2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

Hoi allemaal,

ik ben helemaal geen natuurkundige ofzo, maar ik had al een tijdje deze vraag en nu wil het antwoord wel is weten ;)

Het is misschien iets heel doms, maar mijn vraag was als volgt: je bindt 2 magneten aan een touwtje, 1 touwtje met magneet eraan hang je aan het plafond, het andere touwtje met magneet bevestig je met een haakje (of iets dergelijks) aan de grond.

Is het dan op een punt mogelijk dat de bovenste magneet de onderste magneet aantrekt, maar ze elkaar niet aanraken, omdat er een touwtje aan zit. De onderste magneet blijft dus een soort van zweven.

Afbeelding

Alvast bedankt

Mark

Re: 2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

Ja dat kan. Alleen met toenemende afstand die beide magneten houden (bepaald door de lengte van de touwtjes) neem de aantrekkingskracht af en moet dus de zwevende magneet met touw lichter zijn. De bovenste magneet zal dus altijd de sterkste en grootste zijn. In principe hoeft de onderste magneet dan niet een meer een permanente magneet te zijn, een stukje ijzer is ook goed.

Berichten: 5

Re: 2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

Dus als ik het goed begrijpt is het onderste ''voorwerp'' dus een stukje ijzer en de bovenste een magneet die het ijzer aantrekt? Zo blijft het ijzer zwever (mits het lichter is).

Re: 2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

Je kan ijzer nemen, maar het hoeft niet. Je bereikt dan maar een kleine afstand, omdat gewoon ijzer minder sterk wordt aangetrokken dan een magneet(je).

Als je een grotere uiteindelijke afstand wilt houden, zodat het onderste voorwerp dus het 'echtst' lijkt te zweven, kun je beter toch twee magneten nemen. Neem hiervan dan de sterkste en zwaarste als bovenste magneet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

Neem hiervan dan de sterkste en zwaarste als bovenste magneet.
"Sterkste" is in dit geval niet van belang.

Magneet A trekt net zo hard aan B als B aan A trekt. Dus het maakt niet uit welke de sterkste is. Maar het is inderdaad wel handig om de lichtste als onderste te nemen.

Berichten: 5

Re: 2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

Ik snap het:D

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Ik heb het al ooit geprobeert te maken, maar het was niet gelukt, nu heb ik nieuwe hoop. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: 2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

Dus als ik het goed begrijpt is het onderste ''voorwerp'' dus een stukje ijzer en de bovenste een magneet die het ijzer aantrekt? Zo blijft het ijzer zwever (mits het lichter is).
Andersom zou natuurlijk ook kunnen, dus dat het onderste een magneetje is en de bovenste een stuk ijzer.

Ik denk trouwens dat je meer dan één touwtje per magneet/stukje ijzer nodig hebt, anders gaat er geheid dit gebeuren:

Afbeelding of Afbeelding

Het zou ook kunnen dat de onderste magneet niet uit zichzelf van de grond komt, omdat dan de afstand te groot is om de zwaartekracht te overbruggen. Maar als je zelf de magneet even optilt zodat hij vlak onder de bovenste komt te hangen, dat hij dan wel blijft hangen omdat de afstand dan klein genoeg is (en de magnetische aantrekkingskracht groot genoeg).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 5

Re: 2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

Hey,

hulpvolle reactie, aan het kantelen van die magneet had ik niet gedacht! En inderdaad moet ik de onderste magneet een stukje optillen:D

Berichten: 473

Re: 2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

Heb je ergens een oude HDD liggen, breek die open, daar zitten twee oer sterke magneten in om de leeskop L/R te laten draaien.

Berichten: 5

Re: 2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

Ik heb nog wel een oude pc staan, daar kan ik hem denk ik wel uithalen. Hoe sterker de magneet hoe beter het effect ;)

Berichten: 9

Re: 2 magneten trekken elkaar aan, maar raken elkaar niet

hallo;

ga hier even op inspringen

ik zit met de vraag welke stroom-spanning er zou opgewekt worden

als je een bepaalde koperdraad (dia 0.2-1.5mm) met een

bepaalde snelheid (5-30m/s) door het center van deze

luchtspleet tussen de magneten heen beweegt

alsook hoe ik de sterkte van de mangneten dien te berekenen

die dit EMS effect moet opwekken in de koperdraad.

wat eigenlijk het enige onbekend gegeven is in mijn vraagstuk :-)

Reageer