Springen naar inhoud

Formules verplaatsing

• Log in om te kunnen reageren

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 16:41

Hallo,

Ik wil graag begrijpen hoe de verschillende formules en grafieken voor verplaatsing werken. Bijv voor eenparige bewegingen krijg je y=ax+b soort formule. Maar ik vroeg me af als je bijvoorbeeld een eenparig versnelde beweging hebt. Is dat dan ook niet een soort exponentiele groei?Dus kun je dan een exponentiele verg opstellen en daarmee oplossen. en als dat zo is en de versnelling is dan bijv. 5m/s^2 is 5 dan de grondtal van de vergelijking ?

Ik zou het op prijs stellen als iemand iets meer duidelijkheid kan geven en de verbanden tussen soorten bewegingen,de bijbehorende formules en de grafieken kan tonen.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 16:46

Als de snelheid 0 is, is de positie constant: je hebt dan een rechte van de vorm y = a.

Als de versnelling 0 is, is de snelheid constant en neemt de positie lineair toe met de tijd: je hebt dan een rechte van de vorm y = ax+b; of gewoon y = ax als je in de oorsprong vertrekt.

Als de versnelling constant maar niet-nul is, neemt de snelheid lineair toe met de tijd en zal de positie kwadratisch (en niet exponentieel) toenemen met de tijd: je hebt dan een parabool van de vorm y = ax˛+bx+c; of gewoon y = ax˛ als je in de oorsprong vertrekt met beginsnelheid 0.

Voor een diagram met positie versus de tijd, is het misschien handiger (minder verwarrend) om x,t te gebruiken in plaats van y,x.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 16:54

Bedankt voor de antwoord. De eerste twee stappen is duidelijk. Maar met de derde heb ik moeite.
Als je een steen in de lucht gooit dan snap ik dat je een parobool krijgt. Maar als je een steen laat vallen dan blijft het toch versnellen tot het plotseling stopt. Of als een auto met een constante versnelling versnelt, dan blijft het toch steeds harderd gaan en zal de grafiek dan niet steeds toenemen?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 16:56

Ja, de beweging volgt dan een stuk van de parabool; bv. steeds stijgend. Bijvoorbeeld:

Maar de 'aard' van de beweging (en dus 'vorm' van de grafiek), is bij constante versnelling parabolisch, niet exponentieel.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures