Continuïteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Continu

Maak een tekening van een functie die niet continu is, maar wel voldoet aan de voorwaarde
\(f(a)f(b)<0\)
en wel zodanig dat er geen nulpunt is...

Volgens mij onmogelijk

Berichten: 7.068

Re: Continu

a en b?

Berichten: 1.116

Re: Continu

Ik kan je zo al een functievoorschrift geven:
\(f(x) = \frac{1}{x}\)
\(b = -a\)


Maar ik neem aan dat er meer of andere voorwaarden zijn aan a en b dan ik die stel ;) .

Re: Continu

Als het domein R is, en het moet gelden voor alle a en b, dan is dat volgens mij niet mogelijk. Je kan immers voor elk niet-singulier punt in R een punt vinden dat zodanig dicht bij a ligt, dat het teken hetzelfde is als dat van a. Bewijs gaat mij te hoog. Een functie die uit louter singuliere punten bestaat is geen functie, want hij koppelt geen enkele waarde aan een andere, en is dus geen afbeelding van R naar R.

Met complexe getallen misschien? f(x)=i voor alle x?

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Continu

Met die a en b bedoelt men (zo staat het in de cursus) dat zowel a als b niet gelijk is aan nul én dat a en b van teken verschillen ;)

Berichten: 1.116

Re: Continu

Dan voldoet mijn functievoorschrift in deze:
\(a = -b\)
: tekenverschil.
\(\longrightarrow \frac{1}{a} = -\frac{1}{b} \longrightarrow f(a) = -f(b) \longrightarrow f(a)f(b) \leq 0\)
.

En de functie bestaat niet voor f(0), want daar de discontinuïteit van de functie
\(\longrightarrow f(a)f(b) < 0\)
.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Continu

Met die a en b bedoelt men (zo staat het in de cursus) dat zowel a als b niet gelijk is aan nul én dat a en b van teken verschillen ;)
Dat moet er wel bij, anders is die opgave onvolledig. Met een halve vraagstelling, is het moeilijk om te volgen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Continu

ja, stond pas op de volgende pagina, vandaar

Reageer