing; hieruit is ook het verschil (de verschilvector) af te lezen; daarvan zoek je de grootte. Het grootste deel van de schets hiervoor, staat al in de tekening.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 14:05

Bessie, zou je dat antwoord misschien uit kunnen leggen? Ik weet namelijk niet zeker of TS hiermee geholpen is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

• Gast

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 14:10

@mods: ik vond eigenlijk dat de TS uit de gegevens en het juiste antwoord al zoveel wist, dat hij eigenlijk al had moeten weten hoe hij aan het juiste antwoord zou moeten komen. Ik kan direct aan iemand uitleggen hoe hij dit moet doen maar als hij een iets andere opgave krijgt moet hij of dezelfde werkwijze kunnen toepassen of hij komt weer op WSF om te vragen wat hij moet doen.
Toelichting: 2.83 m/s is meer dan 2.0 m/s. Dat betekent dat de bal sneller is gaan bewegen na de botsing. Even nadenken en je weet dat dat niet erg waarschijnlijk is. Kijk in het plaatje, bedenk wat wortel(2) ook al weer betekent, dan moet je met een beetje deduceren begrijpen wat de bedoeling is.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 14:13

Ik dacht als de bal met een even grote snelheid terug wegkaatst dat
de verandering dan 0 is. Het correcte antwoord is echter 2,83.

Voor de duidelijkheid: het verschil in grootte tussen beide snelheden, is inderdaad 0 (zowel voor als na bedraagt de grootte van de snelheid 2 m/s). Maar zoals je in de titel zelf aangeeft, gaat het hier over de vectoriŽle snelheid (naaste de grootte, zit hier ook de richting in) en het verschil tussen beide snelheidsvectoren, is niet 0; t.t.z. niet de nulvector. De grootte van die verschilvector, is gezocht.

scheikunderamp

scheikunderamp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 14:16

Voor de duidelijkheid: het verschil in grootte tussen beide snelheden, is inderdaad 0 (zowel voor als na bedraagt de grootte van de snelheid 2 m/s). Maar zoals je in de titel zelf aangeeft, gaat het hier over de vectoriŽle snelheid (naaste de grootte, zit hier ook de richting in) en het verschil tussen beide snelheidsvectoren, is niet 0; t.t.z. niet de nulvector. De grootte van die verschilvector, is gezocht.

Dan bedoel je het waarschijnlijk zoals op de figuur.
Ik begrijp wel niet waarom die 2.83 in m/s staat.
Het is toch de richting die verandert en niet de grootte van de snelheid.

Bijgevoegde afbeeldingen

• fysica4.png

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 14:18

Het vectoriŽle snelheidsverschil, is het verschil tussen beide snelheidsvectoren; blauw in jouw figuur. Dat is ook weer een vector. Maar die vector heeft ook een grootte en in de vraag staat net "de grootte van de (vectoriŽle) snelheidsverandering...".

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 15:19

Het is toch de richting die verandert en niet de grootte van de snelheid.

Om het even natuurkundig te zeggen: snelheid is een vectoriŽle grootheid, dwz dat behalve de grootte ook de richting een rol speelt.

Je ziet dat misschien beter/intuÔtiever bij een bal die loodrecht tegen een muur stuitert:

scheikunderamp.png

was plus twee, wordt min twee, de snelheidsverandering is dus -4 m/s
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures