Springen naar inhoud

Mobiele belasting

• Log in om te kunnen reageren

w34p0ns

w34p0ns

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 07:39

Goedemorgen,

ik zit een beetje in de knoop met onderstaande oefening... Het gaat over mobiele belasting.
De opgave is als volgt;

Een as wordt belast door 2 gelijdende blokken die kunnen verschijven over een bepaalde lengte van de as, de blokken kunnen minimaal tot op een afstand van 10cm t.o.v de steunpunten bewegen.
- bereken de max reactiekrachten die kunnen optreden
- bereken max moment dat kan optreden in C
- bereken de diameter van de as als σ=4kN/cm^2

Zouden jullie me aub hiermee verder kunnen helpen? Ik heb er totaal geen idee van.

Ik heb namelijk volgende week herexamen hierover en dit is niet bepaald mn beste vak...

Alvast bedankt ;)

Mvg

excuses voor de povere paint tekening...

Bijgevoegde miniaturen

• tek.JPG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 08:08

1. belasting :
Wat is de belasting? Je hebt hem niet aangegeven alleen dat hij via de blokken aangrijpt. Hoe zou je de belasting in moeten tekenen?

2. reactie :
Welke reactiekrachten ken je? Waar teken je die in je figuur? Hoe kun je ze berekenen? Wanneer is elke kracht afzonderlijk maximaal? (voor welke standen van de geleiders)

3. Bereken het buigend moment in punt C, m.b.v. 1. en 2., als functie van (uitgedrukt in) de plaats van de geleiders. Hoe geef je de plaats van de geleiders aan? Maak een schets.

4. Trekspanning
Welke formule heb je voor de trekspanning in een staaf? Welke doorsnede heeft deze staaf? Hoe bereken je hier het traagheidsmoment mee?

Geef even aan wat je wel lukt en wat niet. Of als je de vragen niet begrijpt, geef dat ook aan. Succes,

Veranderd door bessie, 17 augustus 2010 - 08:10

w34p0ns

w34p0ns

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 09:28

Dank je bessie, voor de reply.

Voor 1; deze begrijp ik niet zo goed, de belasting is 10 en 7 kN op de blokken, bedoel je dat ik deze moet verdelen over de blokken? Het is echter geen gegeven hoe breed deze blokken zijn.

Voor 2; Ik zal elke kracht moeten berekenen op elke plaats, 10 kN op links en rechts van het steunpunt op 0.1m en in het midden. En dan dit ook nog eens als de kracht van 7kN op 0.1m van het steunpunt staat en op het uiteinde van zijn deel.

Voor 3; moment in C = reactiekracht x afstand, maar welke dan? de grootst gevonden ga ik van uit?

Mvg

• Gast

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 11:18

1. Heb je gelijk in, het was nog vroeg.
2. Waar grijpen de reactiekrachten aan en in welke richting wijzen zij?
Inderdaad moet je hiervoor een aantal verschillende standen nemen. Het lijk me persoonlijk het handigst als je direct vanuit C de afstand van blok 1 x noemt en die van blok 2 y. Dit i.v.m. vraag 3. die over C gaat.
2.a Als je nu de mogelijke waarden van x en y kunt bepalen, en
2.b Voor x en y de reactiekrachten uit kan rekenen,
2.c Hoe kun je dan de maximale krachten uitrekenen?

Mocht je zelf een andere afspraak willen maken voor x en y, dan kan dat ook, maak dan daar even een schets van.

Laten we 3. voorlopig even zitten.

w34p0ns

w34p0ns

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 11:43

1. Nou ben ik nog niet mee, aangezien ik de breedte van de blokken niet weet. Onderstaande is een schets, met enkel de krachten bekeken in de verschillende standen.
2. Hier kan ik dan de reactiekrachten voor uitrekenen, voor elk mogelijke stand
(10 kN rechts op 0.1m van A, 7kN rechts op 0.1m van B)
(10 kN midden in C, 7kN rechts op 0.1m van B)
(10 kN links op 0.1m van B, 7kN rechts op 0.1m van B)
(10 kN rechts op 0.1m van A, 7kN in D)
(10 kN midden in C, 7kN in D)
(10 kN links op 0.1m van B, 7kN in D)

Reactiekrachten zullen er zijn in A en B, in tegengestelde richten (naar boven in dit geval)

excuses opnieuw voor de schets.

Mvg

Bijgevoegde miniaturen

• 1.JPG

• Gast

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 11:59

OK gaat goed, doen we het zo, zolang we niet vastlopen. Die druk of dat oppervlak daar hoef je niet meer naar te kijken, dat was een fout van mij. Als je de reactiekrachten in A en B berekent, zul je moeten zorgen met een momentenvergelijking, dat zij onderling juist verdeeld zijn. Je moet nu voor alle 6 genoemde gevallen een vergelijking op moeten stellen voor die krachten Fa en Fb, beide naar boven gericht positief genomen. bereken dus het totale moment om één van de uiteinden van de stang, hieruit volgen Fa en Fb voor alle 6 gevallen.

Probeer het maar zo, hoewel ik denk dat je vroeg of laat gewoon x en y moet benoemen. Als je dat zou doen bereken je in één keer de reactiekrachten als functie van x en y en die zou je kunnen maximaliseren. Nu blijft het een beetje gokwerk of je echt de maximale reactie hebt (misschien heb je geluk).

Lukken die momenten vergelijkingen?

w34p0ns

w34p0ns

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 12:15

Oke, dit zijn de reactiekrachten die ik op dit moment heb

positie (10 kN rechts op 0.1m van A, 7kN rechts op 0.1m van B); Ra; -9.433 kN, Rb; 7.5667 kN

positie (10 kN midden in C, 7kN rechts op 0.1m van B) Ra; -4.767 kN, Rb; 12.233 kN

positie (10 kN links op 0.1m van B, 7kN rechts op 0.1m van B) Ra; -0.1 kN, Rb; 16.9 kN

positie (10 kN rechts op 0.1m van A, 7kN in D) Ra; -8.15 kN, Rb; 8.85 kN

positie (10 kN midden in C, 7kN in D) Ra; 3.483 kN, Rb; 13.517 kN

positie (10 kN links op 0.1m van B, 7kN in D) Ra; -1.183 kN, Rb; 18.18 kN

Negatief zal je moeten omkeren, niet?

• Gast

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 12:33

Dus de maximale reaktie in B is als beide blokken zo ver mogelijk rechts staan (B en D) en die is 18180 N, die in A is maximaal 9433 als beide blokken links staan. Ik vind het vreemd dat bij jou de ene negatief is en de ander positief, weet je zeker dat je goed gerekend hebt? Maar de waarden lijken te kloppen.

Hiermee is vraag 2. beantwoord toch? Gefeliciteerd, gaan we verder met 3. Om het moment in C te berekenen moet je volgens mij een dwarskrachten lijn opstellen. Dat moet je in jouw geval doen voor die gevallen waarin je verwacht dat het moment daar maximaal is. Welke denk je dat dat zijn?

w34p0ns

w34p0ns

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 12:46

Nou, ik denk het wel dat dit klopt. Bij de eerst positie waar ik Ra -9,433 kN uitkom, heb ik dit uitgeteld;
(0.1 x 7 - 2.9 x 10)/3 -> en dit is negatief.

Volgens mij is het moment maximaal als de 10kN in het midden staat, op 1.5m dus.
En als de 7kN op 0.65m staat, in D dus.

• Gast

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 13:05

Ik ben nog bezig met het bepalen van het maximaal moment in C dus daar kan ik je voorlopig (de hele middag) geen antwoord opgeven. Maar ik denk wel, dat als beide blokken vlak bij A en B naar beneden drukken, dat beide steunen A en B dan naar boven moeten drukken.

Ik ga even uit van de juistheid van jouw veronderstelling aangaande de positie van de blokken waarbij het moment in C maximaal is. Kun jij dan dat buigend moment uitrekenen?

w34p0ns

w34p0ns

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 16:00

Als ik het juist heb moet ik voor het maximum moment in C de grootste reactiekracht vermenigvuldigen met de afstand.
In dit geval dan 18,18 kN x 1.5m = 27,27 kNm?

• Gast

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 16:29

Ik ben bang dat het zo eenvoudig niet is. Maar ik krijg hem ook niet goed, wie weet raad? Volgens mij moet je toch echt rekenen met een variabele x en y, die resp. de afstand van blok 1 tot A en de afstand van blok 2 tot B weergeven. Vervolgens als functie van x en y het moment in C uitrekenen. Maar het lukt mij net.

Wie helpt?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures