Probleem met geheugenruimte

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Probleem met geheugenruimte

Hoi,

Ik werk op een laptop die 500 GB HD heeft, wat op zich erg redelijk is.

Vanwege mijn interesse in de opensourcewereld, heb ik naast de gekochte Win7 onmiddellijk een Linuxversie geïnstalleerd. Vanwege het grote aanbod aan distro's, kwam daar spoedig nog eentje bij.

Nu ben ik echter tevreden van de ubuntu-versie, en zou ik willen dat ik alle geheugenruimte kan gebruiken voor deze distro. Uit de andere Linuxdistro heb ik niets meer nodig. Is het mogelijk om die partititie te formatteren en te gebruiken als uitbreiding van de partitie waarop ik mijn huidige ubuntu heb geïnstalleerd?
Screenshot_1.png
Screenshot_1.png (151.61 KiB) 945 keer bekeken
Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Probleem met geheugenruimte

Hiervoor is volgens mij gparted geschikt.

- Je verwijdert eerst je linux-partities die je niet meer wenst te gebruiken (pas goed op dat je niet de foute partities verwijdert)

- Vervolgens kun je met gparted een partities (van ubuntu dus) vergroten en de vrijgekomen schijfruimte hiervoor alloceren.

Je verliest dan wel je bestanden op je verwijderde linux-partitie. Bovendien zou ik ook aanraden eerst een backup van de belangrijkste bestanden te maken want dergelijke operaties zijn nog altijd riskant (stroomstoringen, vastlopen,... er hoeft maar één ding te gebeuren en je kan al je bestanden kwijt zijn)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 7.068

Re: Probleem met geheugenruimte

Is het mogelijk om die partititie te formatteren en te gebruiken als uitbreiding van de partitie waarop ik mijn huidige ubuntu heb geïnstalleerd?
Dat kan. Je zou de partitie volgens mij al moeten kunnen mounten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Probleem met geheugenruimte

Dat is dus mislukt ;)

Ik heb een volledige herinstallatie mogen uitvoeren...

MBR was verdwenen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Probleem met geheugenruimte

In fysics I trust schreef:Dat is dus mislukt ;)

Ik heb een volledige herinstallatie mogen uitvoeren...

MBR was verdwenen.
Weet je soms wat je precies verkeerd gedaan heb. Zelf heb ik gparted al een paar keer gebruikt en nooit problemen mee gehad.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Probleem met geheugenruimte

Ik heb 'delete partition' gedaan, zodat ik free space kreeg.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Probleem met geheugenruimte

strange. Ik heb dergelijke zaken al vaak gedaan, zonder veel erg. Ook op USB sticks werken die dingen prima. Weet je zeker dat het de juiste partitie was?
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Probleem met geheugenruimte

Ja, ik vind het ook erg vreemd. Ik had erg veel vertrouwen in Gparted (nog steeds). Waarschijnlijk een slechte sector ofzo?

En ik ben erg zeker dat ik de juiste partitie verwijderd had (ze hadden verschillende groottes, dus ik was zeker).

Misschien heb stond Grub op de partitie?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Probleem met geheugenruimte

Misschien heb stond Grub op de partitie?
Dat is logisch, grub staat normaal gezien op de partitie van je (eerste) linuxinstallatie. Het is eigenlijk een kleine afzonderlijke OS, gemaakt om andere OS'en te laden. Als ik je verhaal goed gevolgd heb, is hij nu dus verwijdert. Dus live cd-insteken van je huidige distro en kijken of je grub opnieuw kan installeren?

GParted heeft zijn werk dus goed gedaan. ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Probleem met geheugenruimte

Zie je, Ubuntu doet nooit iets verkeerd ^^

Maar voor in het vervolg: hoe kan je dan een eerste Linuxinstallatie verwijderen zonder Grub mee te verwijderen?

Welke optie kies je dan op de Live CD?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Probleem met geheugenruimte

In fysics I trust schreef:Maar voor in het vervolg: hoe kan je dan een eerste Linuxinstallatie verwijderen zonder Grub mee te verwijderen?

Welke optie kies je dan op de Live CD?
Dat gaat niet, de GRUB is voor linux niet meer dan een simpel programma-bestand. Anderzijds is het buiten die vermomming voor linux wel een OS, die vanuit de MBR gestart kan worden.

Een beetje analoog met een virtuele OS, alleen kan heeft hij geen VM nodig om op te draaien, en andere virtuele OS (totnogtoe) wel.

Je kunt volgens mij met de live cd opstarten, de grub opnieuw installeren op je PC (eerst je linux-partitie mounten), en hij zal bij het installeren dan je andere linux-distro terugvinden en er naar verwijzen. Daarna zou je je PC gewoon moeten kunnen opstarten en de GRUB weer afstellen zoals je hem graag had.

Ik heb er wel zelf geen ervaring mee ;) en dat Ubuntu niks verkeerd doet, zou ik niet zo durven zeggen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Probleem met geheugenruimte

Dank je!
de grub opnieuw installeren op je PC
Hoe doe je dat dan?

En oja, wat zou Ubuntu verkeerd doen?

Ik werd even nieuwsgierig ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Probleem met geheugenruimte

Hoe doe je dat dan?
En oja, wat zou Ubuntu verkeerd doen?

Ik werd even nieuwsgierig ;)
Alles is zo dubbel. Enerzijds nemen ze je zo hard bij de hand (je MOET updaten, vrijwel alleen voorgekozen software, ...) anderzijds moet je om de haverklap in de console, of een obscuur bestandje gaan aanpassen. Dikwijls met commando's om U tegen te zeggen, zowel qua verstaanbaarheid als lengte.

En dat alles onder een sausje van ronduit slechte hardware-ondersteuning. (zowel qua gebruiksgemak als uitgebreidheid)

Ik ben geen fan ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Probleem met geheugenruimte

Eerlijk gezegd vind ik niet dat dit klinkt als Ubuntu zoals het vandaag is. Ik geef toe dat ubuntu de nodige groeipijnen gehad heeft, maar die maakt ieder besturingssysteem door. Heel wat zaken zijn al behoorlijk gebruiksvriendelijker geworden. Verder is updaten niet verplicht, ik heb nog een machine die op één van de eerste versies van het systeem loopt en die geen internet-verbinding heeft. Ik geef toe dat de hardwareondersteuning misschien niet optimaal is, maar dat is eerder te wijten aan de hardware producenten dan aan ubuntu zelf lijkt me.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Probleem met geheugenruimte

Uiteraard ;) Je hebt gelijk. Goed voor de volgende keer! Dank je.

Verder val ik zonder enige twijfel Vladimir Lenin bij. Elke major update betekent sprongsgewijze vooruitgang. Ik ben voor de eerste keer aan de slag gegaan met Ubuntu versie 7.* Toegegeven, daar was idd veel waar van wat je zegt, maar zeker wat betreft versies 9 en 10 is Ubuntu een erg gebruiksvriendelijk systeem geworden.

Hardware ondersteuning ligt meer aan de fabricanten denk ik, maar die is tegenwoordig toch ook al behoorlijk vind ik. En ten slotte heb ik ALLE software die ik frequent gebruik op Autocad na aan de praat gekregen. Dus ik ben wel een fan ;)

En achter de lange commando's gaat soms een sterke logica schuil. Dat is toch de kracht (onder andere), dat je een besturingssysteem samenstelt dat je bevalt. En dat gaat verder dan Windows themes...

Ten slotte is de snelheid toch wel een andere troef waar Windows nog van kan dromen.

Maar dat is mss een beetje offtopic, en past mss beter in WSF Café.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer