Kleine gps

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 236

Kleine gps

Hallo

In de Iphone bevind zich een GPS met software waarmee vrienden via internet kunnen zien waar je bent.

Weet iemand of het mogelijk is en hoe te doen om alleen deze onderdelen samen te voegen zodat een kleine licht gps over blijft welke op afstand te volgen is?

Mijn doelstelling is om een kleine GPS te krijgen waarvan op afstand te zien is waar deze zich bevind.

Gps inclusief batterij zou lichter moeten zijn dan 15 gram, ongeveer 5 uur mee gaan en om de seconde een coördinaat opslaan welke om de ±5 minuten verzonden mag worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kleine gps

Gps inclusief batterij zou lichter moeten zijn dan 15 gram, ongeveer 5 uur mee gaan
Not gonna happen. Ik ken geen enkele batterij met de capaciteit die je vraagt die aan dat gewicht komt, en dan heb je nog geen elektronica.

Verder kun je misschien ook het doel meegeven? Waarschijnlijk ben je beter af door gewoon een stuk software voor de iPhone (of hoe die dingen ook heten) te schrijven?

Ook interessant om te weten is hoeveel ervaring je met elektronica hebt.

Verder acht ik het onwaarschijnlijk dat die componenten los in de iPhone zitten. En als ze er in zitten, zijn ze hoogstwaarschijnlijk SMD, en heb je dus al geavanceerde apparatuur en soldeersel nodig om te kunnen solderen. Zelfs dan kun je ze beter gewoon kopen, en ga je stukken goedkoper uit zijn dan door ze uit een duur toestel te halen. Misschien kun je eens kijken bij Farnell als je wat kent van elektronica?

bv

http://uk.farnell.com/rf-solutions/gps-320...s232/dp/1718690

http://uk.farnell.com/amber-wireless/amb84...8mhz/dp/1642370
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Kleine gps

Niet helemaal waar je naar vraagt maar mogelijk een bron van inspiratie.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 236

Re: Kleine gps

Hoi

Ja zoiets als op die roofvogel zoek ik.

Ik wil het gebruiken om een postduif te volgen in zijn vlucht naar huis.

Er zijn al gps systemen welke de weg van de postduif weer geven, echter is deze data pas beschikbaar als de duif thuis is.

Tja, mijn elektrotechnische kennis is niet zo groot.

Ben even gaan zoeken op die site. dan kom ik bij deze gps module

microcontroller Afbeelding 9 gram

Deze module genereerd data welke opgeslagen kan worden in een microcontroller.

En dan dient de data weer via sms en het bestaande gsm netwerk verzonden te worden naar een pc.

De data op de pc dient dan geconverteerd te worden middels een soort gps visualizer om de vlucht van de duif weer te geven op google maps.

Dus wat heb ik nog nodig:

- microcontroller

- module die data verzend via sms

- iemand die de benodigde software kan schrijven.

En een batterij, de gps module gebruik 33mA, dus de batterbij zou hiervoor 5uur * 33mA= 165mAh cappaciteid moeten hebben, exclusief stroomgebruik controller en verzendmodule.

pff om binnen de 15 gram te blijven wordt een uitdaging.

Echter heb ik net mijn postduif 15 gram om zijn nek gehangen, en hiervan lijkt hij geen last te hebben hij vliegt gewoon zijn trainingsrondjes om het huis.

hierbij de link van de bestaande duiven gps

http://www.pigeongps.com/index-en.htm kan deze gps aan een sms module gekoppeld worden, zodat de data direct wordt verzonden?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Kleine gps

Ik dacht al zoiets toen ik je pseudoniem zag...

Het systeem gebruikt bij die roofvogel is niet gebaseerd op GPS maar op het detecteren welke GSM masten in de buurt zijn. Waarschijnlijk is dat voor jouw toepassing evengoed bruikbaar. Maar... de uitdaging is om de locaties van de masten te vinden. Op deze site vind je er een aantal. De dekking voor Europa lijkt me onvoldoende.

De uitdaging bij een GPS is het stroomverbruik en de opstarttijd. Je kan de gps in slaapstand houden en om de x minuten opstarten als je een update van de positie wilt. En de GPS constant laten aanstaan heeft dan weer als gevolg dat je een grote(re) batterij nodig hebt; al dan niet met een zonnecel erbij.

Hoe vaak wil je updates? Als je tevreden bent met een melding om de 5 minuten bijvoorbeeld kan je de GPS afschakelen en om de 5 minuten aanzetten tot hij een geldige positiebepaling geeft en dan weer afschakelen. Dit duurt ongeveer 30s tot 60s bij een zogezegd koude start en enkele seconden bij een warme start.

Op de sparkfun site vind je ook miniatuur GSM modules die voor jouw toepassing bruikbaar zijn.

Success!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 236

Re: Kleine gps

Hallo

Na nog wat zoeken ben ik op deze GPS antenne gekomen, speciaal voor smart Phones:

http://www.roundsolutions.com/shop/product...ch-Antenna.html

En hier een gsm module http://www.roundsolutions.com/shop/product...ard-Holder.html

Is het met deze module mogelijk een sms met data te verzenden?

Nog wat meer uitleg over het volgen van de duiven.

Wedstrijden met duiven gaan van 100 tot 1200km.

Bij wedstrijden langer dan 800 km, doen de duiven er 1 nacht over om thuis te komen. Vrijdagmiddag gaan ze los in Spanje of Zuid-Frankrijk en zaterdag ochtend of zaterdag middag zijn ze thuis. De beste duiven, ongeveer 2 -5% vliegt zelfs snachts door en komen zaterdag in het donker al thuis.

Dan worden de meeste vluchten gehouden met een vliegtijd korter dan 5 uur. Een duif vliegt namelijk meer dan 100km/h met wind mee en kan dus 500km in 5 uurtjes afleggen. Wanneer ze wind tegen hebben licht de snelheid op 60-80 km/h.

De meeste vluchten zijn onder de 500km.

Wanneer een duif naar een losplaats gaat voor een wedstrijd wordt deze 1 tot 2 dagen voor lossing ingekorfd en met een vrachtwagen naar de losplaats gereden. Het exacte tijdstip van lossing is niet bekent omdat deze van de weerssituatie afhangt. Echter worden de duiven bij normaal weer tussen 7:00 en 10:00 gelost. Er is dus redelijk te voorspellen wanneer de gps aan zou moeten gaan. Het zou ook mogelijk kunnen zijn om deze te activeren middels een sms wanneer bekent wordt wanneer de duiven los gaan.

Een duif heeft een gewicht tussen de 300 en 500 gram. De eerste GPS systemen voor duiven hebben een gewicht van 30 gram (deze zijn uitleesbaar wanneer de duiven thuis zijn). De huidige GPS systemen voor duiven zijn 15 gram. Echter is nog steeds niet te zien waar de duif zich bevind voordat deze thuis is.

De GPS die ik wil bouwen zou dus een snelheid van 120km/h moeitjeloos moeten kunnen registreren. hiervoor is volgens mij een GPS met minimaal1 Hz nodig.

Een duif vliegt niet echt in een rechte lijn, uit gps gegevens blijkt dat de duiven erg zigzaggen en vaak met een omweg naar huis komen.

Het zou ook mooi zijn om te zien hoe hoog de duif vliegt.

De data kan dan met een grotere interval verzonden worden via telefoonpalen en gsm netwerk. Dit is nog niet gedaan voor duiven GPS!

Wanneer de gps met gsm module functioneert in europa (Spanje, Frankrijk, Duitsland, België, Nederland en Denemarken) dan is dit voldoende.

Thuis achter de pc hoeft de interval niet om de seconde binnen te komen. Als bv om de 5 minuten de data binnen komt kan deze verwerkt worden in google earth en kan de vlucht van de duif wordne weer gegeven. Het is wel leuk om dan te zien waar de duif exact geweest is. Dus de data dient een interval van 1 seconde te hebben.

Hierbij een afbeelding van een bestande GPS bevestigt op een duif

http://www.pigeongps.com/images/ex3.jpg

Hoeveel data kan eigenlijk per sms verzonden worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kleine gps

Doffer schreef:Na nog wat zoeken ben ik op deze GPS antenne gekomen, speciaal voor smart Phones:

Hoeveel data kan eigenlijk per sms verzonden worden?
140 bytes. De routeringsgegevens vallen daar nog buiten.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Kleine gps

Ik wil je eigenlijk gewoon waarschuwen van: "niet aan beginnen". Je gaf al aan dat je elektronica kennis niet zo groot is. Hetgeen jij wil zelf maken kan ik niet (en ik studeer burgerlijk ingenieur elektrotechniek) al zou ik zoveel gewicht mogen gebruiken als ik wil. Het onder 15g krijgen is blijkbaar door experts al niet mogelijk (ze hebben als ik het goed begrijp al minstens 15g nodig, zonder sms module met bijbehorende batterij).
Ik ben het met je eens dat het een behoorlijke uitdaging is. Maar om daarom dit project af te blazen...

Vooral het gewicht zal een probleem zijn, de batterij waarschijnlijk nog het meest. Je krijgt ook geen zicht op het gewicht als je de specs bekijkt van de afzonderlijke onderdelen.

De technologie voor dit soort project is haalbaar op hobbyniveau. Een aantal mensen die ik ken en ikzelf solderen regelmatig SMD 0603 (1.6mm x 0.8mm), en zelfs 0402 (0.6mm x 0.3mm), onderdelen handmatig (en op de keukentafel ;) ). Het heeft allemaal met techniek en oefenen te maken en het gebruik van geschikte tools.

Gewoon doen en zien waar je uitkomt!! Componenten verzamelen en uitproberen. "Voortschrijdend inzicht" zal helpen bepalen of het al dan niet mogelijk is binnen de gestelde beperkingen.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 236

Re: Kleine gps

Hoi

Misschien is het het gemakkelijkste om de bestaande duiven gps aan te sluiten op een gsm functie.

Of denken jullie dat het mogelijk is om een gps werkend te krijgen die lichter is dan de besteaande duiven gps van 15 gram?

Deze gsm module weegt 6.1 gram zonder batterij en simkaart. Afbeelding

Stroomgebruik van 370mA, dat is erg veel!

Misschien beter om een module erop te zetten die hem om de 10 minuten (vrij instelbaar) activeerd. om de huidige coordinaten door te geven.

De exacte vlucht van de duif wordt dan pas zichtbaar wanneer de gps module aan de pc gekoppeld kan worden.

Ik zie dat er ook gecombineerde gps./gsm modules beschikbaar zijn.

Het is mij niet duidelijk of deze een ingebouwde antenne hebben.

Technical Data GE863-GPS-LP GSM/GPRS Module, 9 gramAfbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kleine gps

Of denken jullie dat het mogelijk is om een gps werkend te krijgen die lichter is dan de besteaande duiven gps van 15 gram?
Nope
Doffer schreef:Deze gsm module weegt 6.1 gram zonder batterij en simkaart.

Stroomgebruik van 370mA, dat is erg veel!
Dat valt nog mee. In ieder geval moet je ook kijken naar de spanning (en dus ook het vermogen). Van die 3(=2) parameters gaat je batterij afhangen.
Misschien beter om een module erop te zetten die hem om de 10 minuten (vrij instelbaar) activeerd. om de huidige coordinaten door te geven.
Inderdaad. Dat gaat je enorm veel energie besparen, daarentegen ga je dan wel weer geheugen moeten toevoegen. Je gaat een evenwicht moeten zoeken tussen gewicht en traagheid aan geheugen (je hebt dan geen 'live' verslag meer) en gewicht aan batterijen om direct te versturen.
Doffer schreef:Ik zie dat er ook gecombineerde gps/gsm modules beschikbaar zijn.

Het is mij niet duidelijk of deze een ingebouwde antenne hebben.
Volgens mij hebben ze geen GPS-antenne nodig, maar wel een GSM-antenne. In ieder geval, DOEN. Hoe meer je in 1 chip hebt, aan hoe minder gewicht en vermogen je gaat komen.

Ik zou je aanraden als je gaat kiezen tussen chips, meteen een passende batterij te gaan zoeken met het juiste voltage en vermogen bij iedere chip. Hoe beter het voltage past bij het nodige voltage, hoe minder vermogen je gaat verliezen aan warmte. Bovendien zal je waarschijnlijk 25-75%van die 15g willen reserveren voor je batterij. (Afhankelijk van hoe lang trajecten je je duiven laat vliegen ;) )
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 236

Re: Kleine gps

Hoi

Ben nog aan het zoeken geweest. Wel lastig om te bepalen of de modules nu wel of geen antenne hebben en wat hun gewicht is.

Ik zie al wel dat de losse antennes veel te zwaar zijn. Een GPS inclusief antenne heeft dus de voorkeur.

Volgens mij hebben de volgende twee type een ingebouwde antenne:

20 Channel LS20126 GPS Receiver http://www.sparkfun.com/commerce/product_i...roducts_id=9838Afbeelding

gewicht ??

65 Channel SUP500F 10Hz GPS Receiver with Smart Antenna http://www.sparkfun.com/commerce/product_i...roducts_id=9758Afbeeldinggewicht 9 gram (te zwaar)

Volgens mij is de eerste het kleinste en lichtste?

Dit zou dan de beste optie zijn.

Dan hebben we een GSM modem nodig.

Deze is erg licht:

GE865-QUAD Cellular Module http://www.sparkfun.com/commerce/product_i...roducts_id=9270Afbeelding

gewicht = 3,2 gram, exclusief antenne.

Simkaart houder pas ik niet toe, deze wordt direct aan de modem gesoldeerd zoals bij die roofvogel.

Deze antenne kunnen we gebruiken:

Quad-band Cellular Duck Antenna SMAhttp://www.sparkfun.com/commerce/product_i...products_id=675Afbeelding

Tja al dat plastick zal ik van de antenne af moeten halen (is veel te zwaar).

Dus dan moeten we nog een microcontroller zoeken en een batterij/accu.

Wie kan me daarbij helpen?

Berichten: 236

Re: Kleine gps

Met een kleine zonnecell kan de cappaciteid en het bijbehorende gewicht van de batterij misschien gereduceerd worden?

zie hier de site die ik heb gevondne voor zonnecellen

http://www.4lots.com/solar_power/3.0_volt_DC_solar_panel.htm

4,8Volt en 50mA, AfbeeldingOperating Voltage 4.8 V

Operating Current 50 mA

Typical Voc 6.4 V

Typical Isc 06 mA

Total Size 94mm x 75mm (3.7 x 3.0 inches)

Aperture Size 80mm x 75mm (3.2 x 3.0 inches)

Total Thickness 0.2mm (8mil)

Weight 1.9g (0.07oz)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kleine gps

Met een kleine zonnecell kan de cappaciteid en het bijbehorende gewicht van de batterij misschien gereduceerd worden?
Amai, ik wist niet dat die al zo goedkoop en licht konden ;)

In ieder geval, de complexiteit gaat wel stijgen. Je zult dan ook een netwerkje moeten voorzien voor stroomstabilisatie en spanningscontrole. Ik heb wel niet veel ervaring met die zonnecellen, misschien dat iemand anders wat meer expertise heeft?

Mijn ervaring met grote zonnecellen is dat om goed te kunnen werken, de volledige zonnecel in volle zon moet liggen. Dus als een gedeelte in de schaduw ligt, dissipeert dat gedeelte juist vermogen. Hoe je dat op je duif voor elkaar gaat krijgen om zon te vangen, weet ik niet. Maar dat is dan weer jouw expertise, nietwaar. ;)

Nog een tip: nooit bij dubieuze sites kopen. Er zijn bijzonder veel dubieuse elektronicahandelaars op het internet. Kijk bij twijfel altijd op de site van de fabrikant zelf.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Kleine gps

Hallo,
Ik zie al wel dat de losse antennes veel te zwaar zijn. Een GPS inclusief antenne heeft dus de voorkeur.
65 Channel SUP500F 10Hz GPS Receiver with Smart Antenna http://www.sparkfun.com/commerce/product_i...roducts_id=9758Afbeeldinggewicht 9 gram (te zwaar)
Nog wat andere mogelijkheden: deze antenne weegt 0,7gram en deze gps ontvanger weegt 1 gram. ;) Je hebt dan nog wat extra onderdelen nodig om alles aan mekaar te koppelen maar dan spreken we over milligrammen. Bovendien hebben we een antenne en ontvanger die vrij zicht hebben op "de hemel" en dus minder goed moeten zijn dan een gps binnen in een auto of een gebouw.

Ik zoek nog wat verder voor de GSM en voeding.

En nog even deze ter inspiratie...
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 236

Re: Kleine gps

Die twee zien er echt goed uit, 1.7 gram samen ;)

Zijn deze nog wel te verwerken? ze zijn zo klein.

Het stroomgebruik van de module is 49mA, dit is goed te doen.

Het stroomgebruik van de antenne kon ik niet vinden, ook op de website van de fabrikant staat hier niets over geschreven.

Reageer