Twijfels over studiekeuze

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Twijfels over studiekeuze

ik ben zelf van plan om dit jaar ook fysica te proberen in leuven, ik zie er net als u tegen de moeilijke wiskunde op(ik ben er ook niet echt goed in) maar ik dacht dat het na een jaar wel zo ongeveer gedaan is, vanaf het 2de jaar heb je toch enkel leuke vakken over fysica zelf of is dat niet waar?

Berichten: 771

Re: Twijfels over studiekeuze

Wat Brussel betreft, zijn er nog wiskunde vakken in het tweede jaar (over het derde weet ik het niet)

Nu is het wel zo dat je vanaf het eerste jaar al fysica vakken hebt, maar je hebt natuurlijk daarnaast nog andere dingen (chemie en informatica enzo)

Kijk op de site van de universiteit, daar staan de vakken op ^^

Berichten: 412

Re: Twijfels over studiekeuze

ik ben zelf van plan om dit jaar ook fysica te proberen in leuven, ik zie er net als u tegen de moeilijke wiskunde op(ik ben er ook niet echt goed in) maar ik dacht dat het na een jaar wel zo ongeveer gedaan is, vanaf het 2de jaar heb je toch enkel leuke vakken over fysica zelf of is dat niet waar?
Ik vind het sinds dit jaar vrij moeilijk om fysica en wiskunde uit elkaar te houden. Gezien sommige fysica-vakken nogal wiskundig zijn. Bijvoorbeeld mechanica... Da's is wel fysica, maar uiteindelijk ben je meer met wiskunde bezig, vind ik.

En opkijken tegen wiskunde: ik ben sinds dit jaar wiskunde liever gaan doen en beter gaan kunnen. Als ik nu kijk naar dingen die ik in het begin van het jaar niet snapte, dan vraag ik me af hoe dom ik was. ;)
Vroeger Laura.

Berichten: 134

Re: Twijfels over studiekeuze

Laura. schreef:Ik vind het sinds dit jaar vrij moeilijk om fysica en wiskunde uit elkaar te houden. Gezien sommige fysica-vakken nogal wiskundig zijn. Bijvoorbeeld mechanica... Da's is wel fysica, maar uiteindelijk ben je meer met wiskunde bezig, vind ik.

En opkijken tegen wiskunde: ik ben sinds dit jaar wiskunde liever gaan doen en beter gaan kunnen. Als ik nu kijk naar dingen die ik in het begin van het jaar niet snapte, dan vraag ik me af hoe dom ik was. ;)
Als je die fysica al wiskundig vindt, dan staat je nog wat te wachten als je meer diepgaande vakken volgt. :D/ Je moet trouwens overal proberen zoveel mogelijk fysisch inzicht te bewaren, ook tijdens het rekenwerk van een oefening. Dat maakt alles veel vanzelfsprekender.

Ik vind wiskunde uit het hoger ook leuker, maar ik ben er wel veel slechter in dan in de pure calculus. Die rekentechnieken ben ik door het gebruik van wiskundesoftware ook aan het kwijtspelen, terwijl de andere vaardigheden wel meer blijven hangen.

Berichten: 42

Re: Twijfels over studiekeuze

Als ik ook wat mag zeggen dan is het mijn overtuiging dat alle wetenschappelijke opleidingen wiskundig zijn.

Exacte wetenschappen: algebra

Humane wetenschappen: statistiek

Ik was zelf van plan om dit jaar avondopleiding graduaat Psychologie te gaan volgen, maar omdat zij ook statistieken geven, heb ik beslist om het niet te doen.
Maar dan is er informatica. Ik ben al van toen ik vrij klein was (9 jaar, toen kreeg ik de oude computer van mijn ouders) vrij hard met computers bezig.
;) Ik was ook bijna 9 toen ik voor de eerste keer een computer kreeg, ik begon al meteen te programmeren in Qbasic. Misschien is het beter voor jou om met bachelor informatica te starten en dan later richting fysica doorstromen?

Berichten: 412

Re: Twijfels over studiekeuze

Als je die fysica al wiskundig vindt, dan staat je nog wat te wachten als je meer diepgaande vakken volgt. ;)


Is mechanica niet wiskundig dan? ;) Ik weet ook wel dat echte wiskundevakken veel wiskundiger zijn (duh :) ), maar mijn cursus mechanca was toch meer bezig zijn met afleidingen, en maar een heel klein beetje uitleg over wat het nu eigenlijk betekent. Dat vind ik vrij wiskundig...
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Twijfels over studiekeuze

Wiskunde is de tool voor je fysica. En fysica doet dus vaak beroep op analyse en dergelijke. Maar de redeneringen die er worden gehanteerd maken fysica tot fysica en mechanica tot mechanica. Vind ik ;)

Maar fysica steunt inderdaad erg op wiskunde, dus die wiskunde mag je niet 'onoverkomelijk' vinden...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 134

Re: Twijfels over studiekeuze

Is mechanica niet wiskundig dan? ;) Ik weet ook wel dat echte wiskundevakken veel wiskundiger zijn (duh ;) ), maar mijn cursus mechanca was toch meer bezig zijn met afleidingen, en maar een heel klein beetje uitleg over wat het nu eigenlijk betekent. Dat vind ik vrij wiskundig...
Bijna elk stukje uit die afleiding bestaat ook uit een fysische "bwerking" die je wilt doen. Bijvoorbeeld het traagheidsmoment bereken je met integralen, maar wat je eigenlijk doet is meer dan zomaar een integraal uitrekenen.

Een belachelijk bijvraag die ik ooit kreeg op het examen Algemene natuurkunde I was ging over drukgolven en de prof vroeg: "Waarom gebruiken we hier een cosinus en geen sinus?" Dit is misschien niet meteen een goed voorbeeld, want iedereen weet dat het niet uitmaakt, maar als je louter de afleidingen leert zonder de betekenis ervan, dan val je met zo'n kleine dingen al snel door de mand.

De mechanica uit het eerste jaar is vooral wat vectorrekenen en af en toe eens een integraal. Als je bvb de Euler-Lagrange vergelijking gaat afleiden of elektrodynamica of kwantummechanica gaat zien, dan kom je echt wiskundige structuren tegen en dat is bij de inleidende mechanica nog niet echt het geval. Het lijkt nu wel alsof ik heel luchtig doe over inleidende mechanica, maar dat zal je zelf ook nog wel hebben als je verder komt in je opleiding. Het wordt er trouwens alleen maar leuker op (zeker niet gemakkelijker wel), want ik vond die mechanica en E&M niet bepaald spannend. Statistische thermodynamica daarentegen!

Reageer