Reductiepotentialen en oplosbaarheidsproduct

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Reductiepotentialen en oplosbaarheidsproduct

VRAAG2

Een tabel van standaard reductiepotentialen vermeldt:
PbSO4 + 2e <---> Pb + SO42-
E0 = -0.36eV
Pb2+ + 2e <---> Pb
E0 = -0.36eV
Het oplosbaarheidsproduct van PbSO4 is 1,82*10^-8

Breng deze drie getalwaarden met elkaar in verband.

Ik deed het als volgt:

E0=RT/nF*lnKevenwicht Hierin stel ik Kevenwicht gelijk aan Ks opdat het om een oplossing gaat. Ik ben helemaal niet zeker of dit wel juist is.

Sander

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Reductiepotentialen en oplosbaarheidsproduct

je lijkt aardig op weg met deze methode, maar ik heb wel een paar puntjes

1. Zijn de standaardelectrodepotentialen inderdaad aan elkaar gelijk of is dat een typfout?

2. Het is niet juist om over Kevenwicht te spreken in de Nernst-vergelijking. Er staat een concentratiebreuk, geen evenwichtsconstante.

De netste methode is als volgt:

1) Schrijf de reactievergelijking voor het oplossen van PbSO4 op, en de bijbehorende evenwichtsvoorwaarde;

2) Bekijk hoe je deze reactievergelijking kunt relateren aan de gegeven redox halfreacties;

3) Schrijf voor beide halfreacties de relevante Nernst-vergelijking op. Let hierbij op dat je het in die vergelijking niet hebt op "K" maar over [Red] en [Ox].

De rest is een beetje algebra met de termen in de vergelijkingen die je hebt gevonden.

De belangrijkste stap die voor het relateren van de 3 getallen moet zetten is een gedachtengang. Welke redenering volg je om deze 3 zaken aan elkaar te kunnen knopen?

Misschien volg je deze redenering al impliciet, maar voor de correcte beantwoordig van zo'n opgave moet je het expliciet noemen. Het antwoord krijgt dan een vorm als:

"Bij het oplossen van PbSO4 is dit of dit aan de hand. We kunnen dat ook beschouwen als zus of zo. Daarom mogen we stellen dat ..."

De uitwerking van de opgave is dan in feite een vertaling van wat je hierboven stelt in formulevorm, gevolgd door het beetje algebra waar ik het al over had.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer