Gedrag elektron in orbitaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 21

Gedrag elektron in orbitaal

Geachte,

De defenitie van een orbitaal is "de ruimte waar het elektron 90% van z'n tijd doorbrengt".

Dus 10% buiten het orbitaal.

Als je dan een beetje fantaseert kun je toch stellen dat het mogelijk is dat een elektron zich om bvb een centimeter van de kern verwijdert is(met een waarschijnlijkheid van 0,00000000000000001 percent ofzo)??

Waarschijnlijk klopt dit niet...

Ik ben benieuwd!

Jarek Oomen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Gedrag elektron in orbitaal

Het lijkt me correcter om te zeggen:

"de ruimte waarbinnen het elektron een aantrefkans van 90% heeft".

Een elektron volgt geen klassieke baan, dus je kan niets zeggen over waar een elektron zijn tijd heeft doorgebracht. Enkel waar het het meest waarschijnlijk is dat je hem zult zien bij een meting.

Verder heb je wel gelijk dat er een -al bij al gigantisch kleine- kans is om een elektron ver weg van de kern te vinden.

Op deze site kan je de verdeling zien voor het 1s orbitaal:

1s

Deze wordt klein op grote afstanden, maar niet 0.

Je kan ook eens naar de andere orbitalen kijken op die site.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 21

Re: Gedrag elektron in orbitaal

Heeft het elektron dan nog interactie met de kern op zo een grote afstand?

Berichten: 382

Re: Gedrag elektron in orbitaal

Heeft het elektron dan nog interactie met de kern op zo een grote afstand?
Yep. De kracht tussen elektron en kern/proton word gegeven door de wet van Coulomb. De afstand tussen elektron en kern/proton kunnen nog zo groot zijn, er werkt dan nog steeds een kracht tussen beide. Hoe dan ook kun je betwijfelen of die kracht groot genoeg is om een beweging te veroorzaken, gezien het feit dat het elektron/proton of de kern waarschijnlijk beinvloed wordt door andere, veel grotere krachten in zijn buurt.

Formule:
\(F_C = k \cdot (q_1 \cdot q_2 / r^2)\)
Excuses voor de tex. Ben de codes alweer vergeten. Lange tijd geleden. Ik probeer er nog wat aan te doen.

Laten we dit nou even bekrachtigen door een kort gedachtenexperiment. Stel we hebben een elektron en een proton en een vacuum. De omstandigdheden zijn ideaal, want het elektron of proton ondervind geen externe krachten dan die van de elektron of het proton. Waarom zeg ik nou steeds elektron en proton? Nou dat is heel simpel, want beiden ondervinden een kracht aan elkaar, want het elektron kan zowel landing 1 (q1) als lading 2 (q2) zijn. Gegeven de formule en de tweede wet van Newton (F=ma) kunnen we zeggen dat beiden een kracht en een versnelling onder elkaar aangaan. Conclusie: Beiden ondervinden een kracht aan elkaar en versnellen/bewegen naar elkaar toe.

Cijfertjes en uitwerkingen van de formule mag je lekker zelf doen! ;)
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Gedrag elektron in orbitaal

@kleine fysicus: Bedoel je deze:
\(F_C=\frac{1}{4\pi\epsilon_0}\frac{q_1q_2}{r^2}\)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Gedrag elektron in orbitaal

das toch het zelfde?

Berichten: 382

Re: Gedrag elektron in orbitaal

@kleine fysicus: Bedoel je deze: [url=http://java%20script:void(0);]java script:void(0);[/url]


Dat zou best kunnen. Ik doelde op de wet van Coulomb. Het kan best zijn dat de manier waarop jij het noteert de officiele versie is..
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Gedrag elektron in orbitaal

Dat zou best kunnen. Ik doelde op de wet van Coulomb. Het kan best zijn dat de manier waarop jij het noteert de officiele versie is..
In dat geval hebben we het inderdaad over hetzelfde. De formule die ik gaf is inderdaad de algemene uitdrukking van de wet van Coulomb.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer