Moedermelk voedt baby's darmflora

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Moedermelk voedt baby's darmflora

Afbeelding


Oligosacchariden veel gevarieerder én belangrijker dan gedacht


Moedermelk bevat meer dan 200 verschillende oligosacchariden, die samen een ideale voedingsbodem vormen voor een darmflora waar een pasgeborene wat aan heeft. Dat melden onderzoekers van de University of California (Davis) in PNAS.


Afbeelding Borstvoeding, voor blije bifidobacteriën.


Instrumentatiebouwer Agilent tekent er trots bij aan dat het zonder haar nieuwste generatie apparatuur nooit zou zijn gelukt om al die oligosacchariden uit elkaar te houden, laat staan te identificeren. Het gaat dan met name om de HPLC-Chip, een geminiaturiseerd vloeistofchromatografiesysteem, in combinatie met quadrupole time-of-flight massaspectrometrie.


...


Lees verder: http://www.c2w.nl/moedermelk-voedt-baby-s-...ra.106323.lynkx


Bron: c2w.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Moedermelk voedt baby's darmflora

cool HPLC-chips!


Verder zou dit gegeven ook kunnen worden gebruikt om flesvoeding verder te optimaliseren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Moedermelk voedt baby's darmflora

Wouter_Masselink schreef:cool HPLC-chips!


Verder zou dit gegeven ook kunnen worden gebruikt om flesvoeding verder te optimaliseren.
Meer dan 200 verschillende oligosacchariden? Lijkt me dan een duur plaatje te worden. En dan rest de vraag hoe gevarieerd dit is tussen moeders. Wie weet zorgen we zo voor een massief darmfloradiversiteitsverlies?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Moedermelk voedt baby's darmflora

slechter dan de darmflora door de huidige flesvoeding zal het nu niet worden. Natuurlijk blijft moedermelk veelal de beste oplossing (of eigenlijk emulsie).


Over het financiele aspect durf ik geen uitspraken te doen, echter om een verbeterde darmflora te krijgen zal een exacte reproductie van alle oligosachariden niet nodig zijn, als er al meer variatie in zit dan in de huidige darmflora kan goed al een positief effect hebben. Of dit verbeterde effect op zal wegen tegen de kosten is natuurlijk maar de vraag. Dat is een kwestie van wat de gek er voor geeft. Ik bedoel, immunofortis is ook niet meer dan een mengsel van verschillende sachariden.
Verborgen inhoud
The Panel considers that the food constituent, Immunofortis®, a 9:1 mixture of short-chain galacto- (scGOS) and long-chain fructo-oligosaccharides (lcFOS), is sufficiently characterised.


In a double-blind randomised controlled trial (RCT) with 259 infants with a parental history of atopic dermatitis (AD), allergic rhinitis or asthma, the effects of an extensively hydrolysed cow’s milk whey protein formula with 8 g/L scGOS/lcFOS (9:1 mixture, Immunofortis®) or with the same amount of maltodextrin in the placebo group on the incidence of atopic dermatitis and infections were studied. At 6 months of age 206 infants completed the study. A significantly lower number of infants had developed AD by the end of the intervention in the Immunofortis® group (10 out of 102 infants; 9.8 %; 95 %CI 5.4 – 17.1) than in the control group (24 out of 104 infants; 23.1 %; 95 %CI 16.0 – 32.1)
bron


Hoewel het hier om atopische eczeem gaat en niet om een verhoogde darmflora diversiteit is de link naar een verbeterd immuun systeem wel te leggen. Natuurlijk laten ze hier niet zien wat de prevalentie is van atopische eczeem bij het voeden met moedermelk, dat zou het plaatje compleet maken. Hoewel ik me er terdege bewust van ben dat het direct bewijs hiermee niet is geleverd is dit zeker een indicatie dat er een link zou kunnen zijn.


Om specifiek terug te komen op het artikel (moest even zoeken via een proxy, maar ik heb 'm nu):

Human milk/colostrum contains between 5 and 23 g/L (6, 7) of

oligosaccharides containing a lactose-reducing end elongated with

fucosylated and/or sialylated N-acetyllactosamine units (8). This

translates to over 200 different human milk oligosaccharide

(HMO) structures that differ in their size, charge, and sequence (8).
fig1.jpg
fig1.jpg (70.01 KiB) 143 keer bekeken

Van deze oligoschariden representeert de top 10 77% van alle aanwezige HMOs. Als men dus alleen dergelijke oligosachariden zou toevoegen aan flesvoeding dan zou dit al financieel veel haalbaarder zijn dan 200 varianten toevoegen. In hoeverre dit het effect van moedermelk kan recapituleren is nog altijd maar de vraag.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer