Grens Dieren en Planten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Grens Dieren en Planten

Als vegetariër krijg ik vaak te kampen met de vraag: "waar maak jij het onderscheid tussen een dier en plant?" Ik maak het onderscheid tussen plant en dier met geen centraal zenuwstelsel, maar dan zou ik ook bijvoorbeeld mossels moeten eten. Maar ook dit reken ik tot de dieren.

Hoe maken jullie het verschil tussen een plant en een dier???
Madame La Présidente! S.Astrogirl

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Grens Dieren en Planten

De cellen van een plant hebben niet de capaciteit te bewegen. Dit is een belangrijk verschil, maar als je echt diep op de genetica in wilt gaan zijn er nog wel andere verschillen. Dieren kunnen geen energie uit licht halen.

Gut feeling moet je eigenlijk niet te vaak gebruiken in de wetenschap, maar in dit geval lijkt het me geen kwaad kunnen. Als jij denkt dat iets een plant is, dan zal dat 99.9% van de tijd kloppen.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Grens Dieren en Planten

Een vleesetende plant beweegt echt wel, hoor. :shock:

Het puntje van licht als energiebron gebruiken is een stuk betrouwbaarder denk ik. De scheidslijn die ik heb geleerd is dat plantaardige cellen een celwand hebben (cellulose), terwijl dierlijke cellen een celmembraan (lipiden?) hebben. Er schijnen echter wel wat grijze gebieden te zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Plants

http://en.wikipedia.org/wiki/Animal

Wat een geweldige site is dat toch. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Grens Dieren en Planten

Een vleesetende plant beweegt echt wel, hoor. :shock:
Ja, maar het zit iets ingewikkelder in elkaar.

http://66.102.9.104/search?q=cache:vlt7Naf...t+animals&hl=nl
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Grens Dieren en Planten

Planten hebben bladgroen, dieren niet. Ik kan zo snel geen relevante uitzondering bedenken.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 168

Re: Grens Dieren en Planten

reken de mossel maar gerust bij de dieren hoor. Het is niet omdat je een gereduceerd zenuwstelsel hebt dat je een plant bent...

PLanten zijn autotroof (halen oorspronkelijk (want er zijn natuurlijk uitzonderingen) hun voedsel uit water (met nutriënten erin) en licht!

Planten doen aan fotosynthese!!! Dieren doen dit niet....
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Grens Dieren en Planten

paddestoelen, zijn toch ook geen dierlijke organismen, terwijl ze niet aan fotosynthese doen.
Madame La Présidente! S.Astrogirl

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Grens Dieren en Planten

Paddestoelen zijn onderdelen van schimmels: nog een apart koninkrijk naast planten en dieren. Ik geloof dat het vierde koninkrijk de bacterien zijn, met eventueel een klein bakje 'rest' er nog bij. Of virii tot volwaardige levende organismen gerekend mogen worden is nog altijd omstreden.

Berichten: 866

Re: Grens Dieren en Planten

Vraagje voor een plantkundige:

Ik heb me afgevraagd of bladGROEN (heet dat ook niet chorofiel?) echt altijd groen is. In de lente vooral zie je vuurrode beuken die het ganse jaar rood blijven, tot de verdroogde roodbruine bladeren er in de volgende lente door de nieuwe botten afgeduwd worden.

De rozenstruiken in mijn tuin krijgen ook altijd nieuwe blaadjes die enkele weken rood zijn en pas daarna groen worden. :shock:

Berichten: 168

Re: Grens Dieren en Planten

Stephaan schreef:Vraagje voor een plantkundige:

Ik heb me afgevraagd of  bladGROEN (heet dat ook niet chorofiel?) echt altijd groen is. In de lente vooral zie je vuurrode beuken die het ganse jaar rood blijven, tot de verdroogde roodbruine bladeren er in de volgende lente door de nieuwe botten afgeduwd worden.

De rozenstruiken in mijn tuin krijgen ook altijd nieuwe blaadjes die enkele weken rood zijn en pas daarna groen worden.   :shock:


Bladgroen (idd chlorophyl) is steeds groen, maar er zijn nog andere lichtabsorberende stoffen aanwezig in plantencellen. En ook nog andere stoffen. Deze bepalen de kleur van het blad.
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Grens Dieren en Planten

anyhoe

Dieren zijn bewegende actieve dingen.

planten zijn niet actieve dingen

zo denk ik dat de meesten een onderscheid maken.

dus goenten fruit en paddestoelen en eieren, melk etc = planten

en vlees vis en ongewervelden = dieren

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Grens Dieren en Planten

Dino schreef:dus goenten fruit en paddestoelen en eieren, melk etc = planten

en vlees vis en ongewervelden = dieren  

:shock:
Dat kan je toch niet serieus menen? eieren melk paddestoelen zijn toch echt geen planten.

dieren planten schimmels etc. hebben allemaal nog vele subgroepen. Je moet niet proberen om deze in hokjes te stoppen. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

Een belangrijk verschil tussen planten en dieren is dat dierlijke cellen geen turgor hebben. Plantaardige cellen daarentegen wel.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Grens Dieren en Planten

Wouter_Masselink schreef:
Dino schreef:
dus goenten fruit en paddestoelen en eieren, melk etc = planten

en vlees vis en ongewervelden = dieren  

:shock:
Dat kan je toch niet serieus menen? eieren melk paddestoelen zijn toch echt geen planten.

dieren planten schimmels etc. hebben allemaal nog vele subgroepen. Je moet niet proberen om deze in hokjes te stoppen. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.
Hij zei dat (volgens mij) om het verschil tussen actief en niet-actief aan te tonen ;) .
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Grens Dieren en Planten

dan alsnog: een ei is niet actief maar toch echt dierlijk en zeker NIET plantaardig.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Grens Dieren en Planten

het ging over waar mensen (vegetariers) meestal de grens trekken niet wat de grens is :shock:

groot verschil

Net zoals Bush dacht dat er wapens zaten in Irak en niet dat hij het wist (want hij wist dat ze er niet zaten) ;)

Reageer