Springen naar inhoud

Carbomeer

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 14:43

In een gel -voor oogdruppels- zag ik een deel ervan vermeld als Carbomeer in een toevoeging van 2% met verder nog NaOHx en 95.7% water.

Is deze Carbomeer een moleculair (polymeer?) "afgeleide"van carbonium (koolstof dus) en welke functie heeft deze stof carbomeer in de eerder vermelde gel.

Is dit een vorm van ontsmettingsmiddel net als de vroeger in ziekenhuizen veel gebruikte Carbol voor ontsmetting.

Norit is ook een middel dat wrs een koolstof bijvoeging heeft voor mogelijk absorberende werking ervan (?);ik vraag me af of die absorberende werking een direct effect heeft op gifstoffen (verkeerde stoffen) in voedsel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 15:00

Voor carbomeer, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Carbomer

Carbomer is also a generic name for synthetic high molecular weight polymers of acrylic acid used as thickening, dispersing, suspending and emulsifying agents in pharmaceuticals and cosmetics

Een stofnaam dus voor polyacrylzuur, en het zit erin om het te laten geleren.

Carbol is een oude term, een afkorting voor carbolzuur oftewel fenol, inderdaad een ontsmettingsmiddel.

Maar maak niet de fout om bij namen die op elkaar lijken te veronderstellen dat het om vergelijkbare stoffen, laat staan om uitwisselbare stoffen gaat. Het verschil kan in 1 letter zitten!

Norit bevat inderdaad koolstof. Sterker nog, het is (actieve) koolstof (C dus). De reiniging is inderdaad gebaseerd op adsorptie. Maar dit middel komt niet voor in je contactlenzenvloeistof, en ook niet in carbol.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 16:22

Zomaar een slag in de lucht:

Is de reiniging (ontsmetting) door koolstof gebaseerd op het onttrekken van zuurstof bij bacterien of vira,de ongewenste aanwezige levende materie binnen je lichaam (darmstelsel bijv.) die je door zuurstofgebrek uitschakelt?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 16:26

Nee, het is puur gebaseerd op adsorptie. De gifstoffen hechten aan de actieve kool en komen daardoor niet in de bloedbaan terecht.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 19:03

Wat doet de gifstoffen hechten aan actie koolstof en overige voedingsstoffen niet.

Heeft "actieve" C een hogere atoomwaardigheid dan simpele C (is deze als ik me niet vergis ,4-waardig) ?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 20:17

Er is geen speciale voorkeur voor gifstoffen. Norit adsorbeert van alles, ůůk gifstoffen. Maar die gifstoffen (alcohol bijvoorbeeld) zijn simpelweg de reden dat Norit geslikt wordt.

Als het echt alleen de slechte stoffen zou adsorberen, dan zou iedereen wel iedere dag een tablet krijgen, voor zijn gezondheid.

Actieve kool heeft niets te maken met de waardigheid. Die is gewoon 4, en het is ook gewoon koolstof. Alleen is het specifieke oppervlak (dus het reactieve "buitenoppervlak" per gram materiaal) veel groter, zodat er meer aan kan adsorberen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 21:54

Bedankt voor je uitvoerige reacties,Marco!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures