Springen naar inhoud

Vliegtuig

• Log in om te kunnen reageren

Stampertje

Stampertje

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 15:54

Volgens mij is dit vraagstuk echt heel makkelijk, maar ik kom er niet uit op één of andere manier.

Mijn uitwerking:

LaTeX
LaTeX

Ik dacht de straal te vinden door de formule: LaTeX
Maar ik weet niet goed wat ik met die formule moet LaTeX . Wat moet ik voor x invullen? 5000m? Maar er komt voor y dan geen 10000m uit. Of moet ik voor y=10000m invullen en dan krijg je x = 158.1 m?

Vervolgens kan ik dan LaTeX berekenen en dan a.

Bijgevoegde afbeeldingen

• grafiek8.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 20:06

Ik snap de vraag helemaal niet. Ze vragen naar snelheid en versnelling in punt A, maar ze vertellen erbij dat de snelheid in punt A 200 m/s is, en de versnelling daar 0,8 m/s². ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 20:15

Wellicht dat ze de versnellingen en snelheden over de x- en y-as willen weten. Anders zou ik hier ook niets mee kunnen.

Overigens vind ik het een vraag dit totaal niet uitdagend is. Hij verdient geen schoonheidsprijs ;).
Zelfs de hoogte is gegeven, de daarbij behorende formule ook... (dubbel gegeven).

Overigens betreft het een parabool, daar ga je geen straal van vinden.

Hoeveel antwoorden levert je antwoordenboek aan?

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 20:58

Overigens vind ik het een vraag dit totaal niet uitdagend is.

Ik sluit me aan bij Jan en vind de vraag op z'n minst verwarrend.
Je wil hier de ontbinding van Huygens gebruiken voor de versnelling en ik denk dat dit inderdaad de bedoeling is, maar die bestaat uit 2 termen en jij geeft er maar 1.

Overigens betreft het een parabool, daar ga je geen straal van vinden.

Stampertje bedoelt de kromtestraal van de baan.

Je moet de kromtestraal eerst uitrekenen en dan de coördinaten van het punt A invullen.
Ik snap niet waarom je twijfelt. Als je in y=0.4 x² 5km invult voor x, dan krijg je toch 10 km voor y?

Veranderd door Xenion, 17 augustus 2010 - 21:05

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 21:06

Stampertje bedoelt de kromtestraal van de baan.

Tja, alleen zie ik niet in waarin deze behulpzaam zou kunnen zijn in deze casus.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 21:10

Tja, alleen zie ik niet in waarin deze behulpzaam zou kunnen zijn in deze casus.

Omdat die voorkomt in de formule om de versnelling te ontbinden in de lokale assen.

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2010 - 09:22

Het vliegtuig beschrijft een baan van y=0,4 x^2. Zijn tangentiele versnelling is 0,8 m/s^2. Zijn snelheid is 200 m/s.
Dan volgt de radiale versnelling uit

LaTeX

met theta de hoek tussen de snelheidsvector en de horizontaal. Om dit uit te werken moet je stellen

LaTeX

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 augustus 2010 - 10:12

LaTeX

Dat klopt omdat:

LaTeX
LaTeX

Zodat je uiteindelijk op dezelfde formule komt als Stampertje:
LaTeX
(subscript n staat voor normaal, radiaal wordt volgens mij eerder gebruikt bij cirkelvormige bewegingen)

De kromtestraal werd net ingevoerd om de berekening eenvoudiger te maken zodat je die hoeksnelheid niet moet gaan bepalen.

@Jouw probleem Stampertje:
De formule y = 0.4 x² is gegeven voor x en y in km. Omdat de formule niet lineair is kan je niet gewoon de getallen in m gaan invullen. Als je in m wil gaan werken moet je de formule herschalen naar (y/1000) = 0.4 (x/1000)².

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2010 - 10:51

Ik geloof toch dat het via mijn methode makkelijker gaat, ook omdat TS niet weet wat hij in zijn fomule in moet vullen. Als ik stel
LaTeX

LaTeX

LaTeX

met V=0,2 Km/s, dan kom ik volgens mij aan het snelste antwoord.l

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2010 - 18:14

Als ik in km werk en de kromtestraal uitreken volgens Stampertje, en vervolgens omreken naar meters, krijg ik het zelfde resultaat als wanneer ik via mijn methode werk. De opgave is dus juist en uitvoerbaar, zij het een beetje vreemd gesteld. De berekende normale versnelling bedraagt ca 0.5 g, wat voor een bocht bij 200 m/s, dus 720 km/h, vrij aannemelijk is.

Dus Stampertje?

Stampertje

Stampertje

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2010 - 19:57

Hij is opgelost:

LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures