Determinant

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

Determinant

Hoe bereken ik hier ook al weer de determinant van?

Afbeelding

want ik kom uit op -s((120-s)(60-s) - -40*-40) maar dat is dus niet de juiste uitkomst?

Berichten: 412

Re: Determinant

sjaaktrekhaak schreef:Hoe bereken ik hier ook al weer de determinant van?

Afbeelding

want ik kom uit op -s((120-s)(60-s) - -40*-40) maar dat is dus niet de juiste uitkomst?
Een manier is de volgende:
determinant.jpg
determinant.jpg (8.72 KiB) 441 keer bekeken
Alles op een lijn vermenigvuldigen, voor de rode een minnetje zetten (nog eens vermenigvuldigen met -1 dus) en dan de uitkomsten optellen.

Hoe had je het gedaan?
Vroeger Laura.

Berichten: 1.116

Re: Determinant

Zie ook even de regel van Sarrus.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Determinant

Je kan beter onmiddellijk ontwikkelen naar de laatste rij (of kolom); dus:
\(\left| {\begin{array}{*{20}{c}} {120 - \sigma } & { - 40} & 0 \\ { - 40} & {60 - \sigma } & 0 \\ 0 & 0 & { - \sigma } \\\end{array}} \right| = - \sigma \left| {\begin{array}{*{20}{c}} {120 - \sigma } & { - 40} \\ { - 40} & {60 - \sigma } \\\end{array}} \right| = \cdots \)
Voor die 2x2-determinant ken je een eenvoudige formule, je vindt dan direct het opgegeven antwoord.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 107

Re: Determinant

Laura volgens mij doe ik exact t zelfde als jij maar als ik het dan uitschrijf kom ik op

-7200s +180s²-s³+1600s

en er moet uitkomen

s² -180s + 8800
TD schreef:Je kan beter onmiddellijk ontwikkelen naar de laatste rij (of kolom); dus:
\(\left| {\begin{array}{*{20}{c}} {120 - \sigma } & { - 40} & 0 \\ { - 40} & {60 - \sigma } & 0 \\ 0 & 0 & { - \sigma } \\\end{array}} \right| = - \sigma \left| {\begin{array}{*{20}{c}} {120 - \sigma } & { - 40} \\ { - 40} & {60 - \sigma } \\\end{array}} \right| = \cdots \)
Voor die 2x2-determinant ken je een eenvoudige formule, je vindt dan direct het opgegeven antwoord.
Als het goed is staat deze berekening ook exact in mijn openingspost... er komt alleen niet de goede uitkomst uit (zie ook boven de quote)

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Determinant

sjaaktrekhaak schreef:en er moet uitkomen

s² -180s + 8800
Waarom zou dit de oplossing moeten zijn? Dit lijkt mij fout (althans op basis van de opgave zoals jij ze geeft)
sjaaktrekhaak schreef:Laura volgens mij doe ik exact t zelfde als jij maar als ik het dan uitschrijf kom ik op

-7200s +180s²-s³+1600s
dit lijkt mij juist te zijn, want
\(\left| {\begin{array}{*{20}{c}} {120 - \sigma } & { - 40} & 0 \\ { - 40} & {60 - \sigma } & 0 \\ 0 & 0 & { - \sigma } \\\end{array}} \right| = -\sigma \left( (120- \sigma)(60- \sigma)-1600 \right) = -\sigma(\sigma^2-180\sigma+5600) =-\sigma(\sigma-40)(\sigma-140) \)
wat 't zelfde is als -7200s +180s²-s³+1600s

Nu nog gelijkstellen aan 0 en s eruit halen...
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Determinant

sjaaktrekhaak schreef:Laura volgens mij doe ik exact t zelfde als jij maar als ik het dan uitschrijf kom ik op

-7200s +180s²-s³+1600s

en er moet uitkomen

s² -180s + 8800
Dat klopt niet.
Als het goed is staat deze berekening ook exact in mijn openingspost... er komt alleen niet de goede uitkomst uit (zie ook boven de quote)
Dan ben je goed op weg, je kan nog verder vereenvoudigen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 107

Re: Determinant

Westy schreef:Waarom zou dit de oplossing moeten zijn? Dit lijkt mij fout (althans op basis van de opgave zoals jij ze geeft)

dit lijkt mij juist te zijn, want
\(\left| {\begin{array}{*{20}{c}} {120 - \sigma } & { - 40} & 0 \\ { - 40} & {60 - \sigma } & 0 \\ 0 & 0 & { - \sigma } \\\end{array}} \right| = -\sigma \left( (120- \sigma)(60- \sigma)-1600 \right) = -\sigma(\sigma^2-180\sigma+5600) =-\sigma(\sigma-40)(\sigma-140) \)
wat 't zelfde is als -7200s +180s²-s³+1600s

Nu nog gelijkstellen aan 0 en s eruit halen...


Ja dus ik doe het wél goed? want -7200s +180s²-s³+1600s komt er bij mij ook uit (wat je dan nog kan vereenvoudigen tot s² -180s +5600)

Hieronder het antwoord van een tentamen

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Determinant

Dat is fout; ofwel al een foutje in de matrix, ofwel in de uitwerking.
Westy schreef:dit lijkt mij juist te zijn, want
\(\left| {\begin{array}{*{20}{c}} {120 - \sigma } & { - 40} & 0 \\ { - 40} & {60 - \sigma } & 0 \\ 0 & 0 & { - \sigma } \\\end{array}} \right| = -\sigma \left( (120- \sigma)(60- \sigma)-1600 \right) = -\sigma(\sigma^2-180\sigma+5600) =-\sigma(\sigma-40)(\sigma-140) \)
wat 't zelfde is als -7200s +180s²-s³+1600s

Nu nog gelijkstellen aan 0 en s eruit halen...
Dat is niet handig... Waarom uitwerken en nu gelijkstellen aan 0? De nulpunten (0, 40, 140) volgen direct uit de ontbonden vorm!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Determinant

Dat is niet handig... Waarom uitwerken en nu gelijkstellen aan 0? De nulpunten (0, 40, 140) volgen direct uit de ontbonden vorm!
Ach ja, zo bedoelde ik het eigenlijk ook, 'twas alleen nogal onhandig opgesteld...

(ik wou gewoon even duidelijk maken dat sjaaktrekhaak's antwoord overeenkwam met het mijne, vooraleer ik verder ging met mijn redenering...)
---WAF!---

Berichten: 107

Re: Determinant

TD schreef:Dat is fout; ofwel al een foutje in de matrix, ofwel in de uitwerking.

Dat is niet handig... Waarom uitwerken en nu gelijkstellen aan 0? De nulpunten (0, 40, 140) volgen direct uit de ontbonden vorm!
Maar ik doe het dus wel goed (s² -180s +5600 en de uitwerking is dus vaudt?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Determinant

Maar ik doe het dus wel goed (s² -180s +5600 en de uitwerking is dus vaudt?
inderdaad, bij die gegeven matrix is de uitwerking fout en jouw antwoord juist (vergeet wel die -s vooraan niet, want die geeft de oplossing s=0 ) .

Maar het kan natuurlijk zijn dat er een foutje zit in de gegeven matrix...
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Determinant

Maar ik doe het dus wel goed (s² -180s +5600 en de uitwerking is dus vaudt?
Je hebt al een factor s (en dus oplossing s = 0) laten vallen, maar verder wel juist ja.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 107

Re: Determinant

Westy schreef:inderdaad, bij die gegeven matrix is de uitwerking fout en jouw antwoord juist.

Maar het kan natuurlijk zijn dat er een foutje zit in de gegeven matrix...
ja dan wordt het in de matrix wel consequent fout gedaan, dus ik denk dat de fout in de uitwerking zit.

In ieder geval bedankt. Ik dacht al dat ik in de vakantie verleerd was hoe ik de determinant moest berekenen.
Je hebt al een factor s (en dus oplossing s = 0) laten vallen, maar verder wel juist ja.
dat is waar maar ik wilde mijn antwoord vergelijken met die van de uitwerking;)

Reageer