Verhoudingsformules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 95

Verhoudingsformules

Ik zit vast met een vraagstelling waar je de eenvoudigste verhoudingsformule moet vinden van een stof. Ik ga ook meteen zeggen hoe ik aan zo'n vraag meestal begin, of het de juiste manier is betwijfel ik.

van een Cu-O-verbinding wordt 3,975g afgewogen. Onder verhitting wordt over de Cu-O-verbinding waterstofgas geleid, zodat na de reactie 900 mg H2O gevormd wordt. Bereken de eenvoudigste verhoudingsformule van deze verbinding.

1) Eerst bepaal ik #mol van H2O

0,9g/(18g/mol) = 0,05 mol

2) Hierna ga ik naar de Cu-O verbinding en bepaal ik hier de molekuulmassa:

3,975 g / 0,05mol = 79,5 g/mol (Cu-O)verbinding

3) nu kan ik niet meer verder ;) weet niet wat ik met bovenstaand gegevens moet doen

ps: is dit wel juiste manier om aan zo'n vraag te beginnen of maak ik zo makkelijk fouten ?

Peace!
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verhoudingsformules

Een volledig stappenplan voor een compleet vergelijkbare oefening, met uitwerking, voor een verbinding met zelfs 4 elementen vind je hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=622011

Die zijn bedoeld als een soort spoedcursusje. Kijk eens of je daar wat aan hebt, en kom hier dan terug met je uitwerking ter controle, of zover als je geraakt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 95

Re: Verhoudingsformules

Handige link die spoedcursus ..

Ik heb geprobeerd een reactievergelijking te maken, om de vraag wat simpeler te maken. Want ik begrijp die reactie eigenlijk niet helemaal (waterstofgas geleid???). Dit heb ik ervan gemaakt:

CuO Afbeelding H2O + Cu

Aangezien er 1 Cu en 1 O voorkomt aan de rechtse kant zijn ze dan allebij 0,05 mol.

waarop: 0,05/0,05 = 1/1 verhouding

met deze mol heb ik molaire massa van CuO-verbinding bepaald en dat kwam om 79,5 g/mol

dus CuO
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verhoudingsformules

dan heb je ook die andere topic toch niet goed begrepen/gevolgd.

De kunst is te bepalen hoeveel mol Cu en hoeveel mol O in dat monstertje zaten

vul de lettertjes in

reken 900 mg water om naar a mol water (deed je eerder al)

a mol water bevat b mol O

b mol O heeft een massa van c gram

er was 3,975 g stof dat bestond uit Cu en O, c gram daarvan bestaat uit O, dus er was d gram Cu

d gram Cu komt overeen met e mol Cu

de molverhouding Cu : O in de verbinding was dus e : b

Ten slotte nog even netjes maken, door ervoor te zorgen dat je e en b omzet tot twee gehele getallen (bijv x en y) die dezelfde verhouding hebben, desnoods na redelijke afronding van je getallen e en b in geval van meetfouten , zodat je ten slotte je brutoformule kunt schrijven als CuxOy

de correcte vergelijking is overigens (lees de opgave nog maar eens)

CuO + H2 -> Cu + H2O

Alleen, die geldt slechts indien de Cu-O verbinding daadwerkelijk uit koper(II)oxide bestond. Maar koper kan andere valenties dan (II) hebben, en voor een rekenoefeningetje zouden ze de gekste dingen kunnen verzinnen, zoals Cu4O7 voor mijn part, al zullen ze dat niet gauw doen omdat de keus aan oefenstof enorm groot is, zodat dat niet nodig is.

Maar het principe blijft dat we waterstofgas gebruiken om de O uit de koperverbinding te halen, waarbij dan water wordt gevormd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.116

Re: Verhoudingsformules

Deze reactie treedt op:
\(CuO_{n} (s) + n H_2 (g) -> n H_2O + Cu\)
Gezien het om een CuO-verbinding gaat (dus een verbinding waarin enkel koper- en zuurstofmoleculen) in voorkomen, gaat het om de verhouding koper tegenover zuurstof. Het zou heel goed kunnen dat deze niet 1:1 is.

1. We berekenen eerst de hoeveelheid mol water die we hebben:
\(\frac{0.900g}{18.016\frac{g}{mol}} = 0.0500mol\)
2. We berekenen hoeveel mol zuurstofmoleculen hier in zitten:
\(1 \cdot 0.0500mol = 0.0500mol\)
Want in H2O zit maar één zuurstofmolecuul. Dus als we 0.0500mol water hebben, hebben we dus ook 0.0500mol zuurstofmoleculen die uit die CuO-verbinding zijn gekomen.

Het gewicht van deze zuurstofmoleculen is:
\(0.0500mol \cdot 16.00\frac{g}{mol} = 0.800g\)
We hadden echter 3.975g verbinding. De rest bestaat dus uit kopermoleculen. Hoeveel mol kopermoleculen hebben we dus? En hoe is dan dus de verhouding koper:zuurstof in deze verbinding?

Berichten: 95

Re: Verhoudingsformules

De rest is natuurlijk simpel als bonjour ;)

Je berekent de verschil van je Cu (3,975g) en zuurstof (0,800 g), waarop je 3,175 g krijgt.

Dat is de massa van je Cu-O verbinding, dit deel je dan door de molaire massa en je krijgt # mol (=0,05)

dus komen we op een verhouding uit: 0,05/0,05 = 1/1

Deze vragen hebben me elk 4 uur gekost om die op te lossen, maar na deze heldere uitleg (hmm fruitsla) kan ik weer snel verder, Jullie zijn allen Bedankt!

Peace
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Berichten: 1.116

Re: Verhoudingsformules

Je vraag heeft ook de eer gekregen om bij de chemische oefenopgaven te komen. Daar staat nu ook een uitwerking, dan kun je zien of deze hetzelfde is als de jouwe: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=622850.

Succes!

Reageer