Naamgeving van bepaalde stof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 67

Naamgeving van bepaalde stof

hallo,

In mijn cursus chemie vind ik in de nomenclatuur waterstofsilicaat als H2SiO4 maar verder in een ander hoofdstuk gebruiken we calciumsilicaat CaSiO3 (overgeschreven van bord en elk jaar schrijft ze hetzelfde), nu zou ik graag weten als beide benamingen kloppen of niet. Op wikipedia vind ik dat een silicaat-ion SiO4,4- is. Dus CaSiO3 moet dan eigenlijk Ca2SiO4 zijn.

dusja zeg aub wat juist is ;)

bij voorbaat veel dank, Mazer

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Naamgeving van bepaalde stof

Silicaat is een algemene benaming voor anionen met Si (meestal met O). Er bestaan veel soorten silicaten die heel complexe structuren kunnen vormen. Vooral daarvan hangt de molecuulformule af. CaSiO3 bestaat wel degelijk en is beter bekend onder de naam wollastoniet. Ca2SiO4 bestaat ook. H2SiO4 bestaat niet (wel als tweewaardig anion), H4SiO4 wel maar er zijn nog andere vormen van kiezelzuur.

Het anion SiO44- wordt benoemd als orthosilicaat en SiO32- als metasilicaat.

Berichten: 67

Re: Naamgeving van bepaalde stof

Dus als ze zeggen calciumsilicaat mag je kiezen tussen de 2 brutoformules om mee verder te werken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Naamgeving van bepaalde stof

Dan wel, maar als de vraagstelling goed is heeft men het uitdrukkelijk over calciumorthofosfaat of calciummetafosfaat. Of de brutoformule wordt gegeven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer