Springen naar inhoud

Polariteit van edelgassen

• Log in om te kunnen reageren

Mazer

Mazer

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 09:53

Hallo

Mijn vraag is waarom de edelgassen apolair zijn. Ik weet dat ze niet reageren met water wat dus wil zeggen dat ze niet polair zijn. Maar als ik dit op mijn examen schrijf zal dat niet de volledige punten krijgen. ;) Ik dacht ook dat bv Ar dan een ion op zichzelf was maar ionen zijn polair en dat klopt dan ook niet.

Iemand met een beter uitleg?

bij voorbaat veel dank Mazer

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 13:48

Hallo

Mijn vraag is waarom de edelgassen apolair zijn. Ik weet dat ze niet reageren met water wat dus wil zeggen dat ze niet polair zijn.

Polariteit bepaal je niet aan de hand van reactiviteit met water. Natrium bijvoorbeeld is apolair maar reageert heel heftig met water, en ethanol is polair maar reageert absoluut niet met water.

Waar je wel naar kunt kijken is de mate van oplosbaarheid. Polaire stoffen lossen beter op in polaire oplosmiddelen.

Maar wat veel zinniger is: Laten we eens teruggaan naar de definitie van polariteit: dat betekent niets meer en niets minder dan dat er een elektrische dipool aanwezig is (in het molecuul), met andere woorden, dat er op 1 plaats een (kleine) positieve lading aanwezig is en op een andere plaats een kleine negatieve lading.

Weet je hoe dit tot stand komt in (bijvoorbeeld) een watermolecuul? Kun je dan ook beredeneren waarom dit nooit zou kunnen in een edelgas?

Maar als ik dit op mijn examen schrijf zal dat niet de volledige punten krijgen. ;) Ik dacht ook dat bv Ar dan een ion op zichzelf was maar ionen zijn polair en dat klopt dan ook niet.

Ar een ion? Waar zie je de ladingsaanduiding dan?

p.s. verplaatst naar huiswerk.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Mazer

Mazer

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 14:58

Weet je hoe dit tot stand komt in (bijvoorbeeld) een watermolecuul? Kun je dan ook beredeneren waarom dit nooit zou kunnen in een edelgas?

p.s. verplaatst naar huiswerk.

Bij een watermolecuul komt dat toch door de elektronegativiteit van de atomen? Het zuurstof trekt harder aan de elektronen die het waterstof ter beschikking stelt. Dit kan toch niet bij Ar omdat het een molecuul op zichzelf is en dus geen andere heeft om "aan te trekken"?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 15:05

Bij een watermolecuul komt dat toch door de elektronegativiteit van de atomen? Het zuurstof trekt harder aan de elektronen die het waterstof ter beschikking stelt. Dit kan toch niet bij Ar omdat het een molecuul op zichzelf is en dus geen andere heeft om "aan te trekken"?

Sjuust, of, netter gezegd, atomen zijn apolair omdat bij een atoom (of ook een eenatomig ion) het positief ladingsmiddelpunt en het negatief ladingsmiddelpunt onvermijdelijk samenvallen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Mazer

Mazer

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 15:08

en omdat ze mooi samenvallen, zijn ze symmetrisch en dus apolair? Dat is toch ook een regel om te zien of ze polair of apolair zijn?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 15:10

Dat is niet "ook" een regel daarvoor, dat is "dé" regel daarvoor. De enige zelfs bij mijn weten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures